بورس پرس
1401/03/11
11:25
راهکارهای تامین خوراک "جم پیلن" و استفاده از قانون برای تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی

مدیرعامل پلی پروپیلن جم با اشاره به دستاوردها، مقاصد صادراتی و لزوم بکارگیری بستر قانونی تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی نرخ خوراک درباره راهکارهای کوتاه، میان و بلند مدت تامین خوراک توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، حمید مرادی در بازدید خبرنگاران از شرکت با بیان اینکه تولید فعلی کشور ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار تن پلی پروپیلن است، گفت: ظرفیت تولید در این حوزه بالغ بر یک میلیون تن بوده و با برنامه های در دست اجرا در افق ۷ تا ۸ سال آینده به ۲ میلیون تن خواهد رسید.


چالش تامین خوراک پروپیلن


وی افزود: چالش فعلی برای بهره گیری از این ظرفیت ها تامین خوراک پروپیلن است. انواع گریدهای پلی پروپیلن شامل هموپلیمر، کوپلیمر،رندوم پلیمر و ترپلیمر با ظرفیت اسمی ۳۰۰ هزار تن در سال جهت استفاده در صنایع پایین دستی پتروشیمی در این شرکت تولید می شود که محل اصلی فعالیت در استان بوشهر و شهر عسلویه و در جوار پتروشیمی جم واقع شده است. بیش از ۹۰ درصد محصولات در بازار داخل عرضه می شود و کف عرضه تعیین شده توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت صنعت باید رعایت شود.


این مقام مسئول ادامه داد: "جم پیلن" اولین شرکت تولید کننده گرید HP۵۶۴S است که پس از همه گیری ویروس کرونا و نیاز به ماسک برای جامعه این گرید توسعه یافت و مجددا به خط تولید رسید و در بازار با قیمت پایه و با نیت کمک به مدافعان جبهه سلامت در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی عرضه شد.


مرادی عنوان کرد: اولین شرکت تولید کننده گرید EP ۳۱۳۰ UV که کوپلیمری ضد ضربه برای سپر خودرو است و گرید RP ۱۲۰ L هم تنها توسط این شرکت تولید می شود که درصنعت فیلم و بسته بندی به ویژه موادغذایی کاربرد فراوان دارد. تولید این گرید برای اولین بار در ایران، کشور را از واردات این محصول بی نیاز ساخت و امکان صرفه جویی ارزی ۲۰ میلیون دلاری نیز به ارمغان می آورد.


مقاصد صادراتی


وی درخصوص مقاصد صادراتی توضیح داد: با صادرات محصولات، ارز حاصل از آن برای واردات مواد شیمیایی مورد نیاز تولید، صرف شده و مازاد آن در سامانه نیما عرضه می شود. سال گذشته بالغ بر ۲۷ میلیون دلار صادرات محصولات انجام شد .بخشی از محصول عمدتا به ترکیه صادر می شود. در حال حاضر چند محموله نمونه برای اروپا ارسال و تاییدیه دریافت شده و ارسال حجم بیشتر نمونه ها در دستور کار است. بازارهای جدید در کشورهای حوزه CIS و روسیه ایجاد شده است.


چالش عوارض صادراتی ۸ درصدی


مدیرعامل پلی پروپیلن جم درخصوص بخشنامه جدید وزرات صنعت مبنی بر شمول عوارض صادراتی گفت: پلی پروپیلن مشمول ۸ درصد عوارض صادراتی شده و یکی از موانع فعلی به شمار می رود. با اعمال این بخشنامه مزیت صادرات به ترکیه از دست رفته است. چراکه با کسر ۸ درصد عوارض و عرضه به نرخ ارز نیمایی، صادرات دچار چالش می شود و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.


مرادی درخصوص کاربرد مصرف محصولات تصریح کرد: در صنعت نساجی برای تولید الیاف، پارچه، موکت، الیاف نبافته، ماسک، پوشک و لوازم بهداشتی ، حوزه خودرو برای تولید سپر خودرو ، قاب باتری و فرآیندهای تزریق پلاستیک و گرید فیلم برای ورق های نازک به عنوان پوشش شکلات، بسته بندی چیپس و پفک کاربرد دارد.


لزوم بکارگیری بستر قانونی تخفیف ۵ تا ۱۰ درصدی در نرخ خوراک


وی با بیان اینکه نرخ خوراک به نرخ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس تعیین می شود، اضافه کرد: محصول هم با همین فرمول تعیین و در بازار داخل به فروش می رسد. دریافت خوراک مایع توسط پتروشیمی ها از شرکت های تولیدکننده برای آن ها اقتصادی نیست. چراکه طبق قانون سیاست تنظیم بازار علاوه بر نرخ ۹۵ درصد فوب خلیج فارس باید به پتروشیمی ها ۵ تا ۱۰ درصد تخفیف داده شود. کوره گازی اقتصادی است اما میزان تولید پروپیلن از کوره های گازی پایین است. در این راستا انتظار می رود به این بستر قانونی عمل شود تا در کوتاه مدت از وضعیت کمبود خوراک خارج شد.


راهکارهای کوتاه و بلند مدت تامین خوراک


به گفته این مقام مسئول، یکی دیگر از راهکارهای تامین خوراک از طریق پالایشگاه اراک است اما با تعهد تامین خوراک به پتروشیمی دی پلیمر آریا (پتروشیمی خمین) چالشی برای "جم پیلن" ایجاد می شود که به عنوان راهکار جایگزین، خوراک از پتروشیمی ایلام و پالایشگاه آبادان باید تامین شود که البته باید روی آن فرآیند خالص سازی انجام شود.


مرادی توضیح داد: مذاکراتی با پتروشیمی جم صورت گرفته تا پس از دریافت خوراک از پتروشیمی ایلام آن را به پلیمر گرید تبدیل کند تا در شرکت پلی پروپیلن جم مصرف شود. روش دیگری در میان مدت در حال مطالعه است که با پتروشیمی جم سرمایه گذاری خواهد شد که با استفاده از این روش میزان تولید پروپیلن در واحد الفین افزایش یاید. پیش بینی می شود با این روش ۴۰ تا ۴۵ هزار تن در سال ظرفیت تولید افزایش یابد.


وی با اشاره به مطالعه در دو حوزه تامین خوراک برای بلند مدت گفت: روش اول سرمایه گذاری یا مشارکت در واحدهای PDH/PP است که هم سرمایه گذاری در طرحی جدید صورت گیرد و هم بخشی از کسری تامین خوراک تضمین شود. روش دوم ، طرح MTP است که در حال مطالعه است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0