آکادمی هلاکوئی
1400/09/06
12:00
تازه ترین پروپوزال بوترین برای کاهش هزینه های گس شبکه اتریوم

این هفته، توسعه دهندگان اصلی اتریوم، ویتالیک بوترین…

این هفته، توسعه دهندگان اصلی اتریوم، ویتالیک بوترین و انسگار دیتریکس (Ansgar Dietrichs) طرح پیشنهادی جدیدی برای ارتقای شبکه اتریوم به نام EIP-۴۴۸۸ ارائه کردند. هدف اصلی این طرح، کاهش هزینه‌های گس در راه‌حل‌های مقیاس‌بندی لایه دوم اتریوم عنوان شده است. قرار است این پروپوزال به عنوان یک راه حل فوری برای حل معضل هزینه های بالای گس عمل کند.


یک راه حل موثر اما کوتاه مدت


همانطور که می دانید، هزینه‌های گس اتریوم طی چند ماه گذشته بسیار بالا بوده است. در حالی که راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری لایه دوم که از فناوری Optimistic Rollups یا ZK-Rollups استفاده می‌کنند «تنها راه‌حل مقیاس‌پذیری بدون اعتماد برای اتریوم» هستند، هزینه‌های گس حتی با استفاده از این پروتکل‌ها نیز برای برخی بسیار گران است. برای مثال، Optimism و Arbitrum اغلب هزینه‌هایی ۳ تا ۸ برابر کمتر از آن چیزی ارائه می‌کنند که کاربران می‌توانند در لایه اصلی اتریوم دریافت کنند و ZK-Rollups می‌تواند کارمزدی ۱۰۰ برابر کمتر از لایه اصلی به همراه داشته باشد، اما همین میزان کارمزد هم هنوز چندان کم و ناچیز نیست.


اکنون، پروپوزال EIP-۴۴۸۸ به دنبال کاهش هرچه بیشتر هزینه های گس لایه دوم از دو طریق است. اولا با کاهش هزینه داده های تماس تراکنش، که مکانیزم اصلی هر دو طرح Optimistic Rollups و ZK-Rollups می باشد؛ ثانیا با افزودن سقفی برای کل داده های تماس تراکنش که می تواند در یک بلوک وجود داشته باشد. به گفته بوترین، افزایش فضای داده در دسترس برای rollup ها امروزه امکان‌پذیر است، زیرا اندازه بلوک‌ها به اندازه‌ای نیست که ثبات شبکه را تهدید کند.


در حالی که به اشتراک گذاری داده ها ممکن است بتواند به عنوان راه حلی بلندمدت برای رفع نواقص rollup ها تلقی شود، این پروپوزال به دنبال کاهش هزینه های گس در کوتاه ترین زمان ممکن، احتمالا تا کریسمس امسال می باشد.



این مطلب صرفا ترجمه از منبع ذکر شده بوده و مسئولیت آن با آکادمی هلاکوئی نمی‌باشد.


منبع: cryptobriefing


انتهای خبر

0
0