بورس۲۴
1402/02/14
19:39
برگزاری برنامه بازدید مدیران و اصحاب رسانه از شرکت ملی مس

رستمی: قیمت جهانی مس به بالای ۱۰ هزار دلار می رسد بورس ۲۴ - روز گذشته بازدید از شرکت ملی مس ایران با حضور عشقی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، رستمی مدیر عامل شرکت ملی مس ایران و معاونان سازمان و همچنین مدیران تامین سرمایه ها و اصحاب رسانه برگزار شد...

برگزاری برنامه بازدید مدیران و اصحاب رسانه از شرکت ملی مس

بورس۲۴ : روز گذشته بازدید از شرکت ملی مس ایران با حضور رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ، مدیر عامل شرکت ملی مس ایران و معاونان سازمان و همچنین مدیران تامین سرمایه ها و اصحاب رسانه برگزار شد.


سود دلاری مس ۵ میلیاردی می‌شود


در این بازدید علی رستمی، مدیر عامل شرکت ملی مس تصریح کرد: در ملی مس تولید کاتد تا سال ۱۴۰۶ از ۲۸۵ هزار تن( سال ۱۴۰۰ )به یک میلیون تن ، صادرات شرکت به ۱۰ میلیارد دلار و سود خالص ۵ میلیارد دلاری پیش بینی شده است. این در حالی است که، سرمایه گذاری لازم برای اجرای طرح های توسعه تا ۱۴۰۶ بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار برآورد شده است.


وی افزود: پیش‌بینی ما این است که از این ۱ میلیون تن که معادل آن ۱۰ میلیارد دلار فروش صادرات می‌شود حتما ۵۰ درصد آن سود خالص است و این عدد، عدد محافظه کارانه‌ای است که اعلام کرده ایم و می‌تواند این رقم بیشتر از این هم باشد.


وی گفت: برنامه شرکت ملی مس این است که ایران در تولید کاتد رتبه ۱۸ خود را به رتبه ۵ جهانی برساند.


قیمت جهانی مس به بالای ۱۰ هزار دلار می رسد


رستمی با اشاره روند افزایشی قیمت مس جهانی گفت: پیش بینی ها نشان می‌دهد قیمت جهانی مس به بالای ۱۰ هزار دلار می رسد.


وی در خصوص پروژه های شرکت گفت: پنج پروژه محصولات جانبی ، چهار پروژه ذوب چ پالایشگاه ، هشت پروژه تغلیظ از طرح های توسعه ملی مس است.


وی در خصوص پروژه تغلیظ مس گفت: ظرفیت خاک ورودی فاز سه و چهار توسعه تغلیظ برای هر فاز آن ، ۱۸میلیون تن ماده معدنی در سال بوده و امیدواریم ۳۶۰هزار تن در سال کنسانتره در سال تولید می شود .


به گفته وی، کارخانه فلوتاسیون سرباره کوره های ذوب برای نخستین بار در ایران اجرایی شده و سرباره های دور ریز مجتمع مس سرچشمه کارخانه ذوب را که حدود ۴۰ سال به عنوان دور ریز دپو شده بود ، در این محل بهره برداری کرده و از آن کنسانتره مس با عیار ۲۵ درصد تولید می کنیم ، محصول نهایی این کارخانه کنسانتره است که از بالاترین حاشیه سود در بین تمام محصولات شرکت ملی مس برخوردار است . این کنسانتره به کارخانه ذوب بازگردانده می شود و با تبدیل شدن به آند و سپس کاتد با عیار ۹۹ . ۹۹ درصد تکمیل خواهد شد .


ضمن بازدید از پروژه فلوتاسیون شرکت ، رسمی گفت: ظرفیت این فلوتاسیون سرباره ۷۲ هزار تن کنسانتره مس است که در فاز اول است و فاز دوم این کارخانه در خاتون آباد در حال نصب و راه اندازی است . که البته این ۷۲ هزار تن در حال حاضر کفایت میکند .


مدیر عامل ملی مس با اشاره به حضور مدیران ارشد سازمان بورس کشور در این مجتمع گفت: مدیران سازمان در جریان پروژه توسعه ملی مس قرار دارند، ما پروژه تولید تا ۱ میلیون تن کاتد را در برنامه خود داریم که تا ۵ سال آینده انشاالله به آن هدف می‌رسیم.


وی افزود: در سال گذشته بیش از ۴ میلیارد دلار پروژه را واگذار کرده‌ایم و هم اکنون پیمانکاران مستقر هستند و فعالیت‌ها شروع شده است، خبر خوب اینکه انشاالله ظرف ۱ یا ۲ ماه آینده پروژه تولید تغلیظ ۱۵۰ هزار تنی دره‌زار به بهره‌برداری خواهد رسید. همچنین پروژه دره آلو در شهرستان رابر بافق هم آماده بهره‌برداری شده که انشاالله این دو پروژه عظیم در استان که بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری روی آن‌ها انجام شده است توسط سهامداران شرکت ملی مس و ریاست محترم جمهوری افتتاح می‌شود و این هدیه به ملت شریف کرمان و سهامداران محترم شرکت ملی مس تقدیم می‌شود.


در تولید کاتد رکورد زدیم


به گفته وی، ما سال قبل توانستیم چندین رکورد تولید داشته باشیم، از جمله در تولید مس کاتد برای اولین بار توانستیم از مرز تولید ۳۰۰ هزار تن عبور کنیم. در تولید کنسانتره از مرز تولید ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار تن برای اولین بار عبور کردیم. در تولید مولیبدن رکورد زده‌ایم، همه این‌ها به همت و تلاش جهادگران صنعت مس بوده است.


تامین سرمایه کیمیا بازوی تامین مالی ملی مس


رستمی گفت: با راه اندازی شرکت تامین سرمایه کیمیا امیدواریم این شرکت بتواند به کمک پروژه‌های توسعه ما بیاید. شرکت سهامی عام پروژه را راه‌اندازی می‌کنیم که ظرف چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود و سهام آن عرضه خواهد شد و مجوزات لازم برخی هم گرفته شده و برخی دیگر در حال اخذ مجوز است.


وی تصریح کرد: با این همدلی که بین فملی و فضایی که دکتر عشقی برای مجموعه شرکت ملی مس در سازمان بورس فراهم کرده‌اند سهامداران مس شاهد تحولات بزرگی در حوزه تامین مالی و پیشرفت پروژه‌های مس خواهند داشت.


وی گفت: شرکت ملی صنایع مس ایران موفق به افزایش ۹ درصدی درآمد حاصل از فروش محصولات خود به میزان ۸۸۳ میلیارد و ۲۹۲ هزار و ششصد و بیست و یک میلیون ریال در پایان سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ شده است همچنین تولید محصولات شرکت با رشد قابل توجه نسبت به سال ۱۴۰۰ مواجه بوده است .


وی گفت: چهار کارخانه تغلیظ در سرچشمه با ظرفیت ۲۰۰۰ تن، ۲ کارخانه تغلیظ در میدوک با ظرفیت ۲۵۰ هزار تن، دو کارخانه تغلیظ در سنگون با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن ، احداث دو واحد ذوب و دو پالایشگاه در سونگون با ظرفیت ا ۴۰۰ هزار تن، ارتقاء واحد ذوب و احداث یک پالایشگاه در سرچشمه با ظرفیت ۴۰۰ هزار تن ، ارتقاء واحد ذوب خاتون آباد با ظرفیت ۲۰۰ هزار تومان ، احداث کارخانه اسید فسفریک با ظرفیت ۳۶۰ هزار تن، ۳طرح استحصال فلزات گرانبها با باطله های کارخانه های تغلیظ سرچشمه و میدوک و طرح استحصال فلزات گرانبها از لجن آندی پالایشگاه های سرچشمه و خاتون آباد از مهمترین پروژه های ملی مس است.


مسولیت های اجتماعی «ملی مس»


وی در خصوص مسئولیت های اجتماعی که در این شرکت تعریف شده گفت:مسئولیت اجتماعی که حتما مصوبه مجمع می‌خواهد، رقمی هم که سال قبل مجمع تصویب کرد رقم منصفانه‌ای بود، مسئولیت‌های اجتماعی هم تقریبا بیش از ۹۰ درصد‌شان در ۲ استان کرمان و آذربایجان شرقی استفاده کردیم ۵۰ درصد آن را هم در ورزش و جوانان هزینه کردیم ، ۵ باشگاه ورزشی داریم و نزدیک ۲۰۰ تیم ورزشی را پشتیبانی مالی می‌کنیم، ۵۰ درصد باقی آن را هم صرف کمک به چند حوزه آموزش، درمان، راه و جاده‌ای کرده ایم ، متاسفانه سال قبل با سیل استان کرمان مواجه شدیم که ۱۰ تا ۱۵ درصد از منابع ما هم صرف مهار سیل در رفسنجان شد. مشاوره در تصفیه آب رفسنجان و مشاوره در بیمارستان شهر بابک و ... را برعهده داریم، به هر حال عددی که صرف مسئولیت اجتماعی می‌شود ۲ درصد فروش نبود بلکه بالاتر از این هم بوده است و مصوبات آن در دوره‌های گذشته به مجمع رسیده است.


مجید عشقی رئیس سازمان بورس هم در ادامه گفت: با تشکیل هلدینگ شرکت های پیمانکاری ، مشکل پذیرش آن ها در بورس را حل می کند و توقف پذیرش شرکت های پیمانکاری به هیچ وجه مطرح نیست .


وی گفت: اگر شرایطی که بورس و فرابورس در خصوص استمرار فعالیت و سودآوری دارند ، محقق بشود مشکلی بابت پذیرش ندارند؛ اما تجربه شرکت های پیمانکاری نشان می دهد نوسانات زیادی به دلیل شرایط اقتصادی یا واگذاری پروژه ها و قراردادها دارند .


به گفته وی، می توانیم هلدینگ شرکت های پیمانکاری را برای کنترل نوسانات و کاهش ریسک پذیرش کنیم .


این آمادگی را داریم در خصوص موارد خاص مشکلات را حل کنیم . در خصوص پروژه های کوچک می توانیم از تامین مالی جمعی استفاده کنیم .


همچنان اولویت ما افزایش دامنه است


وی با اشاره به اینکه ملی مس جز سه شرکت برتر بازار است گفت: شرکت های بزرگ ما باتوجه به اینکه ویژگی خاص و سهام شناور بالایی دارند و متعلق به بخش بزرگی از جامعه سهامداری ما هستند از آن دسته شرکت هایی هستند که هدف ما در بازگشایی دامنه نوسان اند .


وی گفت: برای شرکت هایی که در تابلوهای بالاتر بورس قرار می گیرند برنامه ریزی می کنیم که امیدواریم در ۲ - ۳ ماه اخیر به یک جمع بندی در مورد دامنه نوسان برسیم.


به گفته وی، جداسازی تابلو ها و طبقه بندی بندی بازارها هستند که آن ها را در بازارهایی طبقه بندی کنیم که حداکثر دامنه نوسان را خواهند داشت تا بتوانیم بیشترین کمک را در تهیه صورت جلسات ، پروژه ها ، انتشار اوراق داشته باشیم .


شرکت‌های شفاف و برتر جایزه دارند، به زودی


وی با اشاره به همکاری سازمان بورس و گمرک ایران گفت: اخیرا کار دیگری شروع کرده ایم ، تا امکانات و تسهیلات گمرک برای شرکت های شفاف ارائه شود که جزییات آن به زودی از طریق گمرک اطلاع رسانی می شود .


تامین مالی با شرکت سهامی عام پروژه


وی گفت: با توجه به اقبال و شرایطی که امسال در بازار حاکم است می توانیم نقش پررنگی را در تامین مالی شرکت ها داشته باشیم . در تلاشیم تا به طور حتم شرکت سهامی عام پروژه که در وزارت اقتصاد و سازمان بورس مورد بحث قرار گرفته بود را به عرضه عمومی رسانده تا منابع را جمع آوری کنیم . بازار سرمایه طی سال های گذشته نقشی موثری را در کمک به شرکت ها داشته است .


در مورد مس می توان به راحتی از نیم قرن آینده گفت


رئیس سازمان بورس: با بیان اینکه صنعت مس آینده خوبی دارد و به راحتی می توان در مورد ۴۰ سال آینده آن سخن گفت ، افزود: سازمان بورس به تامین مالی شرکت ملی صنایع مس ایران کمک خواهد کرد . انتشار اوراق بدهی توسط این شرکت می تواند سرعت انجام پروژه ها را افزایش دهد ، ملی صنایع مس ایران به واسطه قرار گرفتن در بین شرکت های سهام عدالت ، متعلق به ۵۰ میلیون سهامدار و شرکتی مردمی است . این شرکت نقش ویژه ای در رشد و توسعه بازار سرمایه دارد . صنعت مس آینده خوبی دارد و به راحتی می توان در مورد ۴۰ سال آینده آن سخن گفت چرا که سرمایه گذاری در این صنعت بازدهی بسیار خوبی خواهد داشت .


به‌دنبال قیمت گذاری منصفانه ایم


وی با اشاره به نحوه فروش محصولات در بازار گفت: موضع ما در سازمان بورس این است که از رانت کور و بی هدف جلوگیری کنیم . رانتی که در زنجیره اول تولید ، توزیع می شود در بازار های غیر رسمی فروخته می شود و سود آن به جیب دلال می رود ، به دنبال مقابله با آن هستیم . به هیچ عنوان نگاه ما به بورس کالا یک طرفه نیست . باید اقداماتی صورت بگیرد تا قیمت گذاری کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود به صورت منصفانه باشد و به طور حتم باید از رانت جلوگیری شود.


عکس
عکس
عکس
عکس
عکس
عکس
عکس
انتهای خبر

0
0