سینا سلیمانی
1399/06/02
20:51
🔰"بیش از ۴۵ سال به عنوان یک سرمایه گذار فعال در بازارهای مالی حضور داشتم، معمولا کتبی در مورد بزرگان سرمایه گذاری در دنیای مالی میخوانم و همواره در...

🔰"بیش از ۴۵ سال به عنوان یک سرمایه گذار فعال در بازارهای مالی حضور داشتم، معمولا کتبی در مورد بزرگان سرمایه گذاری در دنیای مالی میخوانم و همواره در مورد افرادی که در بلندمدت در بازارهای مالی دوام می آورند و موفق می شوند شگفت زده می شوم! این افراد سالیانی طولانی در این اقیانوس تاریک و متلاطم زیست میکنند و از ساردین های سردرگم تغذیه میکنند! ساردین ها نمیدانند که عمر کوتاهی دارند زیرا درک درستی از خطرات حرکت دست جمعی ندارند و درنقطه مقابل حکمرانان این اقیانوس عمر طولانی دارند زیرا میدانند راز بقا در این اقیانوس تنها زیستن ، تنها فکر کردن و تنها تصمیم گرفتن است!"



جورج . ال . موریس - ساردین های معاملاتی



✍️🏽️️️️️️️️️️️️️️ شاید جملات بالا برای همه ما، در هرسطحی، بارها و بارها بطور عملی تکرار شده باشد. مقاطعی که امنیت را در همراهی با سایرین میبینیم! این تفکر حتی در زندگی اجتماعی انسان ها نیز جایگاه پررنگی دارد،" خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت باش"


اما سوال اساسی در پس ذهن همه ما این است که آیا همرنگ جماعت شدن در دنیای مالی به نفع ماست؟



✍️🏽️️️️️️️️️️️️️️ انسان ها در پس ذهن خود به دنبال تایید شدن هستند! درواقع، اهمیت تایید شدن، در بسیاری از مواقع، به حدی برای ما بالاست که ماهیت درست یا غلط بودن تصمیماتمان بی اهمیت می شود و صرفا به دنبال توجیهی برای عملکردمان میگردیم.در بازارهای مالی این امر تشدید می شود!



▪️بازارهای جهانی سقوط کرد! آقای ایکس یا خانم وای یا فلان موسسه به عنوان یک کارشناس یا تحلیلگر دلیل این امر را تضعیف داده های اقتصادی بیان کرده، پس ما هم همین دلیل را قبول میکنیم و چون بازارهای جهانی افت کرده است تحلیل های خودمان را تا سطح غیر قابل باوری بدبینانه و نزولی میکنیم! اما در کمال تعجب ریزش بازارها متوقف می شود!



▪️ بازار سرمایه سقوط میکند و شاخص بورس از ۱۹۸ هزار واحد تا ۱۶۰ هزار واحد افت میکند! آقای ایکس یا خانم وای یا فلان شرکت سرمایه گذاری علت این امر را سقوط ادامه دار بازارهای جهانی و واگرایی منفی نموداری بیان میکند، پس ما هم همین دلیل را قبول میکنیم و تحلیل های خود را با اهداف نزولی بزرگتر هماهنگ میکنیم! اما در کمال تعجب بازار سرمایه شروع به رشد میکند!



▪️قیمت جهانی روی از ۱۵۰۰ دلار تا ۳۵۰۰ دلار رشد خیره کننده ای را تجربه میکند! موسسه ایکس اعلام میکند که روند رو به رشد قیمت جهانی روی به دلیل کاهش سطح ذخایر و محدودیت در عرضه تولیدکنندگان است. پس ما هم همین دلیل را قبول میکنیم و در تحلیل های خود به دنبال اهداف بسیار بالاتر هستیم ! اما در کمال تعجب قیمت جهانی روی سقوط میکند و به ۲۰۰۰ دلار میرسد!



در همه مثال های بالا، ساردین ها طعمه سرمایه گذارانی می شوند که راز بقا در بازارهای مالی را آموخته اند! درواقع ساردین ها به دنبال تحلیل کردن، تفکر کردن و ایجاد تصویری هرچند مبهم از آینده نیستند، بلکه به دنبال توجیه مسیر حرکت فعلی خود و بررسی دلایل وضعیت کنونی هستند! ساردین های کوچک در دسته های عظیم، درست در میانه اقیانوسی تاریک ، به دنبال یافتن مسیر پیش پای خود! درحالی که در سایه حرکت دست جمعی، درک درستی از عمق، تلاطم و ... ندارند! شاید با اندکی تامل و صبر تا آرام شدن سطح آب، دریابند که امن ترین نقطه اقیانوس جاییست که امروز در آن ایستاده اند!



🔰"امواجی که امروز در ساحل میبینید، نتیجه طوفانی است که ساعتها قبل در میان اقیانوس اتفاق افتاده است!"



✍️🏽️️️️️️️️️️️️️️ هوشمند ترین موجود در جهان خلقت، نقدینگی است! نقدینگی منتظر وقوع اتفاقات نمی ماند، بلکه بر اساس محتمل ترین احتمال حرکت میکند ! بنابراین، تغییراتی که امروز در بازارهای مالی میبینیم نتیجه احتمالاتی است که سرمایه گذاران نسبت به وقایع امروز، ماه ها قبل بررسی کرده اند!


به عبارتی، واکنش دست جمعی سرمایه گذاران و تحلیلگران(ساردین ها) به تحولات امروز بازارهای مالی، نتیجه تصمیمات و تحلیل های ماه ها قبل برندگان اصلی بازارهای مالی است. به بیان ساده تر،بالاترین سطح تلاطم در اقیانوس بازارهای مالی،همواره یک لحظه پیش از آرامش است! دقیقا نقطه ای که من و شما تحلیل های خود را بطور غیر قابل باوری صعودی یا نزولی میکنیم! دقیقا یک لحظه پیش از اینکه طعمه شویم!



✍️🏽️️️️️️️️️️️️️️ اگر نگاهی دقیق تر داشته باشیم، دلیل اصلی این اتفاق، شکست مقاومت ما در مقابل فشار بازارهای مالی و کوتاه آمدن از منطق و تحلیل است ! درواقع، در ناخودآگاه خود به این مفهوم میرسیم که :


"زمانی که همه در این مسیر شنا میکنند و تا امروز اتفاقی برایشان نیوفتاده، پس من هم همراه با جمع شنا میکنم!اگر مسیر غلط باشد همه باهم طعمه می شویم!"


و این یعنی آغاز ساردین شدن ما...



و در نهایت ، یادمان باشد ساردین ها در بازارهای مالی کثیر هستند اما عمر کوتاهی دارند ...

انتهای خبر

0
0