بورس نیوز
1402/08/25
11:04
شرایط بازار خودرو مطلوب خواهد شد

وزیر صمت گفت: همه بحث خودرو به وزارت صمت برنمی‌گردد. باید دغدغه مردم از لحاظ خودرو را برطرف کنیم به طوری‌که تولید به حداکثر برسد.

عباس علی‌آبادی، وزیر صمت با تسلیت وحشی‌ترین جنایات رژیم سفاک صهیونیستی و ددمنشی باورنکردنی در قبال مردم بی‌گناه غزه، اظهار کرد: بیش از پنج هزار کودک، سه هزار زن و ۱۱ هزار نفر در غزه به شهادت رسیده‌اند و حامیان صهیونیسم دم از حقوق بشر می‌زنند در حالی که بشریت از ددمنشی این آدم‌نما‌ها به خجالت رسیده است.


وی با بیان اینکه با موضوع محروم بودن چهارمحال‌وبختیاری مطلقا موافق نیستم، ادامه داد: محرومیت مربوط به جایی است که فرهنگ و تمدن ندارد و اگر آدم در جایی باشد، همه امکانات نیز خواهد بود؛ خداوند انسان‌ها را آفرید و مامور آبادانی زمین کرد و هیچ جا به اندازه کره خاکی در تحریم سیاره‌ها و ستاره‌ها نیست. آدم توانسته است جمله و کلمه بسازد و همه چیز را خلق کند و مسجود ملائکه است، فقط کافیست به خودش بیاید و متوجه شود که وظیفه‌ای دارد.


وزیر صمت بیان کرد: چهارمحال‌وبختیاری غنی از انسان‌های بافرهنگ، مبتکر و متفکر و غیور است و تاریخ این خطه این را می‌گوید، لذا واژه محرومیت برای آن موضوعیت ندارد.


علی‌آبادی با تاکید بر اینکه باید از ظرفیت‌ها و مزیت‌های رقابتی این استان استفاده کنیم، گفت: این استان سراسر گوهر است و بزرگترین گوهر آن، مردم هستند که باید از این ظرفیت بهره بگیریم و به جای اعطای کمک، به فکر جلب سرمایه‌گذاری‌ها باشیم. معتقدم هر انداره سرمایه به این استان وارد کنیم اتلاف نمی‌شود و حتما چند برابر آن بازگشت خواهد شد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه این وزارتخانه باید میان صنعت و تجارت آشتی برقرار کند، افزود: صنعتی مورد قبول است که صادرات‌محور باشد و به تجارت منجر شود، متاسفانه وزن مواد اولیه که صادر می‌کنیم بسیار بیشتر از وزن واردات آن است که این روند باید اصلاح شود و باید آنقدر مشوق بگذاریم تا این رفتار، بالعکس شود؛ در تلاش هستیم تا ارز را به کسانی بدهیم که از آن درست کنند.


علی‌آبادی تصریح کرد: دولت کمک و مجاهدت می‌کند و همه باید کمک کنند تا دولت به وظایفش در قبال مردم عمل کند، دولت نیازمند کمک ماست، همه در یک کشتی هستیم و باید آن را به سرمنزل مقصود برسانیم.


وی با تاکید بر اینکه صنعت و تجارت دو بازویی هستند که باید با هم و در کنار هم سیاستگذاری شوند و حرکت کنند، توضیح داد: تولید برای صادرات و واردات برای تولید باید باشد و این یک حلقه دائمی است که راه حل هم دارد.


علی‌آبادی بیان کرد: ما به دنبال زیست‌بوم‌هایی هستیم تا از پتانسیل و ظرفیت خودمان استفاده کنیم و محصولات را برای نیازمندی‌های خارجی بسازیم؛ یعنی به جای آنکه پول بدهیم، جستجو کنیم که در کجای دنیا کالای تولیدی ما را نیاز دارند و مدیریت اتاق بازرگانی این وظیفه را دارد که باید تلاش کند محیط‌هایی را بیابد که بازرگانان و تجار ما بتوانند کالا‌های مورد نیاز آنان را تامین کنند.


وی با بیان این‌که گردشگری از مزیت‌های چهارمحال‌وبختیاری است، بیان کرد: طبیعت این سرزمین را در دنیا نمی‌توان یافت و این منحصر بفرد است و لذا جلب توریسم و توسعه صنایع وابسته به توریسم دنیایی از صنعت و تجارت را در این سرزمین شکوفا می‌کند که جا دارد اتاق بازرگانی بر این موضوع تمرکز کند که ما نیز حمایت می‌کنیم.


وزیر صمت تاکید کرد: دامپروری از دیگر ظرفیت‌های این استان است که صنعت دامپروری یک زنجیره عظیم از کار است و در برخی کشورها، مدیریت امور بر مدار همین حوزه اداره می‌شود.


علی‌آبادی با اشاره به اینکه پتانسیل‌های منطقه باید کشف شود و تمرکز کار بر داشته‌ها و قابلیت‌ها باشد، افزود: معدن‌کاری یا پتروشیمی اگرچه در برنامه‌ها وجود دارد، اما بنده یکی از مخالف هستم.


وزیر صمت با تاکید بر اینکه از تولیدات صادرات‌محور حمایت می‌کنیم، گفت: کسانی که مواد اولیه وارد کنند و کالا تولید و صادرات کنند، هر چقدر ارز بخواهد تامین می‌شود. امروز با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی یک توافق‌نامه امضا کردیم تا پنج برابر سال قبل وام اعطا کنیم و کمک شود تا گردش نقدینگی شکل بگیرد.


علی‌آبادی بیان کرد: هر صنعتی که ثابت کند نسبت به سال قبل بهره‌وری قوی‌تری دارد و شاخص‌های موردنظر ما را کسب کند و ممتاز باشند، همه امتیازات را با اولویت به آن صنعت اختصاص می‌دهیم و برای ما در اولویت قرار دارد.


وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اولویت اعطای وام‌ها، واحد‌های راکد یا نیمه‌فعالی هستند که فعال می‌شوند و می‌توانند همه این مزیت‌ها را بگیرند؛ همچنین واحد‌هایی که جلوی خام‌فروشی را می‌گیرند و هر صنعتی که در زنجیره کارآفرینی قرار دارد، با تمام قوا حمایت می‌کنیم.


وی با تاکید بر اینکه امروز انسان‌محور بودن تکنولوژی مورد توجه است و نقش انسان و ربات توامان دیده می‌شود، افزود: در این منطقه استعداد‌ها و پتانسیل‌های خوبی برای دیجیتالیزیشن وجود دارد، لذا در این زمینه باید پیشگام شوید ما نیز هرچقدر لازم باشد پشتیبانی و کمک می‌کنیم.


وزیر صمت با اشاره به اینکه همه بحث خودرو به وزارت صمت برنمی‌گردد، تصریح کرد: باید دغدغه مردم از لحاظ خودرو را برطرف کنیم، به طوری‌که تولید به حداکثر برسد و از شرکت‌های بزرگ برای تولیدات دعوت به عمل آید از طرفی واردات خودرو به منظور رفع ناترازی‌ها در کیفیت، کمیت و نوع انجام می‌شود.


علی‌آبادی گفت: باید اقدامی انجام شود که هر ایرانی بتواند یک خودرو وارد کند، اما نباید این اتفاق منجر به بالا رفتن قیمت ارز شود و افرادی که توانایی خرید خودرو ندارند تاوان آن را پس دهند، بنابراین باید مدیریت و مراقبت صورت گیرد. ‌می‌توان این نوید را به مردم داد که وضعیت بازار خودرو مطلوب خواهد شد.


انتهای خبر

0
0