بورس۲۴
1401/04/14
09:56
اواخر تیر یا اوایل مرداد؛ تصمیم گیری درخصوص افزایش مجدد دامنه نوسان

فدایی گفت: جسارت و شهامت این موضوع کاملا در بدنه سازمان بورس و در ارکان وجود دارد و از این جهت مشکل خاصی وجود ندارد اما همچنان بحث میزان تاثیر و زمان‌بندی اجرا مطرح است که این موضوع به روند اصلی بازار خللی وارد نکند. در حال بررسی این موضوع هستیم و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که افزایش دامنه نوسان داشته باشیم. احتمالا تصمیم افزایش دامنه نوسان در اواخر تیر ماه یا اوایل مرداد گرفته می شود که افزایش داشته باشیم یا خیر.

اواخر تیر یا اوایل مرداد؛ تصمیم گیری درخصوص افزایش مجدد دامنه نوسان

بورس۲۴ : میثم فدایی واحد مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص افزایش دامنه نوسان به خبرنگار بورس۲۴ گفت: بحث دامنه نوسان را به بورس و فرابورس نسپرده اند و همچنان تصمیم گیری نهایی در خصوص بحث دامنه نوسان و حجم مبنا در بازارهای اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار است .


وی افزود: اما فرآیند آن به این شکل است که پیشنهاد توسط هیئت مدیره بورس و فرابورس تهیه و به سازمان ارائه می شود و بعد از بحث‌های کارشناسی که در سازمان انجام می شود، در هیئت مدیره سازمان بررسی و تصویب می گردد.


فدایی گفت: بحث افزایش دامنه نوسان و حجم مبنا که تابعی از دامنه نوسان است با هدف افزایش نقدشوندگی در بازار صورت می گیرد و هدف و وظایف سازمان بورس و ارکان این است که شفافیت و نقدشوندگی را در بازار سرمایه افزایش بدهند. بنابراین شرایط بازار هم در کنار عوامل اصلی مثل نقدشوندگی بررسی می شود اما صرفا با توجه به وضعیت بازار، تصمیم‌گیری نمی شود، مگر اینکه بازار در حالت پنیک باشد و وضعیت نامناسبی وجود داشته باشد.


وی ادامه داد: همانطور که مستحضرید در فصل زمستان که تصمیم اولیه در خصوص دامنه نوسان اخذ شد، به دلیل دو ابهام بزرگی که در بازار وجود داشت ، بحث ابهامات در بودجه سنواتی و متغیرهایی که وضعیت برجام از آن کاملا در وضعیت ابهام بود و این تصمیم ، عملا در فصل بهار اجرایی شد.


فدایی گفت: اما در حال حاضر بازار سرمایه ما به لحاظ ریسک های کلان و سیستماتیک وضعیت پرابهامی را ندارد ولی در برخی صنایع به صورت خاص ابهاماتی دیده می‌شود، ولی در کلان بازار ریسک های سیستماتیکی مشاهده نمی شود و به لحاظ اجرای افزایش دامنه نوسان از لحاظ زمانی مشکل خاصی وجود ندارد.با تصویب افزایش دامنه نوسان در فصل بهار ، مقرر شد بعد از سه ماه از اجرای طرح، این طرح و تصمیم بررسی شود و اثرات آن در بازار سنجیده شود.


وی افزود: تقریبا سه هفته گذشته بود که دکتر عشقی به بورس و فرابورس دستور دادند که اثرات این تصمیم را تقریبا از دو ماه و نیم گذشته ارزیابی کنند.


این مقام مسئول در شرکت فرابورس ایران گفت: بورس و فرابورس گزارش‌های اولیه مربوط به اثرات تغییر دامنه نوسان در بازار سرمایه را بررسی کردند. فرابورس از دو دیدگاه این موضوع را تحلیل کرد؛ ابتدا بحث بهبود شاخص‌های نقش شوندگی و همچنین شاخص‌های مربوط به کاهش ریسک‌های بازاری بوده است.


فدایی افزود: بررسی ها از لحاظ شاخص‌های نقدشوندگی نشان می‌دهد، در بازار اول فرابورس نقدشوندگی به نسبت قبل از دوره افزایش دامنه نوسان وضعیت بهتری داشته و بهبود پیدا کرده بود.


وی گفت: در بازار دوم به لحاظ شاخص های نقدشوندگی تغییر آنچنانی ملاحظه نکردیم. به لحاظ شاخص های ریسک به مفهوم اینکه نوسان های هیجانی در بازار را کاهش داده بود، همین یک درصد افزایش دامنه نوسان هم توانسته بود کمک کند که ریسک های هیجانی از بازار کاسته شود و پیش بینی می شود که با افزایش پلکانی در دامنه نوسان این شاخص ها تقریبا بهبود بیشتری هم پیدا کنند که در حال بررسی میزان افزایش هستیم که به سازمان پیشنهاد مشخصی را از طریق فرابورس بدهیم.


فدایی گفت: جسارت و شهامت این موضوع کاملا در بدنه سازمان بورس و در ارکان وجود دارد و از این جهت مشکل خاصی وجود ندارد اما همچنان بحث میزان تاثیر و زمان‌بندی اجرا مطرح است که این موضوع به روند اصلی بازار خللی وارد نکند. در حال بررسی این موضوع هستیم و احتمال بسیار زیادی وجود دارد که افزایش دامنه نوسان داشته باشیم. احتمالا تصمیم افزایش دامنه نوسان در اواخر تیر ماه یا اوایل مرداد گرفته می شود که افزایش داشته باشیم یا خیر.


به گفته او، بحث حذف حجم‌مبنا از بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شروع شد و سهامی که به طور میانگین در طی سه ماه گذشته خود، به بیش از دو برابر حجم مبنا معامله شدند، حجم مبنای این نمادها حذف گردید.


وی ادامه داد: هیئت مدیره فرابورس دو هفته پیش تصمیم جدیدی را اتخاذ کردند و شاکله تصمیم همان تصمیم گذشته بود و فقط عدد آن را تغییر دادند و گفتند که با توجه به ارزیابی که از وضعیت اثر آن تصمیم در نمادهای حذف شده داشتیم، دیدیم که اثر خوبی هم روی نقد شوندگی نمادهایی داشته که حجم مبنا شان ، حذف شده است.


مدیر عامل فرابورس ایران گفت: به همین دلیل، هیئت مدیره فرابورس تصمیم گرفت که دوبرابر حجم‌مبنا را به یک و نیم برابر حجم‌مبنا تغییر دهند، یعنی هر نمادی که بیش از یک و نیم برابر حجم‌مبنا معامله شده باشد و دارای بازارگردان باشد، حجم مبنای آن حذف شود.


فدایی افزود: با این تصمیم جدید نمادهای جدید هم به این موضوع اضافه شد که تقریبا مجموعا به ۷۸ نماد رسیدیم که درصد بسیار خوبی بیش از ۵۰ درصد نمادهای پذیرش شده در بازار اول و دوم فرابورس است.


مدیرعامل فرابورس ادامه داد: در خصوص قانون صف فروش و خرید ها، قانون برای سهام های بازار پایه بود و هر نمادی که دامنه نوسان کمی در بازار پایه دارد، اگر سهام ۲۰ روز صف خرید یا فروش به صورت مکرر بود و نقد شوندگی سهم محدود می‌شد، ما حجم مبنا را حذف می‌کردیم به طوری که با کمترین معامله قیمت تعدیل و به قیمت تعادلی برسد. خدا را شکر این قانون اجرا شد وبسیاری از نمادهای که درگیر صف خرید یا فروش بودند روان تر شدند و قیمت ها به تعادل رسید. ما زمان اجرای طرح ۲۵ نماد داشتیم که درگیر این موضوع بودند که صف خرید و فروش بودند.


وی گفت: اما در حال حاضر کمتر از ده نماد درگیر این موضوع هستند که اکثر نمادها درگیر صف خرید هستند که حالا با برگزاری مجامعشان و بازگشایی بدون دامنه نوسان احتمالا آنها هم روان شوند و در بازار پایه سهامی که قفل صف خرید و فروش به صورت طولانی مدت باشد ان شاءالله نخواهیم داشت.

انتهای خبر

0
0