بورس۲۴
1402/01/15
18:35
کاتد مس را ساعتی قبل با دلار ۴۹ هزار تومانی خریدند

مدیر عامل در گفت و گو با بورس ۲۴ : ما در قیمت دخالتی نداریم ؛ کاتد بیشتر از همیشه خریدار دارد فردا ۱۰۰۰ تن مس در بورس عرضه می کنیم

کاتد مس را ساعتی قبل با دلار 49 هزار تومانی خریدند

بورس۲۴ : شرکت های تولیدی قیمت های فروش خود در بورس کالا را بر اساس دلار ۲۸۵۰۰ تومان و قیمت های بازار جهانی به عنوان قیمت پایه نرخ گذاری و در بازار عرضه می کنند. اتفاقی که به نوعی حقوق سهامداران را تضییع کرده و منجر به اقدامات سودگرانه و سود جویانه در بازار خواهد شد.


خوشبختانه عرضه در بورس کالا و فضای رقابتی برای تعیین قیمت کالا ها منجر می شود تا به میزان قابل توجهی از تبعات تصمیمات غیر کارشناسی و عدم النفعی که به شرکت ها تحمیل می شود کاسته شود.


در بازار امروز هر دلار آمریکا در محدوده ۵۰ هزار تومان معامله می شود و شاهد آن بودیم که قیمت خرید مس کاتد عرضه شده در بورس کالا با ۵۷.۱۷ درصد رشد به نسبت قیمت پایه با مبلغ ۲۷۹۹۰۰تومان به قیمت ۴۳۹۹۱۵تومان معامله شد یعنی با نرخ تسعیر ۴۹ هزار تومان و اختلاف بیش از ۲۰ هزار تومانی دلار فرزین و دلار بازار آزاد.


علی رستمی مدیر عامل شرکت ملی مس در خصوص قیمت عرضه مس کاتد در بورس کالا و مهمترین اتقاقات پیش روی «فملی» به بورس۲۴ گفت: همانطور که در گزارش ها آمده است ملی مس در سال ۱۴۰۱ موفق به ثبت رکوردهای جدید در تاریخ ۵۰ ساله خود بود.


وی گفت: در سال ۱۴۰۱ میزان تولید مس کاتد در حدود ۳۰۰ هزار تن بود این میزان در تاریخ ۵۰ ساله شرکت ملی مس رکورد تازه ای بوده است. همچنین ملی مس در راستای عملیاتی کردن شعار سال بیش از ۱۸۰ هزار تن مس کاتد در بازار داخل به منظور تامین نیاز مصرف کنندگان در راستای حمایت از تولید داخل عرضه کرده و فروخته است، این در حالی است که این میزان در سال قبل ۱۴۰ هزار تن بوده است.


رستمی در ادامه گفت: برنامه ما با توجه به شعار سال به کارگیری کامل توان زنجیره تولید خواهد بود و در نظر داریم حداقل ۳۲۰ هزار تن تولید داشته باشیم.


مدیر عامل شرکت ملی مس در پاسخ به نحوه تعیین قیمت پایه مس برای عرضه در بورس کالا گفت: برای تعیین قیمت پایه کاتد مس بر اساس دستورالعمل وزارت صمت عمل می کنیم و قیمت پایه مس برای عرضه در بورس کالا بر مبنای میانگین قیمت هفتگی LME با نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومان تعیین می شود و ما نیز به صورت هفتگی تولیدات خود را در بورس کالا عرضه می کنیم و معاملات نیز بر اساس حراج در بازار معاملات بورس کالااجرایی می شود.


وی گفت: با توجه به امید و آینده روشنی که خریداران برای چشم انداز تولید کالاهای خود دارند هوشمندانه اقدام به تعیین قیمت خرید در حراج می کنند و کالای مورد نیاز خود را خریداری می کنند. بر اساس برنامه ای که داریم برای فردا هم برنامه عرضه ۱۰۰۰تن مفتول مس در دستور کار است.


رستمی خبرهای خوبی هم در حوزه پیشرفت پروژه ها داد و گفت: تولید کنسانتره مس با راه اندازی پروژه فلوتاسیون سرباره و واحد های تغلیض دره زار و دره آلو به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد داشت.


همچنین پروژه بلیچینگ سونگون با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰۰ تن تا پایان فروردین ماه به بهره برداری خواهد رسید.


آخرین وضعیت عرضه های «فملی»


معاملات صنایع مس ایران امروز حاکی از آن است که شرکت ۴۰۰۰ تن مس کاتد را با قیمت ۲.۷۹۹.۰۰۰ ریال در تابلوی بورس کالا عرضه کرد و با قیمت ۴,۳۹۹,۱۵۵ ریال، کل حجم عرضه با ۵۷.۱۷٪ رقابت معامله شد. آخرین معامله در سال ۱۴۰۱ در تاریخ ۲۱/۱۲/۱۴۰۱ با قیمت پایانی ۳.۴۱۲.۳۹۷ معامله شد ، که نشانه رشد ۲۸ درصدی در قیمت پایانی است.


این در حالی هست که قیمت جهانی مس را اگر در محدوده ۸۹۳۸ در نظر بگیریم، مس کاتد با دلار محدوده ۴۹۰۰۰ تومانی در حال معامله است، این در حالی است که دلار آزاد امروز در حدود ۵۰۰۰۰ تومان در نوسان است .


مس

نمودار سابقه تاریخی قیمت جهانی مس

مس
انتهای خبر

0
0