بورس۲۴
1403/05/09
14:42
روز تحلیف مسعود پزشکیان؛ این اعداد را یادداشت کنید

نرخ بیکاری ۸.۱ درصد نیمی از بانک ها دارای «نسبت کفایت سرمایه» منفی هستند فروش نفت ۱.۵ میلیون بشکه کسری تجاری منفی ۱۵ میلیارد دلار غذا و مسکن ۸۰ درصد از سبد مصرفی خانوار را تشکیل می دهند کسری بودجه، نامشخص

بورس۲۴ : مسعود پزشکیان روز یکشنبه تنفیذ شد و مراسم تحلیف وی امروز سه شنبه ۹ مرداد برگزار و کار دولت چهاردهم رسما آغاز می شود.


هرچند کابینه پزشکیان هنوز تکمیل نشده اما وی مصمم است تا هرچه زودتر به روند اجرایی سیاست های خود اقدام کرده و رفاه معیشتی را در نزد مردم جاری و مشهود سازد. رفاهی که در آمار شاخص های کلان اقتصادی، وضعیت بحرانی داشته و ساماندهی آنها قطعا همکاری فراتر از سه قوه را طلب می کند.


تورم بیش از ۵۲ درصد که در ۸۰ سال گذشته ایران تجربه آن را نداشته اکنون به دولت پزشکیان رسیده و مقرر است تا در مراسم تحلیف، رئیس‌جمهور جدید بر اساس اصل ۱۲۱ قانون اساسی سوگند یاد ‌کند: "همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته است، به کار گیرد" و در پایان سوگندنامه ای را امضا کرده تا دولتی را با کسری بودجه نامشخص و هر دلار ۵۸ هزار و ۸۰۰ تومانی را برای کاهش تورم سالانه ۳۵.۵ درصد ریاست کند.


بر همین اساس پزشکیان؛ دولت را با ۸۸۷ هزار میلیارد تومان اصل و سود اوراق بدهی تحویل می‌گیرد .


در روز تحلیف مسعود پزشکیان، قیمت های زیر را به خاطر بسپارید.


میانگین خرید هر متر مسکن در تهران ۸۵ میلیون به شمار می رود. کسری بودجه نامشخص است. حداقل حقوق پایه کارگر ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان تصویب شده است. هم اکنون موجودی نقدی خزانه ۱۰.۵ هزار میلیارد تومان است که حدود ۱۷۰ میلیون دلار می شود . یارانه نیز ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می شود. نرخ بیکاری ایران ۸.۱ درصد شده است. با توجه به اینکه تورم به‌طور نامتناسبی رشد داشته اکنون غذا و مسکن حدود ۸۰ درصد از سبد مصرفی را تشکیل می‌دهد. از سویی دیگر بیش از ۷۰ درصد از بانک‌ها نمی‌توانند الزامات نسبت کفایت سرمایه را برآورده کنند و نزدیک به نیمی از آن‌ها دارای «نسبت کفایت سرمایه» منفی هستند. همچنین کسری تجاری منفی ۱۵ میلیارد دلار نسبت به بهمن سال ۱۴۰۲ بوده و منجر به محدودیت‌های برداشت، افزایش نرخ سپرده و کاهش تخصیص اعتبار می شود. هر کیسه سیمان نیز امروز بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تومان به مصرف کننده تحویل می‌شود و افزایش ۹۰ درصدی قیمت را تجربه می کند. در بازار تهران دیروز هر گرم طلای ۱۸عیار معادل ۳ میلیون و ۴۱۵ هزار تومان شد و هر قطعه سکه امامی نیز به ۴۱ میلیون و ۶۰۴ هزار تومان رسید . میزان فروش نفت نیز ۱.۵ میلیون بشکه است. همچنین حجم تجارت خارجی در سال جاری به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید. در صنعت خودرو قیمت پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۹۹۰ میلیون تومان، سورن پلاس دوگانه سوز ۷۶۵ میلیون تومان، دناپلاس اتوماتیک ۹۴۵ میلیون تومان، ۲۰۶ تیپ ۳ پانوراما ۶۴۰ میلیون تومان، اطلس ۵۱۵ میلیون تومان، شاهین اتوماتیک نیز ۸۰۵ میلیون تومان است. بلیط مترو نیز ۴۲۶۴ تومان خریداری می شود. ارزان‌ترین گوشی سامسونگ، گلکسی A ۰۵ پنج میلیون تومان، A ۱۵ به‌عنوان پرفروش‌ترین گوشی هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، گلکسی A ۵۵ بیش از ۲۱ میلیون تومان، A ۳۵ نیز ۱۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، گلکسی S ۲۴ اولترا، دست‌کم ۶۵ میلیون تا ۹۷ میلیون تومان قیمت دارد. گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۳ پرو ۱۳ میلیون و ۷۰۰ تومان، ردمی A ۳ ارزان‌ترین گوشی هوشمند نیز پنج میلیون و ۳۰۰ تومان و شیائومی ۱۴ اولترا نزدیک ۹۶ میلیون به فروش می رسد. نرخ دیه سال ۱۴۰۳ نیز در ماه‌های غیرحرام معادل یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام نیز معادل یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعلام شده است. بر اساس آمارهای منتشر شده از میادین فروش اقلام خوراکی و مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، حداقل حقوق پایه کارگر ۷ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان است و


ارزش هر کیلو گرم گوشت گوسفندی بین ۵۰۰ تا ۹۳۰ هزار تومان و گوشت گوساله بین ۴۶۰ تا ۵۴۰ هزار تومان متغیر به شمار می رود. هر ۵۰۰ گرم چای خارجی ۲۵۰ هزار تومان فروخته می شود. انواع حبوبات در بازار نیز به ازای هر کیلو نخود ۴۴،۰۰۰ تومان، لوبیا قرمز۵۹،۰۰۰ تومان، لوبیا چیتی ۶۵،۰۰۰ تومان، لوبیا سفید ۸۰،۰۰۰ تومان، لوبیا چشم بلبلی ۱۱۰،۰۰۰ تومان، لپه ۷۳،۰۰۰ تومان، عدس ۱۰۲،۰۰۰ تومان است. نرخ اعلامی اتحادیه نیز برای نان سنگک ۵۰۰۰ تومان و نان سنگک کنجدی ۱۰۰۰۰ تومان، نان بربری ۵۰۰۰ تومان و نان بربری کنجدی ۱۰۰۰۰ ، نان لواش ۵۰۰ تومان و نان تافتون ۱۰۰۰ تومان است. به طور متوسط کف قیمت قهوه از کیلویی ۵۰۰ هزار تومان آغاز می‌شود و تا بیش از ۱ میلیون تومان پیش‌می‌رود. یک کاپ قهوه تک یا سینگل در قهوه فروشی‌های شهر دست‌کم ۲۵ هزار تومان قهوه دوبل نیز ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان است و در کافه‌های شهر این قیمت‌ها تا حدود ۲۰۰ هزار تومان فروخته می شود. برنج معطر ایرانی هاشمی نیز هر کیلو ۷۸،۰۰۰ تومان، برنج دودی ۱۶۰،۰۰۰ تومان، برنج وارداتی هندی ۴۸،۰۰۰ تومان و برنج وارداتی تایلندی ۳۳،۵۰۰ تومان توسط مردم خریداری می شود. رطب مضافتی ۱۰۰،۰۰۰ تومان، خرما پیارم ۲۵۰ گرم ۱۵۵،۰۰۰ تومان به فروش می رسد. روغن سرخ کردنی نیز ۱۶۸،۰۰۰ تومان ، روغن پخت و پز ۱۶۴،۰۰۰ تومان و روغن جامد ۵ کیلوگرمی ۳۰۵،۰۰۰ تومان قیمت دارد. قیمت لبنیات اعم از شیر پاستوریزه ۱ لیتر ۲۵،۰۰۰ تومان، پنیر سفید ۴۰۰ گرمی۵۱،۸۰۰ تومان، کره پاستوریزه ۳۲،۵۰۰ تومان، خامه ۳۳،۹۰۰ تومان، ماست کم چرب ۱۰۴،۰۰۰ تومان و دوغ ۴۵،۰۰۰ تومان اعلام می شود. همچنین سهم پوشاک در سبد خانوار از ۷ درصد به ۳ درصد کاهش یافته و به همین نسبت نیز خرید البسه دست دوم نزد خانوارهای ایرانی ۲ برابر شده است. از سویی دیگر و براساس گزارش مرکز آمار ایران، سهم هزینه تفریح و سرگرمی در سبد هزینه خانوار شهری تنها ۱.۶ درصد است و سهم آن نسبت به دو دهه گذشته کاهشی ۶۰ درصدی داشته به طوری که ۳۴ درصد هزینه درآمدی یک خانواده ۳ نفره به تفریحاتی کمتر از ۳ مرتبه در سال اعم از سینما با بلیط ۸۰ هزار تومان، رستوران،هر وعده حداقل ۵۰۰ هزار تومان (۶ مرتبه در سال) ، شهربازی با هزینه ۲۵۰ هزار تومان، موزه با بلیط هر نفر ۳۰ هزار تومان، یکبار سفر داخلی میانگین ۲۰ میلیون تومان اختصاص می یابد که معادل ۴۷ میلیون تومان در سال می شود.

انتهای خبر

0
0