سنا
1401/03/13
06:45
افزایش تولید نفت اوپک پلاس در پی کاهش تبعات منفی حمله روسیه به اوکراین

اوپک و متحدان تولیدکننده نفت اوپک، روز گذشته، پنجشنبه، توافق کردند تا تولید خود را در ماه ژوئیه و آگوست، بیش از حد انتظار افزایش دهند. زیرا حمله روسیه به اوکراین تبعات بسیار منفی در بازارهای جهانی انرژی ایجاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از از سی ان بی سی، اوپک پلاس در به منظور کاهش تبعات منفی حمله روسیه به اوکراین، تولید نفت خود را ۶۴۸ هزار بشکه در روز در ژوئیه و آگوست افزایش خواهد داد و این اقدام، پایانی برای کاهش تاریخی تولید اوپک پلاس در دوران شیوع همه‌گیری کووید خواهد بود.


این در حالی است که این اقدام اوپک، تولیدکنندگان نفتی اوپک را به پیش از توافق نامه آوریل ۲۰۲۰ باز می‌گرداند؛ در آوریل ۲۰۲۰ اعضای اوپک بر توافقی مبنی بر کاهش ۱۰ میلیون بشکه در روز دست یافته بودند. در ماه های اخیر، تولید این گروه هر ماه بین ۴۰۰ هزار تا ۴۳۲ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.


این تصمیم در حالی اتخاذ می شود که جهان با افزایش قیمت انرژی دست و پنجه نرم می کند. دولت‌ها، از جمله دولت بایدن، از تولیدکنندگان می‌خواهند تا تولید خود را افزایش دهند تا از افزایش افسار گسیخته قیمت نفت بکاهند.


کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید گفت که دولت از اعلام اوپک پلاس استقبال می کند.


وی در بیانیه‌ای گفت: «ما نقش عربستان سعودی به عنوان رئیس اوپک پلاس و بزرگترین تولیدکننده آن در دستیابی به این اجماع در میان اعضای گروه را به رسمیت می شناسیم.»


اگرچه از نظر تئوری، تولید نفت در آینده بالاتر خواهد شد، اما اوپک پلاس برای رسیدن به سهمیه بالاتر تولید با مشکل مواجه شده است. چرا که بشکه های اضافی که قرار است وارد بازار شود، ضرر احتمالی بیش از یک میلیون بشکه در روز روسیه را جبران نمی کند، زیرا کشورهای سراسر جهان، تحریم های روسیه پس از حمله این کشور به اوکراین را تشدید می کنند.


رهبران اتحادیه اروپا روز دوشنبه با ممنوعیت ۹۰ درصد از نفت خام روسیه تا پایان سال به عنوان بخشی از ششمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه از زمان تهاجم اواخر فوریه موافقت کردند.


در ماه مارس، قیمت نفت خام به بالاترین حد خود از سال ۲۰۰۸ رسید و در کانال بالای ۱۰۰ دلار باقی ماند. این افزایش سریع قیمت نفت، عامل اصلی تورم بالای دهه‌ها است که در سرتاسر اقتصادها دیده می‌شود. روز پنجشنبه میانگین ملی یک گالن بنزین معمولی در ایالات متحده به بالاترین حد خود یعنی ۴.۷۱ دلار رسید.


از سوی دیگر، با بهبودی وضعیت جهانی از همه‌گیری کرونا و بازگشایی اقتصادهای جهانی، تقاضا برای نفت خام افزایش یافته است. چین، بزرگترین واردکننده نفت جهان، با کاهش موارد روزانه کووید، شروع به کاهش محدودیت ها و افزایش واردات خود کرده است.


قیمت نفت برنت در معاملات روز گذشته، با ۱.۱۴ درصد افزایش به ۱۱۷ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، نیز با افزایش ۱.۴ درصدی، ۱۱۶ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه معامله شد.


قیمت نفت و طلا در معاملات امروز


به گزارش سنا ، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، جمعه، در ساعت ۶:۲۰ به وقت تهران، با کاهش ۰.۰۶ درصدی در هر بشکه، ۱۱۷.۵۴ دلار معامله شد. قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۱۶ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۶ دلار و ۶۸ سنت دلار معامله شد.


طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱۸ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۷۴ دلار و ۸۰ سنت معامله شد.


نقره نیز با افزایش ۰.۶۷ درصدی، ۲۲ دلار و ۴۲ سنت معامله شد.


مس با کاهش ۰.۱۳ درصدی مواجه شد و ۴ هزار و ۴۵۶ دلار قیمت خورد.


محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0