آوای آگاه
1402/11/15
09:20
خروج صنعت شوینده از وضعیت نابسمان گذشته

روز گذشته جلسه تحلیلی صنعت شوینده به همت ماهنامه شرکت بورس و سبگردان فارابی و سبدگردان فیروزه برگزار شد که طی آن مدیران سه شرکت قرن، کیمیاتک و پاکشو به سوالات فعالان بازار سرمایه پاسخ دادند.

به گزارش آوای آگاه، روز گذشته جلسه تحلیل صنعت شوینده به همت ماهنامه بورس شرکت بورس اوراق بهادار و سبدگردان فارابی برگزار شد و مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:


در ابتدای این جلسه، شهیدی مدیرعامل قرن در پاسخ به سوال فعالان بازار سرمایه گفت: در خصوص دلیل مقدار تولید کمتر پودر بصورت گرانول و مقدار تولید بیشتر سبک باید بگوییم چون بازار ایران پودر سبک را می پسندد به همین دلیل به همین شکل تهیه می شود. قیمت گذاری جدید محصولات براساس ارز نیمایی است. متاسفانه در دوسال اخیر ستاد تنظیم بازار روی نرخ ها نظر میدهد. قبلا نرخ های ما براساس ارزهای نیکویی بود. ارز نیکویی ارز نفت است که فقط به کالای اساسی تخصیص می یابد که ۲۸هزار تومان بود.


وی در ادامه افزود: ۴۰درصد مواد اولیه حداکثر ‌واراتی است. قیمت تگزاپن هم اکنون هرکیلو ۵۳هزار تومان است.


شهیدی بیان داشت: محصول LAB را از شیران و بیستون خریداری میکنیم اما براساس میزان تولید ۲۰ ماه گذشته سهمیه این محصول به ما اعلام می شود. نرخ ها هم براساس بورس کالا است. در قرن میزان‌تولید مایعات ۱۰۰ درصد افزایش یافته بدون اینکه تغییری در ظرفیت ماشین آلات یا نیروی انسانی ایجاد شود. صادرات قرن سال قبل ۳میلیون و ۳۰۰ هزار دلار بود و برنامه داریم به ۱۰ میلیون دلار صادرات دست یابیم.


در ادامه این جلسه امدادی مدیرمالی کیمیاتک تصریح کرد: پخش محصولات را کیمیاتک خودش انجام میدهد و مارجین پخش و فروش در شرکت میماند. ما سه شیفت در حال فعالیت هستیم اما بعضا نمی توانیم همه تقاضا را پوشش دهیم.۹۰درصد مواد اولیه مان وارداتی با نرخ نیمایی است. ۳۰ درصد محصولات ما شامپوها هستند. ارز مواد اولیه مربوط به محصولات ارایشی و بهداشتی از ارز ازاد استفاده می شود. تلاش ما این است از ارز نیمایی بیشتر استفاده کنیم. امسال ۸۰درصد ارزی که استفاده کردیم از بازار آزاد تامین شد. کیمیاتک ۸درصد بازار آرایشی بهداشتی را در اختیار دارد که البته به دلیل موضوع قاچاق چندان دقیق نیست.


اردستانی نماینده گلرنگ گفت: صنعت ظرفیت هایی دارد که صنعت را از شرایط بغرنج ۱۴۰۰خارج میکند.


در پایان این جلسه شهیدی مدیرعامل قرن گفت: دلیل افزایش هزینه مالی این است که تامین پول در بازار سرمایه گران شده و دلیل بعدی تعدد پروژه های عمرانی در شرکت های شوینده است. دولت هنوز فکر میکند پودر شوینده و مایع طرفشویی هنوز کالای اساسی است. این درحالی است که اهمیت پودر کاهش یافته و مایع شوینده جایگزین شده است و در ایران هم دقیقا همین روال است.


انتهای خبر

0
0