اقتصاد آنلاین
1399/11/14
18:31
کمک EPS به شفافیت بازار سرمایه/ پیش‌بینی سود، معاملات را بنیادی‌تر می‌کند

EPS یکی از مهم‌ترین مفاهیمی است که به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر قیمت سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه اثرگذار است.

اقتصادآنلاین – سارا محسنی ؛ EPS یک شرکت برابر است با میزان سودی که به ازای هر یک عدد سهام شرکت به دست می‌آید. EPS پیش‌بینی‌شده ، مقدار سودی است که یک شرکت در ابتدای سال مالی خود پیش‌بینی می‌کند تا در انتهای همان سال مالی به عدد مورد نظر برسد.


شرکت‌هایی که در بازار سهام حضور دارند، موظف هستند که قبل از شروع سال مالی جدید، یک پیش‌بینی از عملکرد مالی خود به بورس ارایه کنند. براساس عملکرد گذشته شرکت و نظر مدیران و کارشناسان شرکت، یک EPS برای سال مالی جدید پیش‌بینی می‌شود. در رابطه با مفید یا گمراه‌کننده بودن بحث EPS با هومن عمیدی، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو پرداختیم.


عمیدی گفت: من با بحث EPS موافق هستم. به طور کلی هر موضوعی که به شفافیت بیشتر بازار سرمایه کمک کند، اقدام درست و منطقی است و جزء نیازهای بازار سهام ما محسوب می‌شود.


وی افزود: مبحث EPS به صورت کلی، موضوعی مثبت تلقی می‌شود. اما باید دید به چه نحو و با چه مکانیزمی، EPS اعلام خواهد شد. ما در شرکت‌ها، هیات مدیره را مسیول اطلاعات افشاشده می‌دانیم و وضعیت صورت‌های مالی و پیش‌بینی EPS برعهده امور مالی شرکت‌ها است که با تایید هیات مدیره در سایت کدال بارگذاری می‌شود.


این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نکته اصلی این است که تمام اعضای هیات مدیره باید نسبت به EPS اعلام‌شده، حساسیت نشان داده و به پاسخگویی سوالات بپردازند. اگر اطلاعات مالی شرکت‌ها (سود محقق‌شده) در انتهای سال مالی بیشتر از عدد پیش‌بینی‌شده ثبت شود، بازهم شرکت‌ها باید پاسخگویی را انجام دهند و درخصوص این موضوع، از هر دو طرف نباید انحرافی ایجاد شود. درواقع نباید EPS پیش‌بینی‌شده را به میزانی اعلام کنند که نتواند در انتهای سال محقق شود و از سوی دیگر، نباید یک EPS پیش پا افتاده یا گمراه‌کننده درنظر گرفته شود و در انتها، درصد بالاتری به ثبت رسد.


عمیدی اظهار داشت: به طور حتم برخی از سهامداران فعلی و مبتدی، تجربه کمتری در بازار سرمایه دارند و EPS به آنها کمک می‌کند که اطلاعات جدید و شفافی را کسب کنند. اگر سهامدار از EPS اطلاع یابد، راحت‌تر میتواند نسبت P بر E، قیمت و... را محاسبه کند. درواقع فاندامنتال‌تر اقدام به خرید سهام می‌کند و اثر هیجانی سهامداران تا حدودی کنترل می‌شود.


وی بیان کرد: از منظر دیگری نیز میتوان به این موضوع نگاه کرد. ما میتوانیم درجه شفافیت اطلاعات شرکت‌ها را براساس این معیار بسنجیم. پس وجود EPS از نبود آن بهتر است.


این کارشناش بازار سرمایه گفت: در سال‌های قبل نیز این موضوع در بازار سهام وجود داشت و نه تنها تحلیلگری را تقلیل نمی‌داد، بلکه تحلیلگران را به چالش بیشتری دعوت می‌کرد. تحلیلگران بر مبنای سناریوهای متفاوت، اطلاعات پیشنهادی شرکت را بررسی می‌کنند و درنتیجه این امر، اطلاعات مختلفی ارایه می‌شد.


عمیدی تصریح کرد: در سنوات گذشته، اختلاف اطلاعات تحلیلی با اطلاعات شرکت‌ها بسیار زیاد بود. به دلیل اینکه شرکت‌ها، سناریو هیات مدیره را اعلام می‌کردند، اما واقعیت‌های اقتصادی در حال تغییر بود. اگر شرکت‌ها به افشای اطلاعات خود نپردازند، از چه طریقی باید عملکرد آنها را بررسی کرد؟، بنابراین EPS کمک‌کننده است.


انتهای خبر

0
0