بورس۲۴
1402/10/17
10:29
دلیل مثبت های اخیر «سرچشمه» در بورس

بورس ۲۴: ارزش سهام شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه ظرف یک سال گذشته بیش از ۲۵۵٪ رشد داشته و عملا سالی رویایی برای سهامداران رقم خورده است ؛ آن هم در شرایطی که اکثر نماد های بازار جز ضرر هیچ عایدی برای سهامدارانشان به همراه نداشته اند.

بورس۲۴ : ارزش سهام شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه ظرف یک سال گذشته بیش از ۲۵۵٪ رشد داشته و عملا سالی رویایی برای سهامداران رقم خورده است ؛ آن هم در شرایطی که اکثر نماد های بازار جز ضرر هیچ عایدی برای سهامدارانشان به همراه نداشته اند. این شرکت که در حقیقت بازوی سرمایه گذاری بزرگترین مجموعه مس خاورمیانه یعنی "فملی" است ، در تدارک انتقال ثروت انباشته شده در دل بیزینس در سنوات گذشته به حساب سرمایه اسمی است و اخیرا اطلاعیه افزایش ۴۰۰ میلیاردی سرمایه از محل سود انباشته را روانه کدال کرده است.


هدف از این اقدام ، استفاده از معافیت نرخ صفر مالیاتی ، جلوگیری از خروج وجه نقد و هدایت منابع در دسترس به سمت پروژه های پرپتانسیل ، سنگین تر کردن پرتفوی بورسی و در نتیجه تداوم روند سودآوری شرکت عنوان شده است. اصلی ترین مجرای درآمدی شرکت یعنی سود سهام دریافتی از زیرمجموعه ها در سنوات گذشته به شرح زیر تغییر کرده است:


نن

طی دوره یک ماهه آذر ۱۴۰۲ سبد سرمایه گذاری های شرکت تغییری نداشته و سهام جدیدی به مجموعه اضافه و یا کم نشده است. بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت (۱۹ واحد سرمایه پذیر) در همان سطح ماه قبل یعنی ۱.۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده ، با همان ترکیب قبل یعنی ۸۰٪ شرکت های خارج از بورس و مابقی شرکت های بورسی.


بررسی پرتفوی غیر بورسی گویای آن است که اصلی ترین سرمایه گذاری مس سرچشمه ، مالکیت ۶۲٪ از سهام شرکت سرمایه گذاری راهیان سهام است که تقریبا ۴۱۱ میلیارد تومان بهای تمام شده برای آن محاسبه شده است. این شرکت به نوعی بازوی سرمایه گذاری مس سرچشمه بوده و از طریق چهار شرکت تولیدی و معدنی مدوار، مهندسی معدنی نوآوران مس، آریا ناران سرچشمه و عمران گستران آذین کویر راهبری و پیشبرد پروژه های مس سرچشمه و در راس هرم ، شرکت مادر یعنی ملی مس ایران را بر عهده دارد. به عنوان مثال ، تکمیل دو پروژه بزرگ تلغیظ ۳۰۰ و ۵۰۰ تنی به تولیدی و معدنی مدوار ، پروژه معدن زار به آریا ناران سرچشمه محول شده است.


در پرتفوی بورسی شرکت نیز بیش از نیمی از منابع اولیه به تحصیل سهام شرکت مادر یعنی ملی مس ایران تخصیص داده شده و سرمایه گذاری ۱۳۷ میلیاردی در این غول مسی ، در انتهای آذر ماه بیش از ۳۴۱ میلیارد تومان ارزش گذاری شده ؛ یعنی تقریبا ۲۰۴ میلیارد تومان ارزش افزوده.


از منظر تکنیکال نیز به نظر می رسد که فاز اصلاحی سهم به پایان رسیده و پس از رسیدن به منطقه ۶۸٪ فیبوناچی موج اصلی ، سهم به خوبی حمایت شده است و نخستین ایسگاه سیو سود معامله گران در مسیر سهم ، سطح روانی ۱۰۰۰ تومان در نظر گرفته می شود.


نن
انتهای خبر

0
0