بورس پرس
1402/11/14
10:04
تامین بودجه جاری از حقوق مالکانه معادن و سود سهام/ انتقاد از مصوبه مجلس

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تکرار انتقاد از افزایش ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های دولت، گفت: بودجه جاری از درآمد‌های پایدار مانند مالیات، حقوق مالکانه معادن و ارتباطات، سود سهام تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، داود منظور برای چندمین مرتبه طی ۱۰ روز اخیر از مصوبات مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه سال آینده دولت، انتقاد کرد و گفت:مهمترین اصلاح ساختاری بودجه، اجتناب از کسری بودجه پنهان و اتکا به منابع پایدار و جدا شدن تدریجی از درآمد‌های نفتی است. به طوریکه در بودجه سال آینده اتکای دولت به درآمد‌های نفتی با یک سوم کاهش از تراز ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی به حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان منفی کاهش یافت.


وی افزود: تراز عملیاتی به معنای تفاوت درآمد‌های عملیاتی و جاری دولت با هزینه‌های جاری دولت بوده و هرچه این فاصله بیشتر باشد دولت مجبور خواهد شد برای تامین بودجه به طرف دارایی‌های سرمایه‌ای یا مالی حرکت کند که جای خرسندی دارد و این اطمینان را می‌دهد که بتوان در دو یا سه گام دیگر به تدریج بودجه جاری دولت را براساس درآمد‌های پایدار داخلی از جمله مالیات، حقوق مالکانه معادن و ارتباطات، سود سهام دولت تامین کرد.


این مقام مسئول ادامه داد: درآمد حاصل از مولدسازی اموال دولت نیز کاهش محسوسی یافت. به طوریکه در بودجه سال جاری حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد از واگذاری سهام و مولد سازی اموال دولت پیش بینی شد اما کمتر از ۴۰ هزار میلیارد تومان محقق و به ناترازی بودجه‌ای منجر شد.


منظور گفت: بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق در سال بعد باید ابتدا منابع دقیق و شفاف بررسی و شناسایی و سپس هزینه‌ها تعیین شود. دولت در سال جاری هم با هدف واقعی کردن درآمدها، نرخ‌های رشد را پایین برآورد کرد اما در مجلس تغییر و تصویب شد هزینه‌های دولت به گونه‌ای افزایش یافت که در منابع پایدار قابل تحقق نیست و حداقل ۴۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه‌های جدید در مجلس تعریف شده دولت در طرف منابع، پیش بینی نکرده است. مجلس هم در این ارتباط درآمد‌ها و منابع جدیدی را شناسایی نکرده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0