بورس۲۴
1400/07/14
12:07
افسار معاملات الگوریتمی کشیده می شود

قرار است موضوع الگوریتم ها یک سروسامانی بگیرد اما تشخیص این معاملات الگوریتمی کار راحتی نیست. البته دلیل آن ابزارها نیست بلکه بخش عمده ای از آن به دلیل شفاف نبودن تعریف ما از معاملات الگوریتمی است. ما از یک ارسال سفارش شرطی تا معاملات بر اساس تحلیل ها و یادگیری ماشینی را می توانیم معاملات الگوریتمی بنامیم و چون این تعریف خیلی شفاف نیست و مرز مشخصی ندارد، قاعدتا انتصاب به معاملات الگوریتمی هم کار آسانی نیست چرا که مرزهای این معاملات الگوریتمی یا عادی را نمی شناسیم.

افسار معاملات الگوریتمی کشیده می شود

بورس۲۴ : معاملات الگوریتمی زمانی در بورس ایران شهرت یافت که در دوره سقوط ۹۹، همه حرف از حمایت می زدند اما بورس همچنان افت می کرد. در آن دوره شایعه شده بود که علت اصلی افت بورس، معاملات الگوریتمی است که به محض مثبت شدن یک نماد، دست به فروش در آن می زنند تا سودهای کوچک اما فوری کسب کنند. حالا رئیس سازمان بورس طی نامه ای دستوراتی درخصوص معاملات الگوریتمی داده تا نحوه انجام این معاملات، عادلانه شود و این نوع از معاملات، در اختیار همه معامله گران حقیقی و حقوقی قرار بگیرد.


روح الله دهقان، مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری بورس در خصوص نامه اخیر رئیس سازمان بورس به یکی از معاونت ها در خصوص معاملات الگوریتمی به خبرنگار بورس۲۴ گفت: با توجه به حواشی اخیر در مورد معاملات الگوریتمی، قاعدتا سازمان بورس تصمیم گرفته که انسجام بیشتری در این حوزه ایجاد کند و بتواند سرو سامان به حوزه معاملات الگوریتمی بدهد.


وی گفت: چارچوب هایی باید رعایت شود. مثلا طبق بند اول، امکان معاملات در اختیار همه افراد قرار بگیرد. این نشان می دهد که بازار به سمت عدالتی پیش می رود که اگر بحث معاملات الگوریتمی مطرح است، در اختیار همه و نه عده خاصی باشد.


دهقان گفت: از طرفی هم برای ‌کنترل این الگوریتم ها باید ابزارهای مورد نیاز تهیه و تدوین شود، که طبق بند دوم برعهده کارگزاری ها ( به عنوان کسانی که درگاه ورود اطلاعات به سامانه را دارند ) گذاشته شده، تا نظارت و کنترل کنند تا اگر زمانی لازم شد عملی روی معاملات الگوریتمی انجام شود، قادر به انجام آن باشند.


ابزار نظارتی برای معاملات الگوریتمی در اختیار همه نیست

دهقان گفت: قاعدتا اغلب کارگزاری ها و یا شرکت هایی مانند رایان هم افزا، تدبیر پراز، صحرا و داتکس تا جایی که من در جریان هستم، این ابزار ها را در اختیار ندارد و طبق بند دوم، تا زمانی که بخواهند این ابزار ها را توسعه بدهند، نمی توانند معاملات الگوریتمی را انجام بدهند و یک بازه زمانی معمولا در اختیارشان قرار می گیرد تا این ابزار را توسعه بدهند.


وی افزود: به هر حال قرار است موضوع الگوریتم ها یک سروسامانی بگیرد اما تشخیص این معاملات الگوریتمی کار راحتی نیست. البته دلیل آن ابزارها نیست بلکه بخش عمده ای از آن به دلیل شفاف نبودن تعریف ما از معاملات الگوریتمی است. ما از یک ارسال سفارش شرطی تا معاملات بر اساس تحلیل ها و یادگیری ماشینی را می توانیم معاملات الگوریتمی بنامیم و چون این تعریف خیلی شفاف نیست و مرز مشخصی ندارد، قاعدتا انتصاب به معاملات الگوریتمی هم کار آسانی نیست چرا که مرزهای این معاملات الگوریتمی یا عادی را نمی شناسیم.


مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: به طور کلی سازمان به دنبال سر و سامان دادن به معاملات است و احتمالا به دنبال این نامه، دستور العمل هایی تدوین خواهد شد که تکلیف برخی مسائل از جمله مصادیق معاملات الگوریتمی و چارچوب های آن را در بازار مشخص کند. کارگزاران باید معاملات الگوریتمی را در اختیار همه بگذارند ، اما باید به زودی ابزار نظارتی هم تعریف شود.


دهقان افزود: کارگزاران باید شرایط استفاده از معاملات الگوریتمی را برای همه سهامداران حقیقی و حقوقی فراهم کنند اما، اینکه ابزار نظارتی و چارچوب چیست؟ باید توسط سازمان مشخص و به شرکت های کارگزاری ابلاغ شود.


منتظر پیوست و دستورالعمل باشیم ...

دهقان ادامه داد: در مورد بند سوم، به دلیل اینکه مرز و تعریف معاملات الگوریتمی مشخص نیست، جلوگیری از معاملات الگوریتمی هم کار راحتی نیست، به این دلیل که اگر دستورالعمل رعایت شود، مجاز است و معاملات الگوریتمی انجام می شود. ولی اگر دستورالعمل به هر روشی رعایت نشود، شناسایی معاملات الگوریتمی و جلوگیری از آن نیاز به تحلیل های پیچیده ای دارد که باید پیاده سازی لازم در سیستم ها انجام شود که کار راحتی نیست. شناسایی تخلف در حوزه الگوریتمی کار راحتی نیست و نیاز به ابزار های دقیقی دارد و نهاد ناظر هم باید تعریف خود از معاملات را به صورت شفاف بیان کند یعنی دقیقا بگوید که از نظر فرابورس، بورس و ... چه چیزی مصداق معاملات الگوریتمی است که بتوانیم جلوی آن را بگیریم یا باز کنیم.


وی گفت: ایجاد ابزار تشخیص با مدیریت فناوری خواهد بود، اما تعریف موضوع الگوریتم از دیدگاه کسب و کار، برعهده نهاد ناظر است و اینکه از نظر ناظر باید مشخص شود چه چیزی الگوریتم است. فعلا باید منتطر پیوست این نامه در باب تعاریف و مصادیق و مفاهیم معاملات الگوریتمی باشیم.



"بورس ۲۴" دارنده مجوز مشاوره رسمی سرمایه گذاری از "بورس" روزانه ده ها محتوای خبری-تحلیلی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می دهد ، بخشی از محتوای تولید شده به دلیل اثر گذاری مستقیم بر معاملات شما در بورس شامل پیش بینی جامع بازار ، تحلیل سهم ها ، سیگنال خرید و فروش ، معرفی هفتگی سبد سهام ، اخبار ویژه از شرکت ها ، مشاوره آنلاین و... به صورت ویژه ارائه می شود ، لذا پیشنهاد می گردد برای استفاده کامل از خدمات تحلیلی ، خبری و مشاوره ای این رسانه به خانواده بزرگ مشترکین ویژه بپیوندید.

انتهای خبر

0
0