بورس پرس
1402/11/24
00:00
تحلیلی از وضعیت "آردینه"، اهداف توسعه ای، پیش بینی نرخ محصولات و ...

آخرین وضعیت مالی و عملیاتی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه به همراه جایگاه در صنعت، اهداف، پیش بینی نرخ محصولات و محل صرف منابع حاصل از عرضه اولیه سهام بررسی شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ،جلسه معرفی شرکت نشاسته و گلوکز آردینه جهت بررسی وضعیت مالی و عملیاتی با حضور مسعود امینی مدیرعامل، کیومرث کیارودی مدیر مالی، خانواده امینی به عنوان سهامداران عمده و جمعی از مدیران و کارشناسان نهادهای مالی به همت سبدگردان ثروت پویا برگزار شد تا این شرکت ۴۰ میلیارد تومانی برای چهارشنبه هفته جاری، آماده عرضه اولیه ۱۲ درصد سهام در بازار دوم معاملات فرابورس شود.


معرفی شرکت، سرمایه و ترکیب سهامداران


بر اساس این گزارش، کیومرث کیارودی مدیر مالی نشاسته و گلوکز آردینه با اشاره به تجربه بیش از ۶۰ ساله این شرکت در تولید نشاسته، اعلام کرد: شرکت ۲۱ دی سال ۷۶ به صورت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی اصفهان به ثبت رسید و با ظرفیت اسمی ۱۰ هزار تن نشاسته، ۳۵ هزار تن گلوکز و ۱۵۰۰ تن گلوتن شروع به بهره‌برداری کرد. نام شرکت سال ۹۹ به نشاسته و گلوکز آردینه تغییر یافت.


شرکت از سال ۷۶ فعالیت را در جهت بکارگیری مجهزترین ماشین آلات تولید نشاسته گلوتن و گلوکز از کشورهای اروپایی آغاز کرد و در این صنعت اکنون دارای تجهیزات پیشرفته کنترل کیفیت و قادر به ساخت نشاسته فوق تصفیه، گلوتن، گلوکز فوق تصفیه اسیدی و آنزیمی و دکستروز مایع در شرایط کاملا بهداشتی است.


سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰۰ هزار تومان بوده که طی چند مرحله افزایش سرمایه به ۴۰ میلیارد تومان رسیده است. حسین و سعید امینی، مسعود و مهدی امینی هرندی هر کدام ۲۲.۷ درصد سهام، مائده امینی هرندی ۷.۹۲ درصد سهام و شرکت آران سرمایه خاورمیانه یک درصد سهام را در اختیار دارند. خانواده امینی از ۶۰ سال پیش به واسطه فعالیت‌های پدر خانواده در شهر اصفهان به تولید نشاسته از آرد گندم اشتغال داشتند.


محصولات، مصارف و جایگاه در صنعت


فرآورده‌های این شرکت شامل نشاسته، گلوتن گندم جایگاه ویژه‌ای در صنایع غذایی خصوصا فرآورده‌های گوشتی( سوسیس، کالباس، همبرگر) ماکارونی، شیرینی و شکلات، تافی، گز ،سوهان ،حلوا شکری، مربا، بستنی، آدامس و فیبر گندم در خوراک دام و آبزیان دارد. این شرکت در صنعت پالایش غلات بویژه گندم نقش مهمی در تامین مواد اولیه بسیار از کارخانه های مواد غذایی دارد. این کارخانه با ۴ خط تولید مجزا رتبه اول تولید در میان ۳۵ شرکت را به خود اختصاص داده و با تولید ۱۰ هزار تن نشاسته گندم از تولیدکنندگان برتر این محصول است.


محصولات پودری در دو بسته بندی ۲۵ یا ۱۲۵۰ کیلویی و گلوگز مایع در تانکرهای ۲۵ تنی یا گالن های ۵۰ کیلویی برای کارگاه ها حمل می شود. تولید نشاسته و گلوتن گندم حائز رتبه اول با سهم ۱۱ درصدی از تولید داخلی، تولید گلوکز و شربت گلوکز رتبه پنجم و نشاسته خوراک دام رتبه هشتم را در اختیار دارد. میزان استحصال محصول در سال ۹۸ بالغ بر ۷۲.۷ درصد بود که در سال گذشته به ۹۲.۹ درصد رسید.


اهداف توسعه‌ای


اهداف توسعه‌ای شرکت شامل توسعه در صنایع بالادستی نظیر مالتو دکسترین، نشاسته‌های مدیفای، نشاسته‌های حفاری، الکل‌سازی و دکستروز، افزایش سهم مسئولیت‌های اجتماعی از طریق فعالیت‌هایی همچون انرژی‌های تجدید پذیر و نیروگاهی، حفظ جایگاه رهبری بازار داخل و افزایش سهم بازارهای صادراتی است.


برنامه احداث نیروگاه خورشیدی در جوار کارخانه برای تامین ۵ درصد از نیروی برق مصرفی ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا ماه آینده در مدار تولید قرار خواهد گرفت. همچنین خط تولید مالتو دکسترین با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال راه اندازی است.


وضعیت مالی، محل صرف منابع و برنامه افزایش سرمایه


سود خالص شرکت در نیمه نخست سال بالغ بر ۱۸۷.۳ میلیارد تومان و درآمدهای عملیاتی و سود خالص طی سال گذشته بالغ بر ۷۱۸.۵ و ۲۵۴.۲ میلیارد تومان بود. خالص دارایی‌ها سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۴۲۴ میلیارد تومان بود که در نیمه نخست سال به ۵۸۴ میلیارد تومان رسید. البته دارایی‌ها تجدید ارزیابی نشده است.


شرکت هیچ بدهی بانکی ندارد و تا به حال از تسهیلات بانکی استفاده نکرده است. بررسی مقایسه‌ای فروش محصولات نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۱ گلوکز ممتاز با سهم ۵۷ درصدی، پرفروش‌ترین محصول آردینه بود. این مجموعه برای تولید مواد اولیه با کیفیت، سال ۹۱ اقدام به خرید شرکت آرد انوشیروان با قدمتی ۵۰ ساله کرد و سال ۹۵ خط تولید کامل آرد گندم از بولر سوئیس خریداری و راه اندازی شد. تولید این شرکت از سال ۹۷ از سر گرفته شد و اکنون در شبانه روز دارای ظرفیت ۳۳۰ تن گندم ورودی است.


منابع حاصل از عرضه اولیه با توجه به راه اندازی شرکت تولیدی دیگر در حوزه نساجی و یا صنایع غذایی در این خصوص سرمایه گذاری و مجدد به بازار تولید برمی گردد. همچنین با توجه به سود انباشته قابل توجه شرکت احتمالا برنامه افزایش سرمایه از این محل در دستور کار قرار خواهد داشت.


نمودار نرخ محصولات آردینه



همچنین حسام جعفری مدیر سبدگردان ثروت پویا با ارائه تحلیلی سود ۶ ماهه شرکت آرد انوشیروان بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده، گفت: سود این شرکت تا پایان سال مالی جاری بالغ بر ۳۷۰ میلیارد تومان و برای سال آینده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان با P/E حدود ۸ مرتبه پیش‌بینی می شود.


با توجه به اینکه ۹۹ درصد مالکیت شرکت آرد انوشیروان به "آردینه" تعلق دارد بر میزان سود این شرکت نیز اثرگذار است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0