بورس نیوز
1401/05/05
15:54
۵۰۰ هزار هکتار شالیزار‌های استان‌های شمالی زیر کشت برنج

مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی گفت:امسال در کشت اول ۵۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان‌های گیلان، مازندران و بخشی از استان گلستان زیر کشت برنج رفته و با احتساب کشت دوم یا مجدد در استان مازندران نیز برآورد می‌کنیم این عدد به ۵۵۰ هزار هکتار برسد.


بورس نیوز : شایگان ادیبی، مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: امسال در کشت اول ۵۰۰ هزار هکتار از شالیزار‌های استان‌های گیلان، مازندران و بخشی از استان گلستان زیر کشت برنج رفته و با احتساب کشت دوم یا مجدد در استان مازندران نیز برآورد می‌کنیم این عدد به ۵۵۰ هزار هکتار برسد.


وی افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در استان‌های گیلان و مازندران نزدیک به ۹۰ هزار هکتار پرورش برنج رتون انجام شود که به میزان تولید می‌افزاید.


مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی درباره کشت ارقام برنج در اراضی شمالی کشور بیان کرد: در کشت اول حدود ۱۶۰ هزار هکتار ارقام پرمحصول نظیر ارقام شیرودی، فجر، خزر، تیسا، آنام و گیلانه و مابقی ارقام بومی و محلی از گروه ارقام صدری هاشمی و طارم داشته‌ایم.


ادیبی در همین حال سطح زیر کشت برنج در کشت اول در استان گیلان را ۲۲۰ هزار هکتار، مازندران ۲۱۵ هزار هکتار و در استان گلستان ۶۵ هزار هکتار عنوان کرد.


وی با بیان این پیش‌بینی که امسال تولید برنج سفید با ۲۰ درصد افزایش نسبت تولید دو میلیون تن سال‌های نرمال به بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار تن می‌رسد، بیان کرد: عواملی همچون توزیع بذور گواهی شده، همراهی کشاورزان، رعایت توصیه‌های فنی، شرایط آب و هوایی و افزایش مصرف کود‌های پایه فسفاته و پتاسه موجب شده امسال، سال استثنایی برای تولید برنج باشد.


مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی دریاره توزیع بذور گواهی شده برنج تصریح کرد: امسال نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ تن انواع بذور گواهی شده اعم از ارقام اصلاح شده، محلی و پرمحصول با قیمت یارانه‌ای میان کشاورزان استان‌های شمالی کشور توزیع شده است.


وی با اشاره به افزایش کود‌های پایه در شالیزار‌های شمال کشور توضیح داد: امسال با توجه به کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود‌های پایه مقارن با کشت‌های بهاره، مصرف کود‌های فسفاته ۳۵ درصد و کود‌های پتاسه ۷۵ درصد در شالیزار‌ها نسبت به سال‌های قبل افزایش یافت که در افزایش تولید اثرگذار بوده است.


ادیبی اضافه کرد: تاکنون در استان مازندران نزدیک به ۸ هزار هکتار شلتوک برنج برداشت شده و نخستین برداشت از مزارع استان گیلان نیز از این پنجشنبه آغاز خواهد شد.


مجری طرح برنج وزارت جهاد کشاورزی به اهمیت توسعه مکانیزاسیون در شالیزار‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: با ورود ۱۴ هزار دستگاه ماشین نشاکار برنج در استان‌های شمالی، حدود ۳۸۰ هزار هکتار معادل ۷۵ درصد این اراضی به صورت مکانیزه کشت شد.


وی پیش‌بینی کرد برداشت مکانیزه برنج با توجه به تعداد کمباین‌های ویژه برنج در سال جاری در سه استان شمالی به ۴۸۰ هزار هکتار برسد.

انتهای خبر

0
0