کوینیت
1399/11/22
15:45
منتقدان بیت‌کوین: سرمایه‌گذاری تسلا در بازار بیت‌کوین بیهوده و خطرناک است

برخی از تحلیلگران و مدیران سرمایه بر این باوراند که سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین به دلیل نوسان ارزش این دارایی کاملا اشتباه بوده و شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران سازمانی از موضع‌گیری‌های تسلا تبعیت نخواهند کرد

نکات برگزیده مطلب گرچه گزارشاتی منتشر شده که نشان می‌دهد سرمایه‌گذاری ۱/۵ میلیارد دلاری شرکت خودروسازی تسلا در بازار بیت کوین توانسته حتی در این مدت کوتاه رقم قابل توجهی سودآوری برای این شرکت به همراه داشته باشد، اما برخی مدیران سرمایه و تحلیلگران اقتصادی بر این باوراند که این شرکت نباید در بازار رمزارزها ورود پیدا می‌کرد. به گفته‌ی افرادی همچون جری کلین(Jerry Klein) مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ترژری پارتنرس(Treasury Partners)، خرید رمزارز بیت کوین توسط شرکت تسلا «غیر معمول» و «خطرناک» است زیرا باعث شده تا ثروت سهامداران این شرکت در معرض خطر قرار بگیرد.

تسلا اشتباه کرد

تحلیلگران و مفسران اقتصاد شرکتی در حال حاضر با انتقاد از بی‌ثباتی و نوسان ارزش بیت کوین در حال حمله به رویکرد شرکت خودروسازی تسلا(Tesla) به دلیل خرید ۱/۵ میلیارد دلار رمزارز BTC هستند.


جری کلین(Jerry Klein) مدیر ارشد شرکت سرمایه‌گذاری ترژری پارتنرس(Treasury Partners) که مقر اصلی آن در شهر نیویورک واقع شده است، اخیرا اعلام نموده که هیچ دلیلی برای سرازیر شدن سرمایه‌ی هنگفت شرکت‌ها به سمت بازار بیت کوین وجود ندارد.


کمبل هاروی(Campbell Harvey) یکی از محققان فعال حوزه‌ی اقتصادی در دانشگاه دوک کارولینای شمالی نیز رویکرد شرکت تسلا برای خرید بیت کوین را «غیر معمول» و «خطرناک» توصیف نموده و اعلام کرده است این سرمایه‌گذاری هرگز به عنوان یک محافظت در برابر عدم قطعیت بازار عمل نخواهد کرد.


بیت کوین ساتوشی Bitcoin BTC

این منتقد بیت کوین بر این باور است که سرمایه‌گذاری تسلا در بازار BTC با توجه به نوسان ارزش این رمزارز می‌تواند سهامداران شرکت را به طور بالقوه در معرض خطر قرار دهد. برخی تحلیلگران در رابطه با این موضوع به بازار نزولی سال ۲۰۱۸ و کاهش ۵۰ درصدی ارزش بیت کوین در واقعه‌ی «پنج‌شنبه‌ی سیاه» در ماه مارس ۲۰۲۰ اشاره می‌کنند.


جهش قیمت پس از هر روند نزولی

با این حال، تحلیلگران به جهش ارزش بیت کوین پس از این روند‌های کاهش قیمت اشاره‌ای نمی‌کنند. به عنوان مثال، مدت کوتاهی پس از سقوط ارزش بازار در پنج‌شنبه‌ی سیاه ۲۰۲۰ یک بازار صعودی شکل گرفت که نتیجه‌ی آن جهش هشت برابری قیمت بیت کوین تا پایان سال میلادی بود.


از آگوست ۲۰۲۰ به بعد، شرکت مایکرواستراتژی( MicroStrategy ) که در زمینه‌‌های مختلفی از جمله تولید نرم‌افزار، هوش کسب و کار و مشاوره‌ی مالی فعالیت دارد، با خرید مداوم بیت کوین بالغ بر ۱/۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت رمزارز داشته و خزانه‌ی خود را به ۷۱ هزار واحد BTC مجهز کرده است. با در نظر گرفتن قیمت فعلی این رمزارز، ذخیره‌ی رمزارزی این شرکت اکنون بالغ بر ۳/۳ میلیارد دلار ارزش داشته و به راحتی یک سودآوری ۳۰۰ درصدی را برای آن به ارمغان آورده است.


این درحالیست که طبق گزارشات منتشر شده در رابطه با وضعیت بازار بیت کوین، این رمزارز با دارا بودن تقریبا ۹ میلیون درصد سودآوری و پیشی گرفتن از سایر طبقات دارایی، بهترین سرمایه‌گذاری طی یک دهه‌ی اخیر بوده است. در واقع، در زمان نگارش این مقاله تنها کسانی که بیت کوین را با قیمتی بالاتر از ۴۷ هزار دلار خریداری کرده‌اند، در مرحله‌ی ضرردهی مالی هستند.


صحبت‌های مایکل سیلور

آقای مایکل سیلور(Michael Saylor) مدیرعامل شرکت مایکرواستراتژی و از طرفداران بیت کوین، چندی قبل با انتقاد از رویکرد تحلیلگران نسبت به نوسان ارزش بیت کوین توضیح داد که نگه‌داری ذخایر نقدی باعث شده تا ارزش دارایی‌های شرکت طی یک دهه‌ی گذشته نزدیک به ۷۵ درصد کاهش یابد، درحالیکه سرمایه‌گذاری در بازار بیت کوین یک سودآوری ناپایدار را ارائه کرده که هر شش ماهه دوبرابر شده است. به گفته‌ی وی:


Michael Saylor مایک سایلور

شرکت‌هایی که دلارهای خود را به رمزارز بیت کوین تبدیل می‌کنند، در واقع یک دارایی غیرفعال و بدون سودآوری را به یک دارایی با بهترین عملکرد تبدیل می‌کنند. طی یک دهه‌ی گذشته رمزارز بیت کوین توانسته سالیانه ۲۳۰ درصد افزایش قیمت به همراه داشته است، من ترجیح می‌دهم یک افزایش ارزش ناپایدار ۲۳۰ درصدی در سال داشته باشم تا یک کاهش ارزش و استهلاک پایدار با نرخ ۱۵ تا ۲۰ درصد در سال. Michael Saylor


رویکرد دولت‌ها یک عامل کلیدی

این درحالیست که انتظار می‌رود بسته‌های محرک اقتصادی میلیارد دلاری دولت‌ها که در راستای کمک به کاهش تبعات اقتصادی گسترش کووید۱۹ عرضه می‌شوند، به تنهایی می‌توانند فشارهای رو به پایین بیشتری بر روی ارزهای فیات وارد کنند.


علی‌رغم موضع‌گیری نسبت به سرمایه‌گذاری چشم‌گیری شرکت تسلا در بازار بیت کوین، منتقدان بر این باوراند که سایر سرمایه‌گذاران سازمانی و شرکت‌ها از این روند تبعیت نکرده و ما شاهد صف بستن برای ورود به بازار بیت کوین نخواهیم بود.


بیت کوین تغییرات قیمت BTC bitcoin عرضه‌

نمودار تغییرات قیمت بیت کوین طی ۳ ماه گذشته به هر حال، تسلا تنها یکی از شرکت‌های بزرگ فعال در جهان است که در ترازنامه‌ی خود بیت کوین را وارد نموده است. طبق گزارشات پیشین تیم کوینیت، بالغ بر ۱۴۰۰ شرکت و ۲۲ هزار نماینده از طرف نهاد‌ها و شرکت‌های بزرگ در برنامه‌ی بوت کمپ خرید بیت کوین شرکت مایکرواستراتژی شرکت کرده و به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با این موضوع بوده‌اند.


شایان ذکر است که سرمایه‌ی در حال گردش بازار بیت کوین طی یک سال گذشته بالغ بر ۶۰ درصد افزایش یافته است.


نظر شما در رابطه با انتقاد‌های صورت گرفته در رابطه با شبکه‌ی بیت کوین و سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ در این بازار نوسانی چیست؟ آیا سرمایه‌گذاران سازمانی پس از تسلا یکی‌یکی وارد صنعت رمزارزها خواهند شد یا خیر؟ نظرات خود را با تیم کوینیت به اشتراک بگذارید.


انتهای خبر

0
0