دنیای اقتصاد
1401/06/02
16:32
چرخه شوک از فساد، جوک ساختن و فراموشی کی تمام می‌شود؟ 👤 پیمان مولوی /کارشناس اقتصادی 💢 ما در ایران شیفته چرخه، شوکه‌شدن، جوک‌‌‌‌‌‌ساختن و فراموش ...

چرخه شوک از فساد، جوک ساختن و فراموشی کی تمام می‌شود؟



👤 پیمان مولوی /کارشناس اقتصادی



💢 ما در ایران شیفته چرخه، شوکه‌شدن، جوک‌‌‌‌‌‌ساختن و فراموش کردن ماجرا شد‌‌‌‌‌‌ه‌‌‌‌‌‌ایم. این روزها همه در حال صحبت درخصوص فولادمبارکه هستند و گزارشی که درباره این شرکت از سوی مجلس منتشرشده است، اما این گزارش‌ها در نهایت چه تاثیری بر شفافیت اقتصاد ایران خواهد گذاشت؟



💢 آنچه در خروجی این تحقیق و تفحص جالب است، مواردی است که حسابرسان شرکت باید بسیار زودتر آن را اعلام می‌کردند، چراکه فولادمبارکه شرکتی بورسی است و تحولات آن بر میلیون‌ها نفر سرمایه‌‌‌‌‌‌گذار اثرگذار است، به ‌همین‌دلیل نقش حسابرسان مستقل و کارآمد در اینجا دیده می‌شود اما سیستم حسابرسی ایران نیز همانند بسیاری از حوزه‌‌‌‌‌‌ها با کمبود شایسته‌‌‌‌‌‌سالاری و استقلال حرکت می‌کند و در نتیجه خروجی آن چنین مواردی می‌شود.



💢 نکته دیگر پوشش یک‌طرفه است که انتظار می‌رود در رابطه با صورت‌های مالی اجازه دهند حسابرس یک جلسه مطبوعاتی داشته باشد و صحبت‌هایش را با رسانه‌‌‌‌‌‌ها مطرح کند. مساله دیگر هم نظر حسابرس داخلی و گزارش‌های این کمیته است که حتما باید در معرض دید قرار بگیرد. نبود حسابرسان بزرگ بین‌‌‌‌‌‌المللی نیز خود مزید بر علت است که شرکت‌های بزرگ به لحاظ سایز بر حسابرس اشراف دارند تا حسابرس بر آنها و در نهایت اینکه با روش تحقیق و تفحص اخیر بسیاری از شرکت‌ها دچار چنین خروجی‌‌‌‌‌‌ای خواهند شد.



کانال رسمی روزنامه دنیای اقتصاد




yun.ir/qd۵rf۸



انتهای خبر

0
0