فارس نیوز
1401/04/25
11:46
فارس من| سهامداران کارخانه چینی ایران سود ۹۳ را دریافت می‌کنند/خصوصی‌سازی علاج درد شرکت‌های دولتی

سهامداران شرکت کارخانه چینی ایران با ثبت پویشی در سامانه فارس من خبرگزاری فارس با عنوان «مشکل فروش اموال شرکت چینی ایران و پرداخت حق سهامداران را حل کنید» خواستار پیگیری در این‌باره شده‌اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، شرکت کارخانه چینی ایران (سهامی عام) در سال۱۳۳۶ به صورت شرکت سهامی تاسیس شده و در سال ۱۳۵۱ به شرکت سهامی خاص تبدیل و به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده در سال ۵۴ به شرکت سهامی عام تبدیل و با پیروزی انقلاب اسلامی ۴۹.۸۲ درصد سهام شرکت به بنیاد مستضعفان واگذار شده است.


این شرکت در آذر ماه ۱۳۶۸ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. ۴۸ درصد از سهام در اختیار بنیاد مستضعفان در سال ۱۳۹۰ به شرکت گسترش پایا صنعت سینا (هلدینگ بنیاد) انتقال یافته است.


در حال حاضر شرکت کارخانه چینی ایران به دلیل عملکرد ضعیف مدیران این مجموعه تعطیل بوده و فعالیت های تولیدی شرکت از ابتدای سال ۱۳۹۵ تا کنون متوقف بوده و شرکت اقدام به فروش موجودی های انبار و همچنین کاهش قابل توجه پرسنل کرده است.


در مجمع عمومی سال ۱۳۹۶ با توجه به فرسودگی ماشین آلات و تجهیزات و به تبع آن کاهش شدید سهم بازار و زیان انباشته (بالغ بر ۴ برابر سرمایه) تصمیم به انحلال شرکت گرفتند، و از تاریخ مذکور هیات تصفیه در شرکت مستقر شد.


* بسته شدن «کچینی» در بورس


نماد شرکت در سازمان بورس اوراق بهادار در مهرماه سال ۹۷ بسته شده و به بازار پایه فرابورس منتقل شده است. در حال حاضر هیئت تصفیه که از سه نفر تشکیل شده است، در حال تصفیه بدهی‌های این شرکت بوده و بخشی از بدهی‌ها و حقوق معوق و سنوات پرسنل پرداخت شده است.


اما طولانی شدن زمان تصفیه شرکت چینی ایران، موجب متضرر شدن سهامداران خرد این شرکت نیز شده است. با گذشت ۶ سال از توقف فعالیت‌های کارخانه چینی ایران یا کاشی ایرانا، سرمایه سهامداران خرد این شرکت نیز بلوکه شده است.


برخی سهامداران معتقدند، با توجه به اینکه هیات تصفیه، مهلت دو ساله ‌اش به پایان رسیده، گویا نه تنها تصفیه آن به پایان نرسیده، بلکه سهامداران خرد این شرکت اطلاعی از میزان پیشرفت و اقدامات این هیات نیز ندارند. به طوری که سامانه کدال در یک سال گذشته هیچ اطلاعیه ‌ای از این شرکت منتشر نکرده است.


* ثبت پویش برای پیگیری وضعیت کارخانه چینی ایران


سهامداران این شرکت با ایجاد پویشی با عنوان « مشکل فروش اموال شرکت چینی ایران و پرداخت حق سهامداران را حل کنید » در سامانه خواستار رسیدگی به این مساله شده اند.


در این پویش آمده است: «با اعلام ورشکستگی کارخانه چینی ایران بسیاری از سهامداران که اموال خود را صرف سرمایه‌گذاری در شرکت کرده بودند، سال هاست که بلاتکلیف مانده اند. با توجه به انحلال شرکت و تقسیم شرکت به چند کارخانه کوچک و باقی ماندن بسیاری از اموال و زمین های گران قیمت متعلق به کارخانه، می‌توان گفت که شرکت توانایی پرداخت حق و حقوق مردم را دارد؛ اما با توجه به نرخ تورم و پایین آمدن ارزش ریالی سهام و غیره این سهامداران هستند که متضرر شده اند. بدین‌وسیله تقاضای ورود جدی مسئولان به این جریان را خواستاریم تا سهامداران خرد هرچه زودتر به حق خود دست یابند».


* واریز سود سهامداران نتیجه برگزاری مجمع عمومی در سال ۱۴۰۱


بررسی ها نشان می دهد، در آخرین اطلاعیه منتشر شده در سامانه کدال هیئت تصفیه در حال فعالیت بوده و آخرین گزارش این هیئت مربوط به اسفند سال ۱۴۰۰ است که گزارش فعالیت این هیئت در سال ۹۹ در سامانه کدال منتشر شده است.


همچنین در این سامانه در دو تاریخ هفت و ۱۳ خردادماه سال جاری، دعوت به مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده انجام شده است و این مجمع در تاریخ ۱۷ خردادماه ۱۴۰۱ برگزار شده است.



یکی از مصوبات مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده شرکت چینی ایران، واریز سود سهام سال ۱۳۹۳ این شرکت به حساب سهامداران بوده است.


* خصوصی‌سازی علاج درد شرکت های دولتی


علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در خصوص شرکت‌های بزرگ که به دلیل سوءمدیریت دچار ورشکستگی می شوند، اظهار داشت: شرکت های واگذار شده به نهادهای عمومی به دلیل اینکه مدیریتی درستی طی سالیان گذشته نداشته‌اند، با مشکل جدی مواجه هستند. این مساله نیز به دلیل دولتی بودن این شرکت‌ها رخ داده است.


وی ادامه داد: در صورتی که خصوصی سازی ذیل اصل ۴۴ قانون اساسی به درستی انجام شود، بسیاری از این شرکت‌ها می‌توانند به راحتی ادامه فعالیت داشته باشند و به سوددهی برسند.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه در این صورت هم مشکل اشتغال در کشور حل می شود و هم این شرکت‌ها می توانند با تولید، کشور را از واردات بی‌نیاز کنند.


انتهای پیام/


انتهای خبر

0
0