بورس پرس
1402/08/28
00:00
اعتراض بانک بورسی به جریمه پرداخت وام مسکن به دلیل عدم معرفی متقاضی

اعتراض بانک خاورمیانه پیرو عدم امکان انجام تکالیف قانونی در پرداخت وام مسکن به دلیل عدم معرفی متقاضی از سوی وزارت راه در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، بانک خاورمیانه در خصوص جریمه بانک های متخلف در پرداخت وام مسکن از عدم امکان انجام تکالیف قانونی به دلیل عدم معرفی متقاضی از سوی وزارت راه و در جریان بودن اعتراض بانک خبر داد.


بر اساس این گزارش، "وخاور" در خصوص مالیات قانون جهش تولید مسکن، اعلام کرد: طبق مفاد تبصره ۵ ماده ۴ قانون جهش تولید مسکن، سازمان مالیاتی موظف است در صورت عدم رعایت موضوع این ماده در قالب بودجه سنواتی، مالیاتی برابر ۲۰ درصد تعهد انجام نشده از بانک‌ها و موسسات اعتباری مستنکف اخذ کند. سازمان مالیاتی برای سال اول اجرای قانون، مالیات موضوع تبصره را از بانک خاورمیانه مطالبه کرده و اعتراض بانک نسبت به برگ مطالبه در هیات های حل اختلاف مالیاتی در جریان است.


طبق دستورالعمل اجرایی اعطای تسهیلات موضوع قانون جهش تولید مسکن که با همکاری بانک مرکزی و وزارت راه و شهرسازی مصوب و به بانک‌های عامل ابلاغ شده هرگونه تقاضا برای دریافت تسهیلات باید در سامانه وزارت راه ثبت شود. لذا از جمله الزامات این قانون تقاضا محور بودن آن است و تحقق و اجرای این قانون در وهله نخست مستلزم وجود تقاضای موثر در چارچوب ثبت نام متقاضیان و طی ترتیبات مقرر در دستورالعمل اجرایی است.


این بانک هیچ محدودیتی برای اختصاص منابع نداشته اما در سال اول اجرای قانون که موضوع صدور برگ مطالبه مالیاتی است به دلیل عدم معرفی متقاضی از طریق سامانه وزارت راه و شهرسازی، امکان انجام تکالیف قانونی برای بانک میسر نبود.


لذا سازمان مالیاتی بدون توجه به اینکه امکان اجرای حکم قانونی ناشی از عدم معرفی افراد واجد شرایط از طرف وزارت راه و شهرسازی بوده و بانک در این زمینه مستنکف از اجرای قانون نیست، مبادرت به صدور برگ مطالبه مالیات کرده و اعتراض بانک در مراحل دادرسی مالیاتی در جریان است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0