بورس۲۴
1402/11/23
08:18
نگاهی به عملکرد ۱۰ ماهه «وپارس» و چند نکته

بورس ۲۴: بانک پارسیان با سرمایه اسمی ۱۵.۶ همتی در بازار دوم بورس تقریبا ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. در اسکیل ۱۰ ماهه ، بانک توانسته ارزش درآمد های تجمیعی خود را به حوالی ۱۸.۳ هزار میلیارد تومان برساند ، تقریبا ۴.۸۳ همت بیشتر از دوره مشابه.

بورس۲۴ : بانک پارسیان با سرمایه اسمی ۱۵.۶ همتی در بازار دوم بورس تقریبا ۲۸ هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.


در اسکیل ۱۰ ماهه ، بانک توانسته ارزش درآمد های تجمیعی خود را به حوالی ۱۸.۳ هزار میلیارد تومان برساند ، تقریبا ۴.۸۳ همت بیشتر از دوره مشابه. بررسی ارقام مربوط به مانده سپرده های سرمایه گذاری شده در بانک گویای آن است که سیاست های جذب سرمایه تیم مدیریتی به خوبی اجرایی شده و بانک توانسته ظرف یک سال گذشته مجموع سپرده ها را تقریبا ۵۱ هزار میلیارد تومان رشد دهد و به بیش از ۲۶۴.۲ هزار میلیارد تومان برساند.


از آنجایی که مجرای اصلی درآمد بانک ، درآمد حاصل از اعطای تسهیلات ، ارتباط مستقیمی با حجم سپرده های در دسترس بانک دارد ، هر چه میزان منابع سپرده شده بیشتر باشد ، قدرت تسهیلات دهی مجموعه بیشتر بوده و در نتیجه درآمد بیشتری نیز شناسایی می شود. البته با توجه به انتشار گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰٪ در بهمن ماه ، پیش بینی می شود که مانده سپرده های در دسترس در ماه جاری رشد قابل توجهی را ثبت کند.


در سایه این افزایش حجم سپرده ، ظرف ۱۰ ماهه گذشته ، مجموعا ۱۳.۶ هزار میلیارد تومان درآمد از محل اعطای تسهیلات حاصل شده که در قیاس با دوره مشابه رشدی بیش از ۲.۵۱ همت را ثبت کرده است. شایان ذکر است که در دی ماه ۱۴۰۲ بانک توانسته رکورد درآمد ماهانه از محل تسهیلات را بشکند و سقف جدیدی برای این عدد ثبت کند ؛ بیش از ۱.۶۶ هزار میلیارد تومان. پیش از این ، رکورد قبلی مربوط به شهریور ماه با ۱.۵۸ همت درآمد بود.


1

دیتای مربوط به تسهیلات گویای آن است که بیشتر مشتریان بانک تمایل به دریافت تسهیلات از نوع مرابحه دارند ، بیش از ۹ همت از مجموع ۱۳.۶ همت درآمد شناسایی شده از محل مرابحه بود است ؛ تقریبا ۶۶٪ از کل درآمد تسهیلات اعطایی.


گفتنی است که در دوره جاری ، بانک منابع بیشتری به سمت سبد سهام هدایت کرده و بهای تمام شده این سبد را به حوالی ۱۸ هزار میلیارد تومان رسانده است. البته تقریبا تمام سبد با هدف بلندمدت چیده شده است.


کادر مدیریتی بانک در تیر ماه ۱۴۰۲ درخواست افزایش سرمایه ۸.۳۶ همتی (۵۴٪ ) از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران را با هدف اصلاح ساختار مالی و بهبود اساسی ترین نسبت عملیاتی یعنی کفایت سرمایه ارائه کرده است. با عنایت به دیتای مندرج در گزارش توجیهی افزایش سرمایه ، در صورت موافقت سازمان بورس و سهامداران با افزایش سرمایه ، سرمایه نظارتی بانک در هر دو لایه ۱ و ۲ بهبود پیدا خواهد کرد که خود زمینه ساز رشد کفایت سرمایه است.


لازم به ذکر است که ارزش مندرج در سرفصل دارایی های ثابت مشهود بانک به روز نیست و ارزش ۴ سال گذشته یعنی اواخر ۱۳۹۸ را نشان می دهد ؛ چرا که آخرین تجدید ارزیابی بانک در آن زمان انجام شده است.


بررسی لیست دارایی های بانک که در سال ۱۴۰۰ منتشر شده گویای پتانسیل بالای این بانک بورسی درتجدید ارزیابی و درج اعداد بسیار بالاتر در صورت وضعیت مالی است. این اقدام علاوه بر اصلاح ساختار مالی ، قابلیت اتکای صورت های مالی افزایش داده و ارزش واقعی تری را به شخص سرمایه گذار نشان می دهد.


انتهای خبر

0
0