بورس پرس
1403/01/19
00:00
ترکیه ۱.۵ میلیارد دلار از گردشگران ایرانی وان درآمد کسب کرد

رییس خانه اقتصاد ایران و ترکیه با اشاره به سفر بیش از یک میلیون گردشگر به شهر وان از کسب درآمد ۱.۵ میلیارد دلار برای اقتصاد این کشور طی سال گذشته خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، جلال ابراهیمی با اشاره به برآورد های سازمان جهانگردی و توریسم جهانی به تسنیم، گفت: هر گردشگر منطقه ای و بین المللی بالغ بر ۱۵۰۰ و ۲۰۰۰ دلار ارز آوری دارد. سال گذشته بیش از یک میلیون گردشگر از ایران به شهر وان وارد شدند و درآمد حدود ۱.۵ میلیارد دلاری برای وان فراهم کردند.


وی افزود: رقم اصلی تجارت ایران و ترکیه میعانات نفتی است. در مرحله دوم، بخش عمده صادرات بیشتر در اقلام کشاورزی شامل گیاهان دارویی، زعفران ، پوست ، سالانبور، دنبه و خاوریار است. در حوزه مصالح ساختمانی نیز کاشی و شیشه و هر از گاهی سنگ و در فصل تابستان صیفی جات و در حوزه صنایع جنبی نفتی نیز محصولات پتروشیمی ، بلک کربن و اوره (کود شیمیایی) نیز صادر می‌شود.


ابراهیمی ادامه داد: با توجه به ظرفیت های موجود می توان صادرات شمش آلومینیوم، سرب ،روی ،کاتد مس، و تولیدات جنبی صنایع مس مثل راد مسی، آلومینیومی ، ورق های آلومینیومی را در حجم بالایی صادر کرد. ترکیه سال ۲۰۲۳ بالغ بر ۳۰ درصد معادل ۱.۲ میلیارد دلار افزایش صادرات به ایران داشت. ایران و ترکیه سال ۲۰۲۳ حدود ۵.۵ میلیارد دلار مبادلات تجاری داشتند که ایران در این سال نه تنها رشد صادراتی به ترکیه نداشت بلکه با کسری صادرات هم مواجه بود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0