کوین ایران
1399/11/21
12:00
پلتفرم تحلیل بلاک چین Nansen

در این مقاله گفتگویی با مدیرعامل پلت‌فرم تحلیل بلاک چین Nansen داریم که قرار است به ما توضیح ‌دهد که چگونه وقتی پای داده‌های بلاک چینی (blockchain data) در میان است، data science یا به ...

در این مقاله گفتگویی با مدیرعامل پلت‌فرم تحلیل بلاک چین Nansen داریم که قرار است به ما توضیح ‌دهد که چگونه وقتی پای داده‌های بلاک چینی (blockchain data) در میان است، data science یا به عبارتی تحلیل پیشرفته داده‌ها کمک می‌کند تا سیگنال (signal) از سروصدا (noise) تشخیص داده شود.


پیشینه شما چیست و در حال حاضر روی چه چیزی کار می‌کنید؟

من آلکس سوانویک (Alex Svanevik) هستم، بنیان‌گذار و مدیرعامل Nansen . من به مدت ده سال درمورد موضوعاتی مانند هوش مصنوعی و حوزه علوم داده‌ها کار کرده‌ام و علاوه‌براین، چند سالی نیز در زمینه مشاوره مدیریتی فعالیت داشته‌ام.


۲۰۱۷ سالی بود که من به‌طور واقعی وارد جهان کریپتو شدم، البته دقیقا قبل از انفجار عظیم عرضه اولیه کوین‌ها (ICO) در آن سال. من وارد ترکیب عجیبی از ایده‌آل‌گرایی، فناوری، روشن‌فکری، الگو‌های رفتاری، طمع و نوعی سرگرمی کاملا دیوانه‌کننده شدم که همه اینها ناشی از کریپتو بود. من متوجه شدم که در این فضا به عنوان دانشمند داده‌ها می‌توانم مشارکت ثمربخشی داشته باشم. مقدار زیادی داده به آسانی در دسترس بود، با این وجود، هنوز هم تعدادی از بخش‌های اساسی غایب بودند.


Nansen به سرمایه‌گذاران و متخصصان کریپتو کمک می‌کند که درمورد داده‌های بلاک چینی، سیگنال را از نویز تشخیص دهند. ما این کار را با جمع‌آوری داده‌ها از میلیون‌ها آدرس انجام می‌دهیم و آن را در انطباق با همه فعالیت‌هایی قرار می‌دهیم که بر روی بلاک چین اتفاق می‌افتد؛ در نهایت، تحلیل‌هایی با درک آسان را ارائه می‌دهیم. مشتریان ما Nansen را دوست دارند زیرا این پلتفرم چشم‌انداز‌هایی را درباره بازار بلاک چین فراهم می‌کند که در جا‌های دیگر نمی‌توان نظیر آن را پیدا کرد.


پلتفرم تحلیل بلاک چین Nansen

تاریخچه و پیشینه Nansen چیست؟

در ابتدا Nansen را به عنوان یک سرویس برچسب‌گذاری کیف پول راه‌اندازی کردیم. ما سریعا تشخیص دادیم که از قدرت Blockchain ETL می‌توانیم نهایت استفاده را ببریم، بنابراین محبوب‌ترین پروژه متن باز برای درک داده‌های بلاک چینی توسط هم‌بنیان‌گذار ما اوگنی (Evgeny) ایجاد شد. هدف این پروژه، داشتن یک دید کلی درمورد همه فعالیت بلاک چین بود.


در آن زمان، ما چند سالی بود که با استارتاپ‌ها و پروژه‌های مختلف در حوزه کریپتو کار کرده بودیم و متوجه شدیم که مشتریان ما اغلب نیاز‌های مشابهی دارند. داشتن درکی بهتر از موجودیت‌هایی که بر روی زنجیره تعامل داشتند، نیازی مشترک در بین بسیاری از مشتریان ما بود. به همین دلیل، به Nansen اعتقاد راسخی داشتیم. بنابراین چندماهی را صرف ساخت نسخه اول آن کردیم و سپس آن را در آوریل ۲۰۲۰ راه‌اندازی کردیم.


ما هیچ‌گونه بودجه خارجی برای این تلاش‌ها نداشتیم، بنابراین تصمیم گرفتیم که تنها نسخه پولی از محصولمان ارائه دهیم. علاوه‌براین، این مدل به ما اعتبار بیشتری می‌داد و نشان می‌داد که درحال ساخت چیز باارزشی هستیم. در واقع، ما اولین مشتری پولی خود را در روز راه‌اندازی جذب کردیم. فلسفه قیمت‌گذاری به عنوان یک نما، یک اصل مهم Nansen است، زیرا اطمینان حاصل می‌شود که ما استاندارد بالایی را برای خودمان وضع کرده‌ایم . انتظار می‌رود مشتریان ما درک کنند که داشتن داده‌ها یک ضرورت است و اینطور نیست که داشتن آنها تنها یک حسن باشد.


سه هم‌بنیان‌گذار نانسن (Nansen) یعنی اوگنی، لارس (Lars) و خودم، دارای بیش از ۲۵ سال کار در زمینه علوم داده‌ها و مهندسی هستیم و این قطعا در ساخت Nansen از پایه، بسیار کمک کرد. اوگنی از جمله متخصصان برجسته جهان در ارتباط با داده‌های بلاک چینی است که کار او با Blockchain ETL و گوگل موید این قضیه است. لارس یک مهندس داده عالی است که یک راه‌حل بر بالای Blockchain ETL طراحی کرده است. همچنین تجربه کاری او در ارتباط با حجم عظیمی از داده‌ها، بسیار برای تیم مفید است. انگیزه ما برای ایجاد Nansen این بود که سروصدای زیادی در فضای کریپتو وجود دارد و ما نیز می‌خواستیم راه‌حلی پیدا کنیم که این سروصدا را برای سرمایه‌گذاران و حرفه‌ای‌های این فضا از میان برداریم .


در ساخت Nansen از چه چیز‌هایی استفاده شد؟

از منظر فناوری، ساخت Nansen برمی‌گردد به اواخر سال ۲۰۱۷ و آن زمانی بود که اوگنی و من مستقلا بر ایجاد روش‌هایی برای تفحص داده‌های اتریومی با استفاده از SQL کار می‌کردیم. خوشبختانه در اوایل سال ۲۰۱۸ متوجه قابلیت اوگنی شدم و کار با همدیگر را شروع کردیم. در نهایت و با همکاری همدیگر یک سازمان خودمختار غیرمتمرکز کوچک را برای مشاوره راه‌اندازی کردیم و آن را D۵ نامیدیم. در آنجا بود که لارس نیز تبدیل به یکی از اعضای بنیان‌گذار شد.


در اواخر سال ۲۰۱۹ بود که ما فعالانه روی فناوری برچسب‌گذاری کیف پول کار کردیم و راه‌اندازی این سرویس برای ما شش ماه زمان برد. واضح است که ما در زمان مناسبی این کار را کردیم و اکوسیستم دیفای در سال ۲۰۲۰ بسیار داغ و پرهیجان بود. Nansen تعداد زیادی تحلیل دیفای داشت و این باعث جذب سرمایه‌گذاران به سمت ما شد.


ما تصمیم گرفتیم که از همان ابتدا با فلسفه افزودن ارزش سیستماتیک به صورت صددرصد بر اتریوم متمرکز شویم. این تصمیم خوبی بود زیرا اتریوم ثابت کرده است که پرجنب‌وجوش‌ترین اکوسیستم بلاک چینی را تا به امروز دارد. علاوه بر این، Nansen از گستره‌ای از فناوری‌های متن باز هم نهایت استفاده را می‌برد که از جمله آنها می‌توان به Ethereum ETL، Metabase و dbt اشاره کرد. به دلیل این اتکا‌ها، برای ما مهم است که مستقیما در تلاش‌های متن باز مختلف مشارکت داشته باشیم. مضاف بر این، ما از Google Cloud، Coinbase Commerse، Stripe و Carrd استفاده می‌کنیم.


مدل تجاری شما در نانسن چیست؟

ما برای دسترسی به Nansen، ماهانه یا سالانه از مشتریان‌مان هزینه می‌گیریم. کاربران می‌توانند با پرداخت ۹ دلار به مدت ۷ روز از Nansen استفاده کنند و ببینند که آیا این سرویس ارزش تمدید و پرداخت هزینه را دارد یا نه. من خودم خوشحال و متعجبم که تابه‌حال افراد زیادی در این دوره آزمایشی شرکت کرده‌اند. تعداد این افراد اینک نزدیک به ۱۰۰۰ نفر است.


اگرچه Nansen می‌تواند برای هر سرمایه‌گذار و یا متخصصی باارزش باشد، اما تمرکز ما در حال حاضر، بخش سرمایه‌گذار بازار است که هم سرمایه‌گذاران موسسه‌ای و هم سرمایه‌گذاران خرد را شامل می‌شود. دو دلیل ساده برای تمرکز بر سرمایه‌گذاران وجود دارد. اول اینکه هدف مشترک همه افراد این جامعه این است که نهایت بازده را داشته باشند و ثانیا سرمایه‌گذاران، بزرگترین بخش را در جامعه کریپتو تشکیل می‌دهند.


پلتفرم تحلیل بلاک چین Nansen

موضع شما در برابر چشم‌انداز قانون‌گذاری امروز چیست؟

ما امیدواریم که شفافیتی که Nansen وارد فضای کریپتو می‌کند، باعث شود که قانون‌گذاران دید مثبت‌تری به کریپتو داشته باشند. البته تمرکز ما در حال حاضر بر مشتریان بومی کریپتو است نه قانون‌گذاران.


اهداف شما برای آینده چیست؟

به منظور ایجاد یک کسب‌وکار درازمدت، ایجاد جریان‌های درآمدی پایدار برای ما اهمیت دارد. بنابراین هدف ما این است که درآمد سالانه خود را در دوازده ماه آینده به یک میلیون دلار برسانیم. برای اینکه به هدف خود دست یابیم، Nansen باید ارزش زیادی برای سرمایه‌گذاران و حرفه‌ای‌های فضای کریپتو فراهم کند؛ به‌طوری که آنها احساس کنند اگر در Nansen عضو نشوند، فرصت بزرگی را از دست می‌دهند. من خودم انگیزه دارم که بهترین تیم و محیط کاری را در فضای کریپتو ایجاد کنم که در آنجا افراد بتوانند رشد شخصی و حس موفقیت را تجربه کنند.


نظر شما در مورد آینده بازار دیفای چیست؟

دیفای اخیرا با روند محدود‌تری به‌نام کشاورزی بازده (Yield farming) ترکیب شده است. اگرچه کشاورزی بازده نیز حبابی مانند حباب ICO است، اما دیفای قطعا چیزی است که باقی خواهد ماند. بعضی از پیش‌بینی‌ها برای این اکوسیستم به صورت زیر هستند:


۱- دیفای درخلال سال آینده، تبدیل به نیروی بزرگی در بخش کسب و کار می‌شود زیرا شرکت‌ها متوجه محصولاتی می‌شوند که ده برابر محصولات بانکداری سنتی مفید هستند.


۲- تعداد بیشتری فرانت‌اند (frontend، به آن دسته از کار‌هایی گفته می‌شود که توسط کاربر مشاهده می‌شود و با آنها تعامل می‌شود) امور مالی متمرکز و فین‌تک بر روی بک‌اند‌های (backend، یعنی تمام کار‌هایی که در پشت صحنه انجام می‌شود و کاربر‌ها آن را نمی‌بینند) دیفای ایجاد خواهد شد و این باعث می‌شود که این پروتکل‌ها در دسترس افراد بسیار بیشتری قرار بگیرند.


۳- ادغام بیشتر شرکت‌های تحلیلی را در این فضا شاهد خواهیم بود، مانند آنچه که CB Insights اخیرا Blockdata را خریداری کرد.


برای یادگیری بیشتر باید به کجا مراجعه کنیم؟

Nansen: https://nansen.ai


Twitter: https://twitter.com/ASvanevik



Source


انتهای خبر

0
0