سینا سلیمانی
1400/11/26
16:30
🎯 آیا بازار سرمایه ارزنده شده یاخیر؟قسمت دوم ✍🏽یکی دیگرازروش هایی که عموما ازدیداقتصاد دانان برای تعیین ارزنده شدن یانشدن بازاراستفاده میشود،نسبت ...

🎯 آیا بازار سرمایه ارزنده شده یاخیر؟قسمت دوم



✍🏽یکی دیگرازروش هایی که عموما ازدیداقتصاد دانان برای تعیین ارزنده شدن یانشدن بازاراستفاده میشود،نسبت مارکت کپیتالیزیشن به حجم نقدینگی است.


✍🏽 این نسبت درسال پیک سال۹۲به۹۸٪رسیدو پس ازآن طی تقریبا سه سال باافت حدودا ۶۹٪ به حدود ۳۰٪رسید.


این نسبت مجددا درسال۹۹باجهش خیره کننده به ۲۷۰٪رسیدوطی دوسال اخیرمجدداباافت۶۶٪به ۱۳۰٪نقدینگی رسیده.اگراین روند ادامه یابد وبازار سرمایه رشدی نکند،حجم نقدینگی سال آینده حدود ۶.۶الی۷میلیون میلیاردتومان خواهدبود،بنابراین این نسبت به حدود۹۰٪افت خواهدکرد.متوسط تاریخی ده سال اخیر این نسبت۸۰٪بوده بنابراین با این وضعیت سال آینده مجددا به متوسط تاریخی باز خواهدگشت.


✍🏽اما نکته مهم این است که با توجه به رشد نقدینگی،تغییر ساختار نقدینگی که باعث شد حجم پول نسبت به شبه پول افزایش یابدوهمچنین افزایش ضریب نفوذ بازار سرمایه،طبعا این نسبت به مرورافزایش می یابد.بطورمثال این نسبت در کشورهای توسعه یافته عموما بیش از ۱ یا ۱۰۰٪ در تعادل است که عمده دلیل آن تمرکزجریان نقدینگی بربازارهای سهام وهمچنین ضریب نفوذ بالای بازار سرمایه درجامعه است.



انتهای خبر

0
0