فارس نیوز
1401/09/22
08:10
هدفگذاری اختصاص سهام برای ۳ دهک از جامعه ایثارگری

مدیرعامل سازمان ‌سازمان اقتصادی کوثر با بیان اینکه درحال کاهش سهام‌داری هستیم، گفت: برنامه‌ریزی کرده‌ایم سبدی از سهام همه شرکت‌های خود را به نام سه دهک درآمدی پایین جامعه ایثارگری کنیم، ۱۰۰ درصد سهام متعلق به این سه دهک پایین خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان ‌سازمان اقتصادی کوثر، ناصر فخاری ‌اظهار داشت: «اقتصاد رهنما» مخفف «رفاه»، «هوشمندسازی»، «نوآوری»، «مولدسازی» و «استعدادیابی» است. از بدو ورود و در حوزه استعدادیابی، کانون ارزیابی ایجاد کردیم و سامانه شفافی داریم. برای هر پست فراخوان داده‌ایم؛ هم از درون و هم از بیرون سازمان آمده‌اند، رزومه داده‌اند و اعلام آمادگی کرده‌اند. رزومه‌ها و سوابق پالایش شده و افراد منتخب وارد کانون ارزیابی شده‌اند. میزگردی در کانون تشکیل شده، آن‌ها را توسط شش ابزار سنجیده و درنهایت نفرات برتر انتخاب شده‌اند؛ بنابراین انتخاب مدیران ما از طریق فراخوان و ارزیابی بوده است. سعی کرده‌ایم واقعا عدالت در فرآیند انتخاب وجود داشته باشد.


وی افزود: در حوزه نوآوری، موسسه دانش‌بنیانی داریم که تک تک شرکت‌ها را راهبری می‌کند و درون برخی شرکت‌ها، مرکز نوآوری ایجاد کرده است. اکنون شرکت «جمکو» که سازنده ماشین‌های الکتریکی «جوین» است، تبدیل به یک شرکت دانش‌بنیان شده است. شرکت مکانیزاسیون کشاورزی ما، ماشین‌های جوجه‌کشی را برای اولین بار در کشور، مهندسی معکوس کرده و ساخته و انحصارش را از برخی شرکت‌های بزرگ دنیا گرفته است. این شرکت درحال تبدیل به شرکتی دانش‌بنیان بوده، چون کاری را برای اولین بار انجام داده است.


فخاری ادامه داد: رفاه هم یکی دیگر از مولفه‌های ما بوده است. رفاه را هم برای کارکنان و مدیران و هم برای جامعه ایثارگری دیده‌ایم. در حال حاضر خدمات خود را به‌صورت مستقیم معطوف به جامعه ایثارگری و رسیدگی به خانواده آن‌ها یا تامین نیازهایشان کرده‌ایم. جانبازان کانادین کسانی هستند که غیر از نقص عضو و نداشتن پا، لگن هم ندارند. زندگی برای آن‌ها بسیار دشوار است. حدود ۳۸ جانباز کانادین در کشور زندگی می‌کنند که چنین آسیبی دارند. مبلغی را اختصاص داده‌ایم تا به خارج از کشور اعزام شوند و کاشت لگن و پا صورت بگیرد. آن‌ها می‌توانند در ادامه حرکت کنند. آرزوی جانباز‌های کانادین این است که در خیابان راه بروند، دست نوه‌شان را بگیرند و چند قدم با او حرکت کنند؛ آرزوی جانبازی که ۴۰ سال است اینچنین زندگی می‌کند و خودش را فدای انقلاب کرده است.


مدیرعامل سازمان ‌سازمان اقتصادی کوثر بیان کرد: سازمان اقتصادی کوثر تلاش می‌کند تا دهه فجر و نهایتا پایان سال جاری به‌طور کلی در حوزه اداری، مالی، تولید و بازرگانی؛ هوشمند شود، هوشمندسازی به شکلی هوشمندانه مد نظر است، یعنی فقط الکترونیک و صرفا شفاف نیست بلکه تصمیم‌سازی و تقاطع‌گیری می‌کند و باگ‌ها را نشان می‌دهد. امکان تصمیم‌گیری، تماشای قیمت تمام‌شده و تحلیل حساسیت به شما می‌دهد. این سیستم توسط تیمی از دانشگاه تهران طراحی شده و درحال پیاده‌سازی است. یکی از شرکت‌های ما به‌عنوان پایلوت انتخاب شد. البته مراحل این کار تمام شده و درحال تسری پیدا کردن به سایر شرکت‌ها است.


وی ادامه داد: برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برای دهه فجر از این سیستم رونمایی کرده و اعلام کنیم کل سازمان اقتصادی کوثر درحال رصد و پایش است و تصمیم‌سازی الکترونیکی و هوشمند در آن اتفاق می‌افتد. این کار توسط بچه‌های دانشگاهی صورت گرفته است.


فخاری اظهار کرد: در حوزه نوآوری نیز شرکت‌های ما فعالیت‌های متنوعی انجام می‌دهند. یک لاین مرغ ایرانی هست که همکاران من در یکی از شرکت‌ها روی آن کار می‌کنند. سال ۱۳۹۸ ما را در حوزه واردات جوجه تحریم کردند. یک لاین قدیمی در کشور وجود داشت که از بهره‌وری کامل برخوردار نبود. در حوزه طیور به آن «ضریب تبدیل بالا» می‌گویند، یعنی مصرف دانه بالایی دارد و مرغی که تولید می‌شود متوسط‌الجثه است. ممکن است در بازار، علاقه‌مندی به آن کم باشد. مردم در سال‌های اخیر به مرغ‌هایی با وزن بیشتر عادت کرده‌اند؛ غافل از اینکه آن‌ها چربی بیشتری دارند، هورمونی هستند و ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشند. لاین ایرانی نه هورمونی است، نه چربی در بافت دارد و در حفظ سلامتی هم بسیار موثرتر است.


وی گفت: به غیر از هوشمندسازی که ابتکار خودمان بود و تاکید کردیم انجام شود؛ مابقی از درون خود شرکت‌ها جوشیده است. آن‌ها با دانشگاه و دانشگاهیان تعامل داشته‌اند، از آن‌ها دعوت کرده و مساله را مطرح کرده‌اند؛ دانشگاه نیز مستقر شده و درحال حل مساله به صورت میدانی است.


مدیرعامل سازمان ‌سازمان اقتصادی کوثر اظهار کرد: برنامه ما این بود که سبدی از سهام همه شرکت‌های خود را به نام سه دهک درآمدی پایین جامعه ایثارگری کنیم. در جامعه ایثارگری هم عدالت تا حد زیادی رعایت نشده است. بخشی از این جامعه، از مواهب بهره‌مندتر بوده و برخی اینچنین نبوده‌اند. متاسفانه خیلی از خانواده‌هایی که بهره‌مندی نداشته‌اند پدر و مادر شهید هستند.


وی ادامه داد: درحقیقت کسانی بوده‌اند که سن و سالی از آن‌ها گذشته، بسیار مظلوم بوده، مناعت طبع زیادی دارند، بالاتر از اهدای جان بچه نداریم. او عزیزترین فرد و پاره تن خود را اهدا کرده است، به‌جایش چه بگیرد؟ به همین دلیل هیچ‌وقت به دنبال دریافت خدمت نبوده‌اند. با توجه به محدودیت منابع، اگر کسانی آمده‌اند بهره‌ای برده‌اند و برای آن‌هایی که نیامده‌اند و مظلومانه در خانه نشسته‌اند، چیزی نمانده است، ما باید به سراغ این افراد برویم و به آن‌ها خدمات بدهیم. در دوره مدیریت جدید بنیاد شهید تلاش زیادی می‌کنیم تا به سراغ چنین خانواده‌هایی برویم؛ کسانی که خودشان نیامده‌اند و امروز دچار چالش معیشتی هستیم. با توجه به تورم موجود در کشور، این خانواده‌ها آسیب بیشتری می‌بینند و همان‌طور که گفتم بخش زیادی از آن‌ها پدر و مادر شهید هستند. آن‌ها عزیز خود را اهدا کرده‌اند و شان‌شان اجازه نمی‌دهد به دنبال دریافت خدمات باشند. ما باید به سراغ‌شان برویم و در حال انجام این کار هستیم.


وی اضافه کرد: همچنین در حال تاسیس کارخانه تولیدی جدیدی، خاص این خانواده‌ها هستیم؛ کارخانه تولیدی که برای این منظور قرارداد ۱۰ ساله داریم، بخش پربازده‌ای است و نیاز کشور هم محسوب می‌شود. کشاورزی کشور به‌شدت نیازمند این حوزه بوده و درحال واردات محصول است. این کارخانه را برای سه دهک پایین جامعه ایثارگری تاسیس می‌کنیم.


فخاری افزود: ۱۰۰ درصد سهام متعلق به این سه دهک پایین عزیز خواهد بود. درحال طی این مسیر هستیم، ولی همان‌طور که گفتم به‌طور کلی درحال کاهش سهام‌داری هستیم. آن‌هایی که می‌خواهیم به بورس ببریم شامل شرکت «پنبه و دانه‌های روغنی»، «زربال»، «دیزباد» و «جمکو» است. آن‌ها اتفاقا جزء پربازده‌ترین شرکت‌های ما هستند که درحال آماده‌سازی برای ورود به بورس هستند.


وی اظهار داشت: سازمان بورس، ملاحظاتی داشته تا در روز‌های اخیر، عرضه جدیدی اتفاق نیفتد. همچنین قیمت نهاده افزایش پیدا کرده و می‌خواهند ببینند آثار تغییر قیمت نهاده در این شرکت‌ها چگونه خواهد بود. به همین دلیل مقداری تعلل شده، وگرنه در نیمه اول سال حتما عرضه می‌کردیم. اکنون هم آماده عرضه هستند و هر زمانی بورس یا فرابورس اجازه عرضه بدهند، این کار را انجام خواهیم داد. ضمنا سهمی که مربوط به سه دهک پایین است، برای آن‌ها محفوظ خواهد ماند. ما فقط بخش بالایی را عرضه می‌کنیم.


پایان پیام/


انتهای خبر

0
0