کوینیت
1399/11/22
11:33
منافع دو بانک بزرگ آمریکایی به صعود بیت کوین گره خورده است

سرمایه‌گذاری اخیر شرکت تسلا در بازار بیت کوین موجب شده است تا بانک‌های جی‌پی مورگان(JP Morgan) و گلد‌من ساکس(Goldman Sachs) به عنوان سهام داران این شرکت، به‌طور غیرمستقیم مالک بیت کوین شوند

نکات برگزیده مطلب در گذشته‌ی نه‌چندان دور، بانک‌ها، موسسات مالی و سیستم‌های پرداخت یکی از بزرگترین منتقدان بیت کوین و دیگر رمزارزها محسوب می‌شدند اما در نتیجه‌ی تحولات پر شتاب صنعت رمزارزها هم‌اکنون منافع بسیاری از موسسات مالی، شرکت‌ها، سیستم‌های پرداخت و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با بیت کوین گره خورده است. سرمایه‌گذاری اخیر شرکت تسلا در بازار بیت کوین بانک‌های جی‌پی مورگان(JP Morgan) و گلد‌من ساکس(Goldman Sachs) را به مالکان غیر مستقیم بیت کوین تبدیل کرده است.

بانک‌های بزرگ آمریکایی به‌طور غیرمستقیم مالک بیت کوین شدند

خبر سرمایه‌گذاری ۱٫۵ میلیارد دلاری شرکت خودروسازی تسلا بر روی بیت کوین در طول چند روز گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفته و در نتیجه‌ی انتشار این خبر قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی را در محدوده‌ی ۴۸,۱۴۲ دلار به ثبت رسانده است. اقدام اخیر تسلا همچنین بانک‌های بزرگ آمریکایی را به مالکان غیرمستقیم بیت کوین تبدیل کرده است.



سرمایه‌گذاری شرکت تسلا بر روی بیت کوین به معنای آن است که بانک‌های جی‌پی مورگان(JP Morgan) و گلد‌من ساکس(Goldman Sachs) به عنوان دو سهام‌دار اصلی شرکت تسلا به‌طور غیرمستقیم سرمایه‌گذار حوزه‌ی رمزارزها نیز محسوب می‌شوند. بانک آمریکایی گلد‌من ساکس در سال ۲۰۱۸ بر روی شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کرده است و هم‌اکنون ۱/۱۴ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بانک آمریکایی جی‌پی مورگان نیز در سال ۲۰۲۰ بر روی شرکت تسلا سرمایه‌گذاری کرده است و ۰/۹۲ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.


هر دو موسسات مالی اشاره شده در گذشته از منتقدان بیت کوین محسوب می‌شدند. بر اساس گزارش کوینیت ، جیمی دیمون(Jamie Dimon)؛ مدیرعامل بانک جی‌پی مورگان در گذشته بیت کوین را با عبارت «کلاهبرداری بزرگ» توصیف کرده بود. وی در سال ۲۰۲۰ نیز تاکید کرد که دیدگاه منفی خود را نسبت به بیت کوین تغییر نداده است.


گلدمن ساکس نیز به عنوان یکی از بزرگترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان در سال گذشته‌ی میلادی اعلام کرد که «بیت کوین یک کلاس دارایی محسوب نمی‌شود.» و احتمال سرمایه‌گذاری بر روی این دارایی را صفر اعلام کرده بود.


دیگر سهام‌داران عمده‌ی شرکت تسلا عبارتند از شرکت کپیتال ریسرچ اند منیجمنت(Capital Research & Management) ۵/۵۱ درصد، گروه مالی ونگارد(The Vanguard Group) ۴/۳۸ درصد، بالی گیفورد(Baillie Gifford) ۳/۶۶ درصد و صندوق بلک راک فاند ادویزورز(BlackRock Fund Advisors).


تغییر موضع بانک‌های آمریکایی

شرکت بلک راک(BlackRock) در آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی سندی را به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکایی ارائه کرده بود که در آن احتمال آغاز فعالیت خود در بازار مبادلات قرارداد‌های آتی بیت کوین را اعلام کرده است.



همزمان با افزایش قیمت بیت کوین و افزایش حضور سرمایه‌گذاران حقوقی در بازار این دارایی، به‌نظر می‌رسد که رویکرد گلد‌من ساکس و جی‌پی مورگان نیز در برابر رمزارزها تغییر کرده است. جی‌پی مورگان در ماه اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی اعتراف کرد که بیت کوین به عنوان دارایی جایگزین با طلا رقابت می‌کند. در همین زمان، گلدمن ساکس در راستای استراتژی دیجیتالی خود راه‌های ارائه‌ی خدمات نگهداری از رمزارزها را جستجو می‌کند.


به واسطه‌ی سرمایه‌گذاری شرکت مایکرو استراتژی در بازار بیت کوین، موسسات مالی بزرگ دیگری نیز هم‌اکنون به‌طور غیرمستقیم مالک بیت کوین محسوب می‌شوند. بانک مورگان استنلی(Morgan Stanley) یکی از موسسات مالی است که اخیرا سهام بیشتری را از این شرکت خریداری کرده است.


نظر شما نسبت به تاثیر سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری شرکت تسلا در بازار بیت کوین چیست؟ آیا موسسات مالی و بانک‌های بزرگ بزودی به‌طور مستقیم در بازار بیت کوین سرمایه‌گذاری خواهند کرد؟ آیا با توجه به تحولات اخیر بازار رمزارزها بیت کوین بزودی در سبد سرمایه‌گذاری اغلب شرکت‌ها قرار خواهد گرفت؟ نظر خود را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.


انتهای خبر

0
0