کانال عرضه‌ی اولیه
1400/08/11
18:51
📌بازار سرمایه بدون حضور پایدار بازیگران خُرد حتی با دلار 50 هزار تومانی هم رشد نمی‌کند ✅اوراق درآمد ثابت با نرخ بهره جذاب، رقیب سرسخت بورس 🔹دکتر ...

📌بازار سرمایه بدون حضور پایدار بازیگران خرد حتی با دلار ۵۰ هزار تومانی هم رشد نمی‌کند



✅اوراق درآمد ثابت با نرخ بهره جذاب، رقیب سرسخت بورس



🔹دکتر فرهاد جوانمردی کاشانی، تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بورس‌فوری»، نرخ بهره جذاب را رقیب اصلی بازار سهام برای جذب نقدینگی‌های خرد می‌داند و معتقد است:



⬅️درحالی‌که حجم معاملات روزانه در بازارهای سهام به شدت کاهش یافته است، فروش انبوه اوراق بدهی در بازار بیش‌تر به چشم می‌آید، اما این مولفه اصلی برای کاهش حجم معاملات و یا ریزش شاخص نیست.



⬅️درحال حاضر با توجه به ریسک‌های سیستماتیک بازار سرمایه، خرید اوراق بدهی با نرخ جذاب مورد استقبال سرمایه خرد قرار گرفته است. بنابراین، بخشی از نقدینگی‌های حقیقی خارج شده از بازار سهام، به سمت خرید اوراق درآمد ثابت می‌رود.



⬅️در چنین شرایطی که بازار سرمایه با یک رقیب سرسخت در جدال است، ابهام در روند مذاکرات برجام و آینده غیر شفاف توافق احتمالی که روی نرخ دلار تاثیر مستقیم دارد، بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار داده و سرمایه‌گذاران را دچار سردرگمی کرده است.



⬅️یکی دیگر از مولفه‌های موثر بر نوسانات بازار سرمایه، رشد ناهمگن صنایع بورسی است که طی دو سه ماه صعودی پس از انتخابات در بازار ایجاد شد. برخی صنایع بزرگ بورسی مانند پتروشیمی‌ها و تا حدی پالایشی‌ها در تابستان امسال که در حباب قیمتی آنها دمیده شد، رشد ناهمگن و نامتوازن با سایر صنایع، ازجمله گروه غیر صادراتی (ریالی) را ثبت کردند. درصورت تداوم روند ریزشی بازار و کاهش نرخ دلار تحت تاثیر مذاکرات مثبت برجام، با سقوط شدید این صنایع که نمادهای بزرگ و تاثیرگذار بورس هستند، مواجه خواهیم شد.



⬅️برای نمونه، نماد فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و دارایی اصلی سبد سهامداران عدالت است که پس از گذشت دو هفته از برگزاری مجمع عمومی، هنوز اقدامی برای بازگشایی این نماد شاخص‌ساز در بورس نشده است.ترس از ریزش این نماد بزرگ و شاخص‌ساز، مانع از گشایش نماد در روزهای منفی می‌شود.



⬅️به‌این‌ترتیب، مولفه‌های نرخ جذاب بهره، سردرگمی مذاکرات برجام و ابهام در نرخ دلار، رشد ناهمگن صنایع صادرات‌محور بورسی و فروش انبوه اوراق بدهی توسط دولت، از عوامل اصلی ریزش بازار سرمایه در هفته‌های اخیر بوده‌اند که آینده بازار را مبهم و نوسانی می‌کنند.



⬅️اگر به‌دنبال محرک یا مولفه‌های مثبت و موثر برای رشد بازار هستیم، متاسفانه باید بگویم که در چنین شرایطی، تنها راه احیای بورس، حضور دوباره سهامداران خرد و بازیگران حقیقی بازار سرمایه است که فعلا بازار از حضور موثر آنها بی‌بهره است. بازیابی اعتماد از دست رفته سهامداران خرد، می‌تواند حضور دوباره آنها و بازگشت بخشی از نقدینگی و پول حقیقی را به بازارهای سهام تضمین کند. هرچند جلب اعتماد از دست رفته بخش بزرگی از حقیقی‌های بورس کار آسانی نیست اما امکان‌پذیر است. کاهش حجم معاملات خرد، به چالش اصلی بورس تبدیل شده است و بازار باید بازیگران خرد را به زمین بازی معاملاتی برگرداند.



⬅️ البته مسئولان و دولتمردان برای حمایت از بورس، وعده‌هایی داده‌اند اما کشور در شرایطی قرار دارد که بزرگ‌ترین دغدغه دولت مواجهه و کنترل غول تورم، رشد نقدینگی و کسری شدید بودجه است و پرداختن به بازار سرمایه، تنها بخشی از این دغدغه‌ها محسوب می‌شود، هرچند دولت باید دست‌کم به بخشی از وعده‌هایش در قبال سهامداران بورس، عمل کند تا حقیقی‌ها به بازار برگردند، در غیر این‌صورت و حتی با دلار ۵۰ هزار تومانی هم، بازار سرمایه رشد پایدار نخواهد کرد.



⬅️به‌نظرمی‌رسد بازار سرمایه در مرحله دوم از رکود قرار گرفته است، گرچه این روند نزولی تداوم ندارد اما باتوجه به قهر سهامداران خرد از بورس، شاهد صعود مداوم بازار هم نخواهیم بود. درمجموع و با نگاه منطقی، بازار سهام هنوز هم نسبت به بازارهای موازی، مولفه‌های برتری برای سرمایه‌گذاری دارد و می‌تواند بازدهی بیش‌تری هم داشته باشد اما باید دید که خرد (احساس محور) جمعی به کدام بازار اقبال نشان می‌دهد و نقدینگی را به کدام سمت می‌برد./بورس فوری



✿⇜⇝✿


@Arzeh۱avalieh۱

انتهای خبر

0
0