همفکران
1401/11/18
17:34
چراغ سبز مبهم

امروز، بازار سرمایه با اخبار خودرو، دلار و بودجه، رنگ و بوی بهتری گرفت؛ اما ترس و ابهامات همچنان به میزانی است که جریان پول، تماشاچی بودن را انتخاب کرده است. برخی معتقدند بازی از خودرو آغاز شده است و باید با خودرو هم تمام شود. خودرو که برهم ‌زننده جریان بازی بود، حال با چراغ سبزهای ریز و درشت برخی مقامات و مدیران، باعث شد امروز سهامداران فضای متفاوتی را تجربه کنند.

به گزارش آوای آگاه؛ امروز برخی چراغ سبزهای کم‌رنگ (مصوبه کمیسیون تلفیق برای عرضه تمامی خودروها در بورس کالا)، اثرات خود را در بازار نشان داد تا ما بپذیریم که خودرو، تمام بازار نیست، اما در حال و روز عمومی بازار موثر است و فضای بازار را در کنترل خود دارد. با این حال، گام‌هایی برای جدا شدن بازار سرمایه از خودرو آغاز شده و رگه‌های آن در معاملات مشهود است.


در این بازی که در روزهای اخیر شاهد آن بودیم، چند نکته وجود داشت. مهم‌ترین نکته این بود که تمام اقشار و اصناف مرتبط با ماجرا به دنبال منافع خود بودند. بازار سرمایه هم توانست تا حدودی متحد عمل کند. اما نقش دولت در این میان چیست؟


نقش دولت این است که با در نظر گرفتن منافع عمومی به عنوان یک تنظیم‌کننده ورود پیدا کند و فضا را با سیاست‌گذاری خود پیش ببرد، اما در ماجرای خودرو، تمام مسیر از ابتدا تا انتها به نحوی پیش رفت که منفعت عمومی مردم، سهامداران و تولیدکنندگان رعایت نشد. بنابراین این ایراد به دولت وارد است که سیاست‌های خود را به نحوی تنظیم کرده است که دلالان منفعت بیشتری را نسبت به سهامداران، صنعت‌گران و مردم ببرند.


ذکر دو نکته در مورد فضای بازار مهم است؛ نکته اول، ادامه رویدادهای اثرگذار در بازار است. سهامداران طی این مدت در جنگ مستقیم با دولت بودند و هنوز هم هستند. در این جنگ، تلفات بازار سرمایه بیشتر بود؛ اعتمادی که از میان رفت، حجم معاملاتی که نصف شد، تردیدهایی که همچنان وجود دارد و...


از سوی دیگر بازار سرمایه و به طور کلی اقتصاد، باید بر منطق غیراقتصادی بودجه و دلار فرزینی چیره شوند. شنیده می‌شود که ردیف کالاهایی که ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به آنها تعلق می‌گیرد، مشخص شده است و باقی به حواله و بازار ارجاع داده می‌شود. این موضوع همان رفتار ارز ۴۲۰۰ تومانی بود که در حال تکرار شدن بوده و سرنوشت آن مشخص است. به زودی این موضوع نیز یا برچیده یا تعدیل می‌شود و نظر بسیاری بر تعدیل هر سه ماه یک بار نرخ ارز فرزین برمبنای تورم است. هر یک از این اتفاقات برای بازار رخ دهد، به مثابه پیروزی برای بازار سرمایه و افزایش حجم معاملات و بهبود وضعیت است.


نکته دوم در مورد فعالان، تحلیل گران و حرفه‌ای‌های بازار است. طی مدت اخیر، شاهد اوج رفتارهای هیجانی بودیم که ناشی از تصمیمات اقتصادی است که برمبنای هیجان و مواضع غیرمنطقی گرفته می‌شود. اما فارغ از این موارد، همچنان معتقدیم که تاکید بر تحلیل و وزن دادن به آن، کنار هم قرار دادن رویدادها در قالب وزن دادن به قیمت سهم و به طور کلی به نتیجه رسیدن در بررسی P بر E های فعلی و فوروارد، سهامداران را به این نتیجه می‌رساند که بار دیگر قیمت‌ها به نسبت شرایط و فضای فعلی اقتصاد در نقاطی قرار گرفتند که ماه‌های بعد ممکن است حسرت این قیمت‌ها را بخورند.


کمی فضای بورس کالا را بیشتر دنبال کنید و به سودهای آتی وزن بیشتری دهید. به نظر می‌رسد بازار در بسیاری از سهم‌ها، بار دیگر در نقاطی قرار گرفته است که می‌تواند قدرت برگشت و مانور خوبی برای سهامداران داشته باشد. تنها کافی است با چشمانی باز به گزارش‌های اخیر سهم‌ها بیشتر وزن داده و قیمت‌های فعلی و نرخ‌های فعلی صادراتی و بورس کالا را مبنا قرار دهید و به صورت‌های سال بعد توجه بیشتری کنید.


انتهای خبر

0
0