کوینیت
1399/10/24
22:30
صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز به جان یکدیگر افتاده‌اند!

انتشار یک ویدیوی جعلی در فضای رسانه‌های اجتماعی چینی باعث شده تا انگشت اتهامات به سمت بایننس نشانه گرفته شود

نکات برگزیده مطلب مدتی قبل یک ویدیو در رسانه‌های اجتماعی چینی از جمله وی‌چت(WeChat) منتشر شد که نشان می‌داد یک سفارش فروش ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین در صرافی مبادله‌ی رمزارز بایننس به ثبت رسیده و باعث سقوط ناگهانی ارزش این رمزارز شده است. گرچه ثبت چنین سفارشی در صرافی‌های رمزارز عملا غیرممکن است، اما برخی کاربران آن را باور کرده و انگشت اتهام دستکاری بازار را به سمت بایننس نشانه گرفته‌اند. حال برخی مدعی شده‌اند که انتشار این ویدیو و تحریک اذهان عمومی علیه بایننس در واقع کار پلت‌فرم‌های رقیب یعنی اوکی‌اکس(OKEx) یا هوبی(Huobi) می‌باشد.

صرافی‌های چینی

درحالیکه بسیاری از صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز آمریکایی از روند صعودی بازار رمزارز برای ایجاد تاثیر مثبت بر روی سرمایه‌گذاران سازمانی و قانون‌گذاران استفاده کرده‌اند، صرافی‌های متمرکز چینی بایننس( Binance )، هوبی(Huobi) و اوکی‌اکس(OKEx) که اصطلاحا «Big Three» توصیف می‌شوند، با یکدیگر درگیر شده‌اند.


آخرین درگیری‌ها مربوط به یک ویدیوی ساختگی در فضای مجازی است که در آن نشان داده شده در تاریخ ۴ام ژانویه یک سفارش فروش ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین در صرافی بایننس ثبت گردید است. این ویدیو هفته‌ی گذشته در نرم‌افزار پیام‌رسان وی‌چت(WeChat پلت‌فرم رسانه‌های اجتماعی چینی) محبوب شد.


در این ویدیو ادعا شده که پس از اتمام سفارش، ضربه‌ی بزرگی به قیمت رمزارز بیت کوین وارد شده است. همین موضوع منجر به عصبانیت برخی کاربران شده است زیرا آن‌ها بر این باوراند که صرافی بایننس در حال دستکاری بازار به نفع خودش می‌باشد.


صرافی بایننس

صرافی بایننس

برخی باور کردند!

البته کاربران عصبانی صنعت رمزارز این واقعیت را نادیده گرفته‌اند که ثبت یک سفارش فروش ۲۱ میلیون واحدی بیت کوین عملا غیرممکن می‌باشد، زیرا این رقم نشان دهنده‌ی مجموع ذخایر بیت کوین است که تا سال ۲۱۴۰ به آن دست نخواهیم یافت. در حال حاضر تنها ۱۸/۶ میلیون واحد رمزارز بیت کوین استخراج شده که بخش قابل توجهی از آن برای همیشه از دست رفته و قابل دستیابی نیست. بنابراین، واضع است که هرگز امکان ثبت سفارش ۲۱ میلیون واحدی وجود نداشته و این ویدیو جعلی می‌باشد. این درحالیست که ذخیره‌ی بیت کوین اغلب صرافی‌های بزرگ از جمله بایننس، قابل ردیابی و مشاهده است.


با این حال، برای اطمینان هرچه بیشتر در رابطه با این موضوع محققان با شرکت‌های تجزیه و تحلیل داده‌های بلاک‌چینی سایفر تریس( CipherTrace ) و کریپتو کوانت( CryptoQuant ) تماس گرفته و تایید کرده‌اند که هرگز چنین ثبت سفارشی در صرافی بایننس صورت نگرفته است.


درگیری صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز بایننس

سفارش ۲۱ میلیونی بایننس یکی از مدیران صرافی بایننس پس انتشار این ویدیو در فضای مجازی توضیح داد که این کار توسط «رقبای گمنام» بایننس صورت گرفته است.


واکنش مقامات رقیب

آقای یی هی(Yi He) مدیر ارشد بازاریابی و یکی از بنیانگذاران صرافی بایننس در رابطه با این موضوع اعلام نموده که «این ویدیو نمی‌توانست بیش از این جعلی ظاهر شود، من قصد نداشتم در رابطه با آن پاسخی دهد زیرا فکر می‌کردم که هیچ کس آن را باور نمی‌کند. با این حال می‌خواهم از رقبای بایننس جهت سخت‌کوشی و ارسال این ویدیو در گروه‌های چت مختلف تشکر کنم».


اگر در پلت‌فرم‌های رسانه‌ی اجتماعی انگلیسی زبان حضور داشته باشید، به این نتیجه خواهید رسید که این سه صرافی متمرکز چینی در یک جهان آرام و بدون درگیری با یکدیگر در حال فعالیت هستند. اما با بررسی دقیق پلت‌فرم‌های چینی زبان همچون وی‌چت یک دنیای متفاوت و پویا را شاهد خواهید بود. تصاویر و متن‌های منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی چینی از جمله وی‌چت و وی‌بو(Weibo) حاکی از آن است که این سه صرافی مبادله‌ی رمزارز طی چند سال گذشته اختلافات زیادی با یکدیگر داشته‌اند.


چه کسی مسیول است

علی‌رغم این مشکلات دو صرافی هوبی و اوکی‌اکس تا به این لحظه مسیولیت انتشار این ویدیو و جنجال‌های بوجود آمده را برعهده نگرفته‌اند. سیارا سان(Ciara Sun) نایب رییس تجارت جهانی صرافی هوبی در تازه‌ترین اظهارات خود دخالت در ساخت این ویدیو را تکذیب کرد و اعلام نمود که این «ویدیو به دروغ یک سفارش فروش در سیستم بایننس را نشان می‌دهد».


آقای سان در رابطه با این موضوع اظهار داشت که:


ما به عنوان یک سازمان مالی جهانی که از استانداردهای اخلاقی و نظارتی پیروی می‌کند، برای صداقت و شفافیت در فعالیت‌های خود ارزش قایل هستیم و به تاکتیک‌های بازاریابی گمراه کننده که باعث بی‌اعتمادی در جامعه می‌شوند، تکیه نمی‌کنیم. Ciara Sun


به همین ترتیب، جی هایو(Jay Hao) مدیرعامل صرافی اوکی‌اکس نیز در رابطه با مشکلات پیش آمده توضیح داد که «صرافی‌های رمزارزی اغلب قربانیان اتهامات دروغین دستکاری قیمت می‌شوند». وی در ادامه اظهار داشت که:


هرکسی که از فعالیت‌های این صنعت اطلاع کامل داشته باشد، می‌تواند بلافاصله عکسی تهیه کرده و چنین اتهامات دروغینی را ایجاد کند، اما جای تاسف دارد که هنوز برخی از سرمایه‌گذاران حوزه‌ی رمزارز نسبت به این نوع اتهامات بی‌اساس و ساختگی واکنش نشان می‌دهند. Jay Hao


این یک تجارت نیست، بلکه یک موضوع شخصی است

رقابت عادی تجاری با محوریت گرفتن سهم بازار از سایر رقبا تنها یکی از تنش‌های موجود بین این سه صرافی مبادله‌ی رمزارز است. طبق صحبت‌های اخیر کولین وو(Colin Wu) یک نویسنده‌ی حوزه‌ی رمزارز که پیش از این در صنعت استخراج رمزارز فعالیت داشته است، آغاز درگیری‌های سه صرافی چینی به سه سال قبل بازمی‌گردد، زمانی که آقای چانگ‌پنگ ژایو مدیرعامل صرافی مبادله‌ی رمزارز بایننس و یی هو از صرافی بزرگ اوکی‌کوین(OKCoin) جدا شدند.


درگیری صرافی‌های مبادله‌ی رمزارز بایننس

در همین حال، صرافی مبادله‌ی رمزارز اوکی‌کوین به همراه سایر پلت‌فرم‌های رمزارز که در کشور چین فعالیت داشتند، پس از آنکه قانون‌گذاران و تنظیم‌کنندگان بازارهای مالی در اواخر سال ۲۰۱۷ قوانین ممنوعیت فعالیت در این حوزه و راه‌اندازی پیشنهاد عرضه‌ی اولیه( ICO ) را ارایه کردند، مجبور به خروج از این کشور شدند. مقر اصلی صرافی اوکی‌کوین در حال حاضر در سانفرانسیسکو واقع شده است.


صرافی رمزارز هوبی نیز پس از مدت کوتاهی وارد این درگیری‌ها شد، به ویژه زمانی که هر کدام از پلت‌فرم‌های مذکور خدمات و محصولات رمزارزی خود را ارایه کردند. در حال حاضر صرافی اوکی‌اکس دومین صرافی بزرگ از لحاظ بهره‌ی باز مشتقات بیت کوین است، در جایگاه‌های بعدی نیز به ترتیب صرافی بایننس و صرافی هوبی قرار دارد. در این لیست به لطف افزایش علاقه‌ی سرمایه‌گذاران سازمانی در ایالات متحده، پلت‌فرم CME جایگاه اول را دارد.


دلیل اصلی از انتشار این ویدیو چیست؟

چندین منبع آگاه به این موضوع که به دلیل روابط تجاری با صرافی‌های فوق‌الذکر خواسته‌اند که نامی از آن‌ها منتشر نشود، اعلام کرده‌اند که با افزایش رقابت و درگیری بین این سه صرافی، احتمالا باز هم شاهد انتشار اتهامات جعلی دیگری همچون ویدیو منتسب به صرافی بایننس خواهیم بود.


انتشار چنین مواردی در رسانه‌های اجتماعی می‌تواند منجر به ترس، عدم اطمینان و شک(FUD) در میان مبادله‌گران و سرمایه‌گذاران خرد شود، به ویژه کسانی که در صنعت رمزارزها نسبتا تازه وارد هستند.


یکی از این منابع آگاه به خبرگزاری‌های محلی اعلام نموده که «این ویدیو دقیقا زمانی منتشر شد که احساسات مبادله‌گران خرد در اوج بود. زمانی که مردم در اوج ترسانده شوند، هرچیزی به راحتی می‌تواند باعث تحریک آن‌ها شود».


آقای هایو از صرافی اوکی‌اکس نیز در رابطه با این مبحث تاکید کرد که «مهم نیست که فضای رمزارزها تا چه اندازه به بلوغ رسیده است، همیشه کسانی هستند که خارج از این میدان حضور یافته و همواره به دنبال ایجاد FUD در میان مبادله‌گران می‌باشند».


نظر شما در رابطه با انتشار این ویدیو در فضای مجازی و اتهام زنی به صرافی بایننس چیست؟ آیا هدف از انتشار این ویدیویی تخریب وجهه‌ی صرافی بایننس بوده و یا دلایل دیگری برای آن وجود دارد؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.


انتهای خبر

0
0