بورس۲۴
1403/07/26
14:53
پرداخت تسهیلات ساخت مسکن از سر گرفته می شود

بورس ۲۴ - وزیر راه و شهرسازی از هماهنگی با بانک ها برای از سرگیری پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در همه مناطق شهری کشور خبر داد...

بورس۲۴ - وزیر راه و شهرسازی از هماهنگی با بانک ها برای از سرگیری پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در همه مناطق شهری کشور خبر داد.


گزارش ها حکایت از آن دارد که از بهمن سال گذشته تا کنون میزان پرداخت تسهیلات ساخت مسکن به پروژه های نهضت ملی افت داشته است.


در برخی از شهرهای بزرگ کشور که ساخت این واحدها به مرحله ای رسیده که بانک باید پرداختی داشته باشد، بخاطر عدم پرداخت به موقع تسهیلات، ساخت و سازها متوقف شده است. این توقف پرداخت وام ساخت مسکن نهضت ملی با تغییر دولت تشدید نیز شد.


در اطراف تهران و کلانشهرهای دیگر کشور عمده پیمانکاران و سازنده های مسکن نهضت اقدام ملی با نبود تسهیلات روبرو شده اند.


از یک طرف بانک ها جلوی پرداخت را گرفته اند و از طرف دیگر متقاضیان ثبت نام شده نسبت به پرداخت آورده نقدی خود تعلل می کنند.


گزارش ها حکایت از آن دارد که تاکنون ساخت حدود ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در پروژه های نهضت ملی مسکن شروع شده است. از این تعداد اما کمتر از ۱۰۰ هزار واحد به مرحله پیشرفت نهایی و در حال تکمیل رسیده اند.


همچنین ۸۷۰ هزار نفر در سراسر کشور برای واحدهای مسکن اقدام ملی ثبت نام کرده اند و هر کدام از آنها حداقل ۴۰ میلیون تومان آورده نقدی شان را پرداخت کرده اند.


وزیر راه و شهرسازی در این باره تاکید کرده است که دولت چهاردهم به تحویل واحدهای مسکونی برای این تعداد خانوار متعهد است و برای تحقق این تعهد باید شبکه بانکی نیز همراهی لازم را در پرداخت تسهیلات ساخت داشته باشد.


گزارش پرداختی شبکه بانکی حکایت از آن دارد که تاکنون کمتر از ۹۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت و سازهای مسکن نهضت اقدام ملی پرداخت شده است.


برآوردهای شبکه بانکی بیانگر آن است که کل تعهدات دولت به متقاضیان مسکن ملی نیازمند ۸۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی است که باید طی ۲ سال آینده تامین و پرداخت شود.


بانک ها اما برای عمل به تعهداتشان با کمبود اعتبار بانکی مواجه هستند. منابع بانکی که در قالب سپرده های بانکی هستند همگی کوتاه مدت هستند در حالی که تسهیلات ساخت مسکن ملی به دوره بازپرداخت حداقل ۱۵ تا ۱۷ ساله نیازمند است.


این اختلاف زمانی مانع از تامین مالی به موقع می شود. از طرفی نرخ سود تسهیلات مسکن کمتر از نرخ تمام شده منابع است که این نیز مشکل بانکی است.


در دو سال گذشته که پروژه های نهضت ملی مسکن به اجرا درآمد بخشی از بانک ها از منابع داخلی شان شروع به پرداخت تسهیلات کردند. این رویه باعث شد بانک ها در عمل به سایر تعهداتشان باز بمانند و در سال جاری مجبور به توقف پرداخت همان تسهیلات مسکن شده اند.


کارشناسان اقتصادی معتقدند ادامه این توقف باعث تحمیل تورم تولید مسکن به پروژه ها می شود و قیمت ساخت را بیشتر می کند. در حال حاضر قیمت ساخت مسکن ملی یک میلیارد تومان به عنوان بهای حداقلی است.


این در حالی است که طی سال های گذشته میزان تورم تولید مسکن دست کم ۳۰ درصد بوده است.


همچنین بانک ها باید از سال جاری وام ساخت مسکن را از ۵۵۰ میلیون تومان به ۸۰۰ میلیون تومان برسانند اما تاکنون ریالی از وام جدید پرداخت نشده است.


انتهای خبر

0
0