بااقتصاد
1400/01/24
12:58
حمایت ۲۴ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه در ۲۴‌مین روز از بهار ۱۴۰۰!/ شستا نخستین چراغ سبز بورس را روشن کرد؟

گزارش بازار/ روز سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰ بازار سهام تهران، پس از سه هفته ریزش پیاپی، سرانجام امروز و در ۲۴مین روز فروردین ۱۴۰۰ با برنامه حمایتی ۲۴ هزار میلیارد تومانی که روز گذشته رییس سازمان بورس بر عهده هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی گذاشت، سبز شد و شاخص کل حدود ۱۸.۵ هزار واحد صعود کرد. در این برنامه حمایتی، شستا به‌عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ بازار سرمایه، نخستین چراغ بورس را با وعده انتشار اوراق ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سبز کرد.

واکنش مثبت بازار سهام به برنامه حمایتی رییس سازمان بورس


به گزارش بااقتصاد، بازار سهام امروز سه‌شنبه ۲۴ فروردین‌ماه، با تاثیرپذیری از نتیجه جلسه دیروز عصر رییس سازمان بورس با برخی از مدیران هلدینگ‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی مبنی بر انتشار اوراق ۲۴ هزار میلیارد تومانی، واکنش مثبت نشان داد و تایم پیش‌گشایش تا دقایق پایانی معاملات را در مدار مثبت و صعودی، پشت سر گذاشت.


یک‌سوم از بار صعود شاخص روی دوش فولاد، شستا و فملی


در جریان معاملات امروز بازار سهام، شاخص کل با ۱۸۴۵۷ واحد صعود، روی رقم یک میلیون و ۲۴۴ هزار واحدی قرار گرفت و شاخص کل هم‌وزن نیز با ۵۰۹ واحد رشد، در پله ۴۳۵۲۳۱ واحد ایستاد. در فرابورس هم با حمایت بزرگان این بازار، شاخص کل با ۱۴۳ واحد افزایش به نقطه ۱۷۹۴۰ واحدی رسید.


شاخص‌سازان اصلی امروز بورس تهران، فولاد، شستا و فملی بودند که حدود ۶۰۰۰ واحد، معادل یک سوم از کل صعود شاخص را رقم زدند. در این میان به‌نظر می‌رسد سهم شستا که از در روزهای منفی مانند دیروز به داد شاخص کل رسید و امروز هم نخستین چراغ حمایتی ۱۰۰۰ میلیارد تومانی بازار سرمایه را روشن کرده است، بیش‌تر از سایر صدرنشینان باشد. در همین‌حال و در بازار فرابورس نیز، نمادهای بزرگ آریا، زاگرس و هرمز با بیش از ۱۱۰ واحد مثبت، نقش اصلی را درصعود ۱۴۳پله شاخص کل فرابورس ایفا کردند. به‌این‌ترتیب امروز تمامی شاخص‌های بازار سهام تهران سبز بودند و این نخستین صعود شیرین بازار در بهار ۱۴۰۰ و سال جدید محسوب می‌شود.


بازگشت حقیقی‌های گریزان در روز سبز


در این میان، حقیقی‌های بازار سهام که تا دیروز از هر فرصت و موقعیتی برای خروج از بازار استفاده می‌کردند، امروز زیرتاثیر جو روانی تزریق نقدینگی هلدینگ‌های بورسی در روزهای آینده، پای رفتن‌شان سست شد و به صف خرید برگشتند.


با بازگشت حقیقی‌ها، تقاضای خرید برای نمادهای بزرگ مانند فولاد، شستا، فملی، آریا، زاگرس و غیره بیش‌تر شد و بیش از ۸۰ میلیارد تومان میزان خرید خالص را ثبت کردند. این موضوع می‌تواند روی معاملات روزهای آینده بازار سهام، به‌ویژه فردا که آخرین روز معاملاتی این هفته است، اثر مثبت بگذارد و شاخص کل، دست‌کم فردا هم روی سبز را ببیند.


صعود ۱۸۰۰۰ واحدی شاخص، واکنش مقطعی یا مداوم؟


با افزایش میزان دادوستدهای مثبت بورس تهران، امروز بیش از ۳۶۷۶ میلیارد تومان سهم توسط حقیقی‌ها معامله شد و ارزش معاملات خرد فرابورس نیز ۶۹۶ میلیارد تومان رقم خورد. هرچند این میزان نسبت به روزهای اوج بورس در سال ۹۹ فاصله زیادی دارد، اما در روزهای رکودی اخیر که گاهی کل ارزش معاملات بازار سهام به این میزان می‌رسید، کمی امیدوارکننده است، البته اگر این روند تداوم داشته باشد و صعود ۱۸ هزار واحدی، واکنش مقطعی شاخص به خبرهای مثبت نباشد.


صف‌های خرید؛ کم حجم اما تاثیرگذار


امروز در جریان رشد ۱.۵درصدی شاخص کل، ۳۴۳ نماد در بورس تهران معامله شد و قیمت پایانی ۶۳ سهم (۱۸.۳ درصد) مثبت و در مقابل ۱۷۹ سهم (۵۲ درصد) روی مدار منفی بود. در این بازار ۱۲ نماد (۳ درصد) صف خرید با ارزش ۱۳۳ میلیارد تومان تشکیل دادند درحالی‌که صف فروش در این بازار، همچنان سنگین بود و در ۲۳۱ نماد بورسی (۶۷ درصد) به ارزش ۲۱۷۴ میلیارد تومان صف خرید شکل گرفت.


در بازار فرابورس هم رشد ۰.۸ درصدی با معامله ۱۳۱ نماد ثبت شد و قیمت پایانی ۲۲ سهم (۱۷ درصد) مثبت و ۸۹ سهم (۶۸ درصد) منفی رقم خورد. بازار فرابورس امروز هم شاهد تشکیل صف خرید پرحجم مقابل نمادهایش نبود و تنها ۴ نماد (۳ درصد) صف خریدی به ارزش ۶۲ میلیارد تومان تشکیل دادند. صف فروش نمادهای فرابورسی امروز به۹۶ نماد (۷۳ درصد) به ارزش ۱۰۰۳ میلیارد تومان رسید.


فلزات اساسی رکورد شکستند


یکی از مولفه‌های مثبت امروز بازار سهام، رشد ۴درصدی شاخص گروه فلزات اساسی بود که در ماه‌های گذشته بیش‌ترین میزان افت را تجربه کرده و برخی از نمادهای این گروه نیز زیر ارزش ذاتی بازار در صف فروش قرار گرفته بودند.


از این گروه شاخص‌ساز، نمادهای فولاد و فملی امروز بیش‌ترین حجم معاملات را از آن خود کردند و خلاف روند منفی روزهای گذشته، بالاترین تاثیر مثبت را روی شاخص کل گذاشتند و روزهای اوج گذشته را روی تابلو بورس تهران دوباه تجربه کردند. پس از فلزات اساسی، گروه چند رشته‌ای صنعتی و فراورده‌های نفتی در جایگاه دوم شاخص‌سازان امروز قرار گرفتند.


نمای پایانی معاملات بورس اوراق بهادار تهران، روز ‌‌سه‌شنبه ۲۴ فروردین ۱۴۰۰


مجموع ارزش معاملات بازار نیز امروز به حدود ۷.۵ هزار میلیارد تومان رسید. در سبزترین روز معاملاتی یک ماه اخیر بازار سهام، گروه‌های تاثیرگذار دیگر مانند پالایشی‌ها و خودروسازان، بیش‌ترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. امروز همچنین گروه خودرویی توانست بالاترین ارزش معاملات را نیز از آن خود کند. به‌این‌ترتیب، چهار گروه خودرویی، فلزات اساسی، فراورده‌های نفتی و شیمیایی بیش از ۵۰ درصد ارزش معاملات روزانه را به نام خود ثبت کردند. خودرو، فلزات اساسی و فراورده‌های نفتی به ترتیب با ارزش معاملات ۶۷۰، ۴۹۷و ۴۲۱ میلیارد تومان برترین صنایع امروز بودند.


بازار نقدی بورس:


شاخص کل بورس: ۱,۲۴۴,۵۹۴.۵۷ (۱۸۴۳۶.۵۱افزایش)


شاخص کل هم‌وزن: ۴۳۵.۲۳۱.۳۳ (۵۰۹.۴۹افزایش)


ارزش معاملات: ۵,۱۲۷ میلیارد تومان


حجم معاملات: ۶.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: فولاد، شستا و فملی


بازار نقدی فرابورس:


شاخص کل: ۱۷,۹۴۰.۱۷ (۱۴۳.۶۷افزایش)


ارزش معاملات: ۲,۲۱۹میلیارد تومان


حجم معاملات: ۰.۹ میلیارد سهم


سه نماد با بیش‌ترین اثر مثبت: آریا، زاگرس و هرمز


گزارش: مولود غلامی








انتهای خبر

0
0