بورس پرس
1402/08/23
11:56
هزینه صرف غذا به ۵۰ درصد افزایش یافت/ روشی برای ارزانی محصولات غدایی!

رئیس هیات مدیره انجمن متخصیص علوم و صنایع غذایی با اعلام افزایش هزینه صرف غذا به ۵۰ درصد، گفت: تصمیم دولت به حذف ارزش افزوده، منجر به ارزانی خواهد شد!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد حسین عزیزی با اشاره به اینکه میزان صادرات صنعت غذا در سال حدود ۵ میلیارد دلار است به ایسنا، اعلام کرد: محصولاتی چون پسته، زعفران، خرما بیشتر به صورت خام با بسته‌بندی و بعضی تبدیل‌های اولیه صادر می‌شود. همچنین صادرات محصولاتی مانند لبنیات، شیرینی، شکلات، میوه و صیفی و محصولات شیلاتی نیز بوده که در سال‌های مختلف دچار نوسان شد.


صادرات غالبا به کشورهای همسایه مانند عراق، روسیه، افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس بوده اما به بعضی کشورهای اروپایی، چین و حتی آمریکا و کانادا نیز این صادرات انجام می‌شود.


هزینه تولید محصولات غذایی بسیار گران شده و طبق گزارش مرکز آمار در سال‌های قبل ۲۵ درصد درآمد خانوار صرف غذا می شد ولی به نظر می رسد که این عدد به ۵۰ درصد رسید. ارزان‌سازی غذا برای اینکه در دسترس همه قرار گیرد مسئله مهمی است. اگر دولت بتواند ارزش افزوده را کم یا حذف کند در قیمت مواد غذایی تاثیر قابل توجهی خواهد داشت. چندین بار نیز حذف ارزش افزوده از مواد غذایی در مجلس مطرح شده ولی هنوز به نتیجه‌ای نرسید.


غذاهای اصلی همانند بسیاری از کشورها نباید شامل ارزش افزوده شود. مثلا برخی پنیرها و مواد غذایی اصلی مانند نان، مرغ، تخم مرغ و... که مورد مصرف عامه مردم هستند ارزانتر و مورد حمایت بوده و برخی دیگر گرانتر هستند و مورد حمایت یارانه‌ای قرار نگرفتند.


چون کارخانه‌های بسیاری در بخش صنایع غذایی وجود دارند، فرصت سرمایه‌گذاری زیادی نیست. مگر اینکه این سرمایه‌گذاری در جهت ورود تکنولوژی جدید یا خاص یا تامین مواد اولیه باشد. مثلا می‌توان در بخش مواد افزودنی شامل آنزیم‌ها، رنگ‌ها، اسانس‌ها، طعم دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها سرمایه‌گذاری انجام داده و اگر کسی در این زمینه‌ها با قدرت وارد شود، موفق خواهد شد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0