همفکران
1399/08/05
13:56
همفکران عملکرد صندو ق های سهامی را بررسی کرد: چگونه در بازار نزولی هم برنده باشیم؟

بورس تهران اولین ماه از فصل پاییز امسال را با بازدهی منفی ۱۵ درصدی شاخص کل ثبت کرد و این در حالی بود که بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه نشان می‌دهد که در یک ماهه مهر ماه ماه ۴۵ صندوق سهامی افتی کمتر از شاخص کل را ثبت کردند و در مقابل سایرصندوق ها افتی بیشتر از شاخص کل داشتند.

بهترین صندوق ها




بدترین صندوق ها





بورس تهران اولین ماه از فصل پاییز امسال را با بازدهی منفی ۱۵ درصدی شاخص کل ثبت کرد و این در حالی بود که بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه نشان می‌دهد که در یک ماهه مهر ماه ماه ۴۵ صندوق سهامی افتی کمتر از شاخص کل را ثبت کردند و در مقابل سایرصندوق ها افتی بیشتر از شاخص کل داشتند.


به گزارش همفکران؛ در میان حدود ۷۰ صندوق سرمایه‌گذاری سهام فعال در بازار، طی یک ماهه گذشته به جز یک صندوق ، سایر صندوق های سهامی بازدهی منفی داشتند و بین ۸ تا ۵۴ درصد افت کردند.


گفتنی است در مدت مورد بررسی از میان ۷۰ صندوق سرمایه‌گذاری، فقط یک صندوق مشترک نوید انصار با بازدهی مثبت ۳ درصدی همراه بود.


البته بررسی عملکرد ۶ ماهه صنایع نشان می دهد علی رغم افت بازار سهام ظرف دو ماهه اخیر ، همه صندوق ها در ۶ ماهه بازدهی مثبتی داشتند و این روند نشان می دهد که سرمایه گذاران بلند مدت در بازار همیشه برنده هستند.


آخرین مقدار دارایی صندوق‌ها


آخرین مقدار خالص ارزش دارایی صندوق‌ها ۳۳۶ هزار و ۷۸۷میلیارد تومان است. از این مبلغ، حدود ۲۵۱هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های با درآمد ثابت، بیش از ۴۹هزار میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های سهامی و حدود ۳۹۰۰میلیارد تومان متعلق به صندوق‌های مختلط است .


همچنین درمجموع حدود ۴۱ درصد دارایی صندوق‌ها نقد است که ۸۷درصد از این میزان به صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص دارد.نزدیک به ۱۶ درصد میانگین دارایی‌های نقدی صندوق‌های سهامی و ۴۱ درصد میانگین نقدی صندوق‌های مختلط است .


بهترین صندوق‌ها و ترکیب دارایی آن‌ها


بررسی عملکرد یک ماهه صندوق‌ها نشان می‌دهد که صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نوید انصار با بازدهی مثبت ۳ درصدی در این مدت، بهترین صندوق سهامی بازار بوده است .


ترکیب دارایی بهترین صندوق


نمودار ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد که حدود ۸۷ درصد از دارایی‌های این صندوق در سهام است که ۵۳ درصد در اختیار سهم های برتر و ۳۳ درصد سایر سهام است. حدود ۱۲درصد اوراق، و دو درصد هم سایر دارایی ها است .


صنایع حاضر در این سبد به ترتیب وزن گروه‌ها شیمیایی، سیمان و آهک، شرکت های چند رشته ای صنعتی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، انبوه سازی، فراورده های نفتی، سرمایه گذاری ها، فعالیت ای کمکی به نهادهای مالی واسط ، محصولات غذایی و اطلاعات و ارتباطات هستند .


صندوق سهم آشنا نیز در این مدت با کمترین بازدهی منفی در زمره صندوق های بهتر بازار قرار گرفته است. این صندوق با بازدهی منفی ۴ درصدی در میان صندوق های برتر مهر ماه قرار گرفت.


۹۰ درصد این صندوق در سهام سرمایه گذاری شده که حدود ۵۱ درصد آن متعلق به پنج سهم با بیشترین وزن است. ۸ درصد سپرده بانکی و باقی مانده اوراق مشارکت و سایر دارایی ها است .


صندوق سرمایه گذاری بانک دی سومین صندوق در فهرست بهترین ها است که علی رغم بازدهی منفی، توانسته است جلوتر از شاخص کل حرکت کند. این صندوق با بازدهی منفی ۶ درصدی عملکرد بهتری نسبت به کل بازار طی ماه گذشته داشته است.


بدترین صندوق‌ها


اما انتهای این جدول در یک ماهه موردبررسی متعلق به صندوق‌های میعاد ایرانیان، تدبیرگران فردا، دماسنج و آوای سهام کیان است که در این مدت با بیشترین افت مواجه شدند .


دارایی‌های بدترین صندوق‌ها چه بود؟


در مدت مورد بررسی صندوق میعاد ایرانیان با بازدهی منفی ۵۴درصد، در صدر جدول منفی ترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهام قرار داشت .


ترکیب دارایی‌های این صندوق نشان می‌دهد که حدود ۹۰درصد متعلق به سهام است که ۲۷ درصد آن پنج هم برتر است. ۶ درصد سپرده بانکی ، دو درصد نقد و حدود یک درصد هم سایر دارایی ها است .


گروه فلزات اساسی، محصولات شیمیایی، فراورده های نفتی ،استخراج کانه های فلزی و شرکت های رشته ای در سبد دارایی های این صندوق قرار دارد . همچنین حدود ۲۵ درصد دارایی سبد هم به سایر صنایع اختصاص دارد.


این گزارش حاکی است صندوق مشترک تدبیرگران فردا در این مدت با افت ۲۵ درصدی رتبه دوم بیشترین افت را در میان صندوق‌های سهامی از آن خود کرد .


همچنین رتبه سوم انتهای جدول به صندوق دماسنج با افت ۲۴ درصدی رسید. صندوق آوای سهام کیان نیز با بازدهی منفی ۲۰ درصدی چهارمین صندوقی بود که بیشترین افت را ثبت کرد .




انتهای خبر

0
0