اقتصاد آنلاین
1399/06/02
14:26
مروری بر دستاوردهای یک ساله شرکت ملی نفت ایران/ افتخارآفرینی "نفت" در حصار محدودیت‌ها

صنعت نفت طی یک سال گذشته روزهای پرفراز و نشیبی را از سر گذرانده است؛ اعمال تحریم های غرب و به دنبال آن شرایط خاص اقتصادی و سیاسی از یک سو و وقوع بلایای طبیعی همچون سیل و کرونا از سوی دیگر، باعث شد تا حرکت قطار صنعت نفت بر روی ریل توسعه با دشواری های فراوانی همراه باشد؛ با این وجود تلاشگران خستگی ناپذیر و کارکنان همیشه در صحنه این صنعت بنیادین، با عزمی راسخ و اراده ای پولادین، محدودیت ها را به جان خریدند و در مسیر دستیابی به اهداف توسعه ای صنعت نفت، از هیچ مجاهدتی دریغ نکردند.

به گزارش اقتصادآنلاین ، نتیجه این تلاش ها و مجاهدت ها آن شد که صنعت نفت و در راس آن شرکت ملی نفت ایران -به عنوان بازوی اصلی توسعه صنعت نفت کشورمان- طی یک سال گذشته دستاوردهای قابل توجهی را در کارنامه فعالیت حرفه ای خود ثبت کرده و با برنامه ریزی استراتژیک و رویکرد اتخاذ شده در مدیریت بحران توانسته است تا به اولویت های توسعه ای صنعت نفت کشورمان صورت واقعیت ببخشد.


با تعیین تکلیف فاز ۱۱ و اتمام بخش فراساحل فازهای ۱۳ و ۱۴ در سال گذشته، روند توسعه فازهای ۲۸ گانه پارس جنوبی انجام و راه برای دستیابی به ظرفیت تولید روزانه یکهزار میلیون مترمکعب گاز در کشور هموار شد. در عین حال با آغاز رسمی عملیات احداث خط لوله انتقال نفت گوره به جاسک و همچنین آغاز عملیات احداث پایانه صادراتی نفت خام در منطقه مکران که در راستای تبدیل جاسک به پایانه مهم صادراتی در کشور صورت گرفت، راه برای توسعه همه جانبه میادین نفتی مشترک در غرب کارون باز شد.


در حوزه اکتشاف نیز طی همین مدت شاهد دستاوردهای قابل توجهی بوده ایم؛ کشف میدان بزرگ گازی ارم با ذخیره ۵۴۰ میلیارد مترمکعب گاز درجا در تابستان ۹۸ و میدان بزرگ نفتی نام آوران؛ با ذخیره ۵۳.۳ میلیارد بشکه نفت درجا در پاییز ۹۸ از جمله فعالیت های اکتشافی شرکت ملی نفت ایران بوده است که عاملی مهم در تحقق بیش از ۱۳۰ درصدی تعهدات اکتشاف نفت و ۱۷۰ درصدی تعهدات اکتشاف گاز، در نیمه نخست برنامه پنجساله اکتشاف کشور به شمار می رود.


طی پنج ماهه ابتدایی امسال نیز قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی و قرارداد ساخت بزرگترین واحد فرآورشی نفت و گاز کشور (CTEP) امضا شد که در کنار امضای قرارداد توسعه ای میدان یاران و همچنین ۱۳ قرارداد مربوط به طرح های نگهداشت و افزایش توان تولید نفت که با بهره گیری از توان شرکت های داخلی محقق خواهد شد، نویدبخش روزهایی روشن در آینده صنعت نفت کشورمان است.


آنچه در ادامه می آید، گزیده ای از مهمترین دستاوردهای شرکت ملی نفت ایران است که از تابستان ۹۸ تا به امروز حاصل شده است.


پایان کار توسعه پارس جنوبی و ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار میلیون مترمکعب گاز

پارس جنوبی ، به عنوان مهمترین و بزرگترین پروژه تاریخ صنعت نفت ایران، ماحصل بیش از دو دهه تلاش شبانه روزی در سنگر نفت است و امروز که به مدد همین تلاش ها، تکمیل طرح های مربوط به فازهای ۲۸گانه این میدان مشترک در ایستگاه پایانی قرار گرفته است، گام های عملی در مسیر ایجاد ظرفیت تولید روزانه هزار میلیون مترمکعب گاز در کشور طی آینده ای نزدیک برداشته شده است.


بنابر برنامه ریزی انجام شده، با توسعه کامل فازهای تعریف شده در پارس جنوبی، ظرفیت تولید گاز از این میدان مشترک به بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در روز و میعانات گازی افزون بر یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این موضوع در راستای انجام تکالیف افزایش تولید نفت و گاز خواهد بود که از محورهای تخصصی اقتصاد مقاومتی در حوزه نفت و گاز به شمار می رود.


در عین حال شرکت ملی نفت ایران موفق شده است تا با بهره برداری از زنجیره نخست فازهای ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی و بخش فراساحل فازهای ۱۳ و ۱۴ طی سال گذشته، فازهای ۲۸ گانه پارس جنوبی را به سرانجام برساند و بدین ترتیب توسعه بزرگترین میدان مشترک گازی کشور به خط پایان نزدیک شده است.


تا پایان سال گذشته همچنین بهره برداری نهایی از ۳۹ سکوی تولیدی این میدان مشترک محقق شد که گام بلندی در مسیر دستیابی به اهداف تولید گاز در کشورمان به شمار می آید.


اکتشاف نفت و گاز، جلوتر از برنامه

شرکت ملی نفت ایران در مسیر تحقق برنامه های اکتشافی خود به عنوان پله نخست فعالیت های صنعت نفت کشورمان در حوزه بالادستی نیز به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است و در نتیجه آن بیش از ۱۳۰ درصد از تعهدات اکتشاف نفت و ۱۷۰ درصد از تعهدات اکتشاف گاز، در نیمه نخست برنامه پنجساله اکتشاف برای صنعت نفت کشورمان حاصل شده است.


از جمله این دستاوردها، کشف مخزن بزرگ نفتی "نام آوران" در آبان ماه گذشته است که با ۵۳ میلیارد بشکه ذخیره نفت درجا، دومین مخزن بزرگ کشف ‌شده در ایران به شمار می رود.


کشف میدان گازی ارم در فاصله ۲۰۰ کیلومتری جنوب شیراز که از ذخایری معادل ۱۹ میلیارد فوت مکعب (معادل یک فاز پارس جنوبی) گاز درجا برخوردار است و بهره برداری از آن می تواند ۴۰ میلیارد دلار درآمد عاید کشورمان کند نیز دستاورد دیگری است که درکارنامه اکتشافی شرکت ملی نفت ایران ثبت شده است.


احداث خط لوله گوره- جاسک و پایانه صادراتی مکران؛ یک تیر و چند نشان

یکی از مهمترین طرح های در دست اقدام شرکت ملی نفت ایران در مسیر توسعه همه جانبه صنعت نفت، طرح استراتژیک و ملی انتقال نفت خام گوره به جاسک و ساخت پایانه صادراتی بندرجاسک است که از مدت ها پیش با هدف توسعه میدان های مشترک غرب کارون و تعریف شاهراه جدید صادراتی نفت ایران در دستور کار قرار گرفته است.


عملیات اجرایی این طرح پراهمیت که با هدف انتقال یک میلیون بشکه نفت خام سبک و سنگین صادراتی در روز از طریق یک خط لوله با طول تقریبی هزار کیلومتر و با ساخت تلمبه خانه های بین راهی و ایستگاه های توپکرانی به همراه پست ها و خطوط انتقال برق، طرح ریزی شده است، تیرماه امسال با دستور رییس جمهوری رسما آغاز شد.


این پروژه که هم اکنون به عنوان استراتژیک ترین طرح مجموعه صنعت نفت کشورمان مطرح است و به دلیل حجم بالای پیمانکاران ایرانی حاضر در آن، از آن به عنوان ایرانی ترین طرح صنعت نفت نیز یاد می شود، ضمن توانمندسازی پیمانکاران و سازندگان داخلی، از خروج روزانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز از کشور نیز جلوگیری می کند.


اجرای این راهبرد در سطح شرکت ملی نفت ایران باعث شده تا ساخت بسیاری از تجهیزات مرتبط با صنعت نفت برای نخستین بار در کشور انجام شود؛ به عنوان نمونه، در ایجاد زنجیره تولید لوله NACE متناسب با نفت اسیدی، تبدیل تختال به ورق و سپس لوله که برای نخستین بار اتفاق افتاده است، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد اکسین خوزستان، لوله سازی اهواز و ایران آروین، لوله سازی ماهشهر و لوله سازی صفا فعالیت می کنند.


احداث خطوط ۴۲ اینچ انتقال نفت خام از تلمبه خانه گوره به پایانه جاسک به طول تقریبی یکهزار کیلومتر نیز از طرف ۶ پیمانکار خصوصی در حال انجام است. مبداء این خط لوله منطقه گوره شهرستان گناوه استان بوشهر است که پس از عبور از استان های بوشهر، فارس و هرمزگان از ۶۰ کیلومتری غرب شهر جاسک به ترمینال و تاسیسات دریایی صادرات و واردات که احداث آن برنامه ریزی شده است، متصل می شود.


در محل اراضی غرب جاسک نیز احداث ۲ پالایشگاه و سه مجتمع پتروشیمی در دستور کار است که از سوی سرمایه گذاران بخش خصوصی انجام می شود و در کنار احداث مخازن ذخیره سازی نفت خام که از سوی یک پیمانکار ایرانی و در قالب یک پروژه B.O.T در حال انجام است، اعتبار قابل توجهی را برای صنعت نفت کشورمان حاصل می کند.


به دنبال تجربه این موفقیت ها، ساخت و تامین۵۰ الکتروموتور غول‌آسا و بزرگ به دست سه شرکت پمپ ساز ایرانی (پمپیران، پمپ های صنعتی ایران و شرکت پتکو) نیز رکورد جدیدی است که در اجرای طرح ملی و استراتژیک انتقال نفت خام از گوره به جاسک به ثبت می رسد. بر اساس قرارداد منعقد شده، شرکت پمپیران و شرکت پمپ های صنعتی ایران هر کدام تولید ۲۰ عدد پمپ ۲.۶ مگاواتی را با اعتبار ۱۹ میلیون یورو در دستور کار دارند. شرکت پتکو نیز موظف به تولید ۱۰ پمپ با همین توان و با اعتبار ۱۰ میلیون یورویی است. به گفته وزیر نفت، افزون بر ساخت، کار بهره‌برداری از این پمپ ها به مدت پنج سال به عهده شرکت های ایرانی است تا تضمینی برای کیفیت تولید این الکتروموتورها باشد.


پیش‌بینی می‌شود با هدف تشویق شرکت‌های سازنده تجهیزات داخلی در حوزه‌های مختلف، این سیاست جدید یعنی مدیریت بهره‌برداری از تجهیزات به مدت محدود به سازندگان دیگر تجهیزات صننعت نفت تسری پیدا کند.


در کنار تمامی این فعالیت های توسعه ای، اتصال خط انتقال ۶۰۰ تا ۷۰۰ هزار بشکه‌ای میعانات گازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس به خط نفت، ابتکاری است که امکان صدور میعانات گازی را از طریق پایانه جاسک میسر می سازد. با ساخت پایانه جدید صادراتی در منطقه مکران، جاسک به بندر جدید صادراتی نفت ایران بدل می شود که علاوه بر اهمیت سوق الجیشی، امکان اشتغالزایی گسترده در مناطق محروم جنوب کشور را فراهم می سازد. بندری که با اجرای پروژه های نفتی، امکان انتقال روزانه یک میلیون بشکه نفت خام سنگین از منطقه گوره به جاسک در استان هرمزگان، امکان پهلوگیری کشتی های بسیار بزرگ با ظرفیت ۲ میلیون تن و ذخیره سازی ۱۰ میلیون بشکه نفت خام را پیدا خواهد کرد.


انتقال نفت خام از گوره به جاسک با بیش از ۱.۸ میلیارد دلار سرمایه به نوعی تمرکززادیی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی این روند و کاهش ریسک صادرات از تنگه هرمز را در پی خواهد داشت.


توسعه صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی

شرکت ملی نفت ایران در مسیر توانمندسازی پیمانکاران و سازندگان ایرانی صنعت نفت، در گام اول اتکا و اطمینان به توان داخلی را در دستور کار قرار داده و تلاش کرده است تا با سرمایه گذاری بر پتانسیل های بومی، طرح ها و پروژه های صنعت نفت را به پیش برد.


امضای قرارداد تکمیل توسعه میدان آزادگان جنوبی با شرکت پتروپارس با هدف تولید روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت خام و ۲۰۰ میلیون فوت مکعب گاز، به همراه امضای قرارداد ساخت بزرگترین واحد فرآورشی نفت و گاز کشور (CTEP) که با هدف ایجاد ظرفیت پالایشی روزانه ۳۲۰ هزار بشکه نفت در روز انجام می شود، بخشی از قراردادهایی است که با تکیه بر توان شرکت های ایرانی عملیاتی شده است.


در عین حال با امضای قرارداد توسعه میدان یاران به عنوان ششمین قرارداد IPC نفت نیز که در تیرماه امسال نهایی شد، شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا متعهد شد تا طی ۱۰ سال، تولید تجمعی نفت این میدان را به ۳۹.۵ میلیون بشکه برساند که حدود ۲ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشورمان در بر خواهد داشت.


امضای قرارداد طرح بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره برداری از میادین پرنج و پارسی نیز امکان افزایش تولید ۳۳ هزار بشکه نفت در روز و ایجاد درآمد روزانه ۱.۶۵ میلیون دلار با احتساب نفت ۵۰ دلاری را فراهم کرده است و در کنار قرارداد توسعه ای میدان گازی بلال که با هدف ایجاد امکان برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز ترش و ۱۵ هزار بشکه میعانات گازی از این میدان به امضا رسیده است، گام بلند دیگری در مسیر خودکفایی در صنعت نفت کشورمان به شمار می رود.


طی سال گذشته همچنین هشت قرارداد اکتشافی در مناطق مختلف نفتی و گازی کشور منعقد شده که با هدف دستیابی به توسعه همه جانبه در سطح شرکت ملی نفت ایران منعقد شده و وارد فاز اجرایی شده است.


این قراردادها که بدون شک ضامنی بر افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور با رویکرد حمایت حداکثری از تولید داخلی و توانمندسازی شرکت های داخلی است، در نهایت به بهره مندی از توان متخصصان و سرمایه های انسانی و بومی، ایجاد اشتغال گسترده به ویژه در سطح نیروهای بومی و در نهایت حفظ سرمایه ملی خواهد انجامید که از اهداف مهم در افق توسعه اقتصادی کشورمان است.


امضای ۱۳ قرارداد ۱.۵ میلیارد یورویی با شرکت های داخلی

شرکت ملی نفت ایران در دوره پسا برجام و به موازات پیگیری انعقاد قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز کشور در قالب مدل جدید قراردادهای بالادستی(IPC)، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را نیز با هدف ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نیز حفظ و افزایش میزان تولید از میادین نفتی در دست بهره‌برداری کشور در دستور کار قرار داد.


این طرح بنیادین مشتمل بر ۳۳ پروژه، شامل ۲۹ پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه فراساحلی است که با سرمایه گذاری ۶.۲ میلیارد دلاری (با احتساب هزینه های تامین مالی، ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار بالغ خواهد شد) اجرایی خواهد شد.


پیش بینی می شود با اجرای پروژه های این طرح که در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور شامل استان های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان قرار گرفته است، تولید نفت خام کشور به طور متوسط حدود ۲۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یابد.


در عین حال پیش بینی می شود در پایان اجرای این طرح، سهم ساخت داخل در صنعت نفت به ۸۰ درصد برسد که رقم قابل توجهی است.


شرکت ملی نفت ایران در مرحله نخست واگذاری این پروژه ها و پس از اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیربط، نسبت به تهیه و انتشار اسناد و برگزاری مناقصات ۱۰ پروژه از مجموعه پروژه‌های این طرح اقدام کرد که به انتخاب هشت شرکت اکتشاف و تولید و حفاری ایرانی به عنوان پیمانکار این پروژه ها و انعقاد ۱۰ قرارداد مهندسی، تامین کالا و تجهیزات، ساختمان و نصب و اجرای حفاری (EPC-EPD) به ارزش حدود ۷۴۰ میلیون یورو در بهمن ماه سال ۹۷ انجامید. این پروژه‌ها که از ابتدای سال گذشته شروع به کار کرده اند، پس از طی فازهای مهندسی و خرید کالا به تدریج وارد مراحل اجرایی شده اند.


عملکرد شرکت نفت

به موازات اجرای پروژه های مرحله اول طرح، برگزاری مناقصات ۱۳ پروژه مرحله دوم به ارزش قراردادی بالغ بر ۱.۵ میلیارد یورو در اولویت کاری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت که اخیرا با اتمام فرآیند مناقصات مربوطه و مشخص شدن برندگان آن‌ها، به ۱۱ شرکت یا مشارکت واگذار شده اند.


این در حالی است که مجموع ارزش قراردادهای واگذار شده این طرح در مراحل اول و دوم بالغ بر ۲.۲ میلیارد یورو می شود که در مجموع دو مرحله، حفاری ۱۶۵ حلقه چاه جدید و تعمیر ۷۱ حلقه چاه موجود را شامل خواهد شد.


در عین حال برگزاری مناقصات مربوط به ۱۰ پروژه مرحله سوم این طرح نیز در حال انجام است که به زودی این پروژه ها نیز به پیمانکاران منتخب واگذار خواهند شد.


قراردادهای امضا شده مرحله دوم طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

شرکت مجری

پروژه

پیمانکار منتخب

ملی مناطق نفتخیز جنوب

مارون ۱و۴

شرکت حفاری شمال (هلدینگ انرژی گستر سینا)

زیلایی

شرکت گلوبال پتروتک کیش

سیاهمکان

شرکت گسترش انرژی پاسارگاد

رامین

شرکت توسعه صنعت نفت و گاز پرشیا

اهواز ۱و۴

مشارکت صنایع نفت و انرژی قشم و مارون کاران

مارون ۲و۵

شرکت توسعه انرژی و نفت نگین آفاق کیش (تنکو)

منصورآباد

شرکت توسعه پترو ایران

چلینگر و گرنگان

شرکت گلوبال پتروتک کیش

مارون ۶

شرکت توسعه انرژی و نفت نگین آفاق کیش (تنکو)

بالارود

مشارکت شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی ساختمانی جهانپارس

مارون ۳

شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران

نفت فلات قاره ایران

فروزان

مشارکت پتروپارس و مبین سازه گستر (ایزویکو)

رسالت

مشارکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران و راهبردهای هوشمند

مجموع ارزش تقریبی قراردادهای مرحله دوم

۱۵۰۰ میلیون یورو

مسیولیت های اجتماعی و مشارکت صنعت نفت در ارتقای رفاه همگانی


شرکت ملی نفت ایران در مسیر پیشبرد اهداف توسعه ای خود، توسعه و عمران مناطق محروم را نیز در اولویت های کاری خود قرار داده و ضمن برنامه ریزی برای انجام ۸۰۵ پروژه مختلف آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، خدماتی، ورزشی و راهسازی، نقش موثری در رونق و شکوفایی اجتماعی و فرهنگی مردم این مناطق داشته است.


در مسیر تحقق این پروژه ها که از اعتباری بالغ بر ۲۳.۵ میلیون میلیون ریال برخوردار است، مقرر شده است تا ۲۹۰ پروژه در سال ۹۹ به سرانجام برسد که تاکنون نیمی از آن ها عملیاتی شده و بخش های دیگر نیز به تدریج تا پایان سال اجرایی می شود.


در میان اقدامات مربوط به انجام مسیولیت های اجتماعی صنعت نفت در شرکت ملی نفت ایران همچنین تعداد ۴۱۶ پروژه مربوط به مناطق سیل زده تعریف و مقرر شد تا جبران بخشی از آسیب های وارد شده به ساکنان مناطق سیل زده طی یک برنامه جامع پنج ساله و با اعتباری بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد ریال انجام پذیرد.


بر همین اساس در سال گذشته، ضمن تحویل اسناد واگذاری ۳۳۳۳ حواله آهن آلات مورد نیاز برای بازسازی مناطق سیل زده اهواز، کارون، باوی، حمیدیه، دشت آزادگان، شادگان و هویزه، ۵۱ میلیارد تومان اعتبار نیز برای تکمیل ۵۰۰ واحد نیمه تمام در مناطق زلزله زده مسجد سلیمان و ۱۰ میلیارد تومان برای احداث شبکه فاضلاب جدید این شهر اختصاص یافته و مراحل اجرایی بخشی از آن ها نیز به پایان رسیده است.


در عین حال امسال نیز ۱۳.۲ میلیارد تومان اعتبار از سوی شرکت ملی نفت ایران برای اجرای طرح انتقال آب به غیزانیه پرداخت شده و مبالغ قابل توجهی نیز برای انجام مسیولیت اجتماعی صنعت نفت در مقابله با کرونا هزینه شده است.


شرکت ملی نفت ایران در مسیر انجام وظایف خطیر خود در حوزه مسیولیت‌های اجتماعی همچنین چهار درصد از مبلغ هر قرارداد در انجام ۳۳ پروژه مربوط به نگهداشت و توان تولید نفت را به این امر اختصاص داده است که در کنار دیگر اعتبارات قانونی، ضامنی برای توسعه متوازن اقلیمی در کشورمان خواهد بود.


کارنامه پربار نفت در بحبوحه محدودیت ها

در مروری بر دیگر دستاوردهای یکساله شرکت ملی نفت ایران می توان از اقداماتی که در مسیر دستیابی به ظرفیت تولید ۱۴۰ هزار بشکه ای نفت در میدان آزادگان جنوبی و ظرفیت ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت در میادین مشترک غرب کارون تا پایان سال ۹۹ انجام شده است، یاد کرد.


براین اساس ضمن آغاز عملیات احداث کارخانه جمع آوری و فرآورش گازهای مشعل در منطقه غرب کارون، افزایش تولید نفت در میدان نفتی یاران شمالی با نصب پمپ درون‌چاهی، استقرار نخستین تفکیک‌گر سیار در میدان مشترک یاران جنوبی و حفاری نخستین چاه جهت‌دار در میدان مشترک آزادگان جنوبی در دستور کار شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت تا اهداف تولیدی در حوزه میدان های مشترک نفتی غرب کارون با رعایت الزامات زیست محیطی را محقق سازد.


در ادامه، با توجه به اینکه هم اکنون بخشی از افزایش تولید روزانه نفت میدان آزادگان جنوبی با استفاده از دستگاه فرآورش سیار (Skid Mounted) به میزان ۴۰ تا ۵۰ هزار بشکه در روز انجام می شود و با توجه به کارآمدی این شیوه تولید، طی قراردادی که میان شرکت مهندسی و توسه نفت با جهاد دانشگاهی امضا شد، مقرر شد تا نمونه داخلی این دستگاه با توان داخلی طراحی و ساخته شود.


این تاسیسات که کارکرد واحدهای فرآورشی کامل را دارند، برای نخستین بار در میدان نفتی آزادگان جنوبی به کار گرفته شد، می تواند به عنوان الگویی در دیگر میدان های نفتی نیز مورد استفاده قرار گیرد.


در ضمن فرآیند ساخت بزرگترین واحد فرآورش بالادستی صنعت نفت کشور به ظرفیت ۳۲۰ هزار بشکه در روز در حال اجراست که پیش بینی می شود فرآورش تمام نفت تولیدی برنامه ریزی شده در آزادگان جنوبی تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام شود.


علاوه بر آن با افتتاح رسمی فاز نخست زنجیره انتقال نفت میادین غرب کارون مشتمل بر انتقال بیش از ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام به مبادی صادراتی و واگذاری عملیات راهبری تلمبه خانه غرب کارون به شرکت نفت و گاز اروندان طی مردادماه امسال، گام دیگری در مسیر پیشبرد اهداف شرکت ملی نفت ایران برداشته شده است.


در کنار این دستاوردها، اواخر مردادماه امسال، سامانه مدیریت پروژه شرکت ملی نفت ایران که با هدف پایش، کنترل عملکرد و مدیریت بهینه و یکپارچه پروژه‌های «طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت» و همین‌طور همه پروژه‌ها و پورتفولیوی این شرکت و شرکت‌های تابع طراحی شده است، به صورت رسمی مورد بهره برداری قرار گرفت.


قرار است تا از این سامانه که قریب به یک سال است برای پروژه‌های مرحله نخست طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت مورد استفاده قرار گرفته، برای پروژه‌های مراحل بعدی این طرح و همچنین پروژه‌های آتی شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های تابعه استفاده شود.


اجرای این پروژه ها در کنار هزاران طرح و پروژه دیگر، کارنامه عملکرد قابل دفاعی را برای شرکت ملی نفت ایران به ارمغان آورده است و تنها با نگاهی گذرا به عملکرد یک ساله این شرکت، می توان این نکته را دریافت که دومین شرکت بزرگ نفت دنیا، با وجود تمامی محدودیت هایی که طی یک سال گذشته با آن دست به گریبان بوده است، توانسته است به عنوان عضوی اثرگذار در تمامی ارکان اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی ایفای نقش کند و سهم خود در رونق و شکوفایی ایران عزیز را به بهترین شکل ممکن ادا کند.


انتهای خبر

0
0