بورس پرس
1402/12/08
12:37
آخرین تحولات بازارجهانی کامودیتی‌ها با افزایش طلا، کاهش نفت و نوسان فلزات

بازار جهانی کامودیتی ها در هفته گذشته میلادی با افزایش طلا، کاهش قیمت نفت و نوسان فلزات همراه شد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، وضعیت بازارهای جهانی از جمله قیمت طلا و نفت، شاخص دلار، روند فلزات پایه و ... از سوی کارگزاری بانک ملت اعلام شد.


براساس این گزارش، طلا هفته گذشته را با افزایش قیمت در ۲،۰۳۶ دلار در هر اونس به پایان رساند و کاهش شاخص دلار در اثر بحبوحه عدم اطمینان فزاینده در مورد زمان و مقیاس کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو در سال جاری با توجه به داده‌های اقتصادی متفاوت آمریکا و همچنین افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی در خاورمیانه باعث افزایش تقاضای طلا شد.


قیمت نفت برنت نیز در ۸۱ دلار در هر بشکه معامله شد و کاهش هفتگی ۲.۴ درصدی را ثبت کرد. اظهارات رئیس بانک مرکز ی فدرال رزرو در خصوص تعویق کاهش نرخ بهره حداقل تا دو ماه دیگر به معنی سناریوی نرخ بهره بالاتر به مدت طولانی‌تر و عدم اطمینان سمت تقاضا بر بازار نفت تاثیر گذاشت.


در همین زمان متانول در معاملات نقدی بازار اروپا تحت تاثیر انتشار اخبار احتمال بروز اختلال درسطح عرضه برخی واحدهای تولیدی بزرگ، رشد قیمتی داشت. همچنین متانول در بازار چین شاهد ادامه روند صعودی برحسب اقدام فروشندگان جهت افزایش قیمت محصولات به دلیل حجم پایین محموله‌های وارداتی بود. از طرف دیگر فشار نزولی قیمت در بازار اوره همچنان برقرار بود و قیمت اوره ایران به ۳۵۰-۳۴۰ دلار در هر تن فوب کاهش یافت.


با توجه به جو حاکم بر بازار فلزات پایه، آلومینیوم درحالی که شاهد صعود تحت تاثیر خطر اختلال در زنجیره تامین در نتیجه زمزمه تحریم‌های جدید آمریکا علیه روسیه بود مجددا برگشت و افت قابل توجهی در دو روز پایانی هفته گذشته به ۲،۱۸۴ دلار بر تن داشت.


در نقطه مقابل ارزیابی بازار از محرک‌ها و سیاست‌های پولی کاهش نرخ بهره شاخص ۵ ساله پکن بعلاوه تحریم های جدید آمریکا علیه روسیه موجب حمایت از مس شد و با افزایش قیمت ۸۷ دلاری درهر تن به ۸،۵۶۵ دلار بر تن رسید.


در بازار واردات سنگ آهن چین نیز علی رغم بازگشت خریداران از تعطیلات، روند نزولی قیمت تداوم داشت و بطور کلی اعلام سیاست کاهش نرخ بهره ۵ ساله بانک مرکزی چین نتوانست بر تاثیر شدید رکود در بازار املاک چین غلبه کند و بازار سنگ آهن نزولی شد و از ۱۲۹.۵ دلار به ۱۲۱ دلار هر تن سی‌اف‌آر رسید.


جهت اطلاعات بیشتر و دریافت فایل به tacodal.ir مراجعه شود.



انتهای پیام



انتهای خبر

0
0