سنا
1401/04/08
07:55
الاکلنگ قیمت و عرضه نفت

قیمت نفت در معاملات روز گذشته، سه‌شنبه، برای سومین روز متوالی افزایش یافت؛ زیرا بعید به نظر می‌رسد تولیدکنندگان اصلی نفت همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی بتوانند تولید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این در حالی است که دولت‌های غربی بر محدود کردن صادرات نفت روسیه به توافق رسیده‌اند؛ اقدامی که عرضه نفت را تنگ تر خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) و به نقل از سی ان بی سی، در معاملات روز گذشته، بهای معاملات آتی نفت برنت با ۱.۱۹ دلار معادل یک درصد افزایش به ۱۱۶ دلر و ۲۸ سنت در هر بشکه رسید. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۹۶ سنت معادل ۰.۹ درصد افزایش به ۱۱۰ دلار و ۵۳ سنت رسید.


قیمت نفت همچنان به مذاکرات و توافقات رهبران گروه کشورهای ثروتمند گروه ۷ واکنش نشان می‌دهد، زیرا آنها در تلاش برای افزایش فشار بر مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین و افزایش ممنوعیت‌ها علیه این کشور هستند.


این در حالی است که علیرغم تلاش‌های دولت‌های غربی، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ژوئن خود اعلام کرد که درآمد صادرات نفت روسیه در ماه می با وجود کاهش حجم افزایش یافته است.


تحریم های غرب بر روسیه و تولید نفت و گاز این کشور منجر به افزایش شدید قیمت جهانی انرژی در ماه های اخیر شده است و سایر تولیدکنندگان بزرگ هنوز نتوانسته اند افزایش قابل توجهی را برای تولید اعمال کنند.


این در حالی است که انتظارات از عربستان سعودی و امارات به عنوان تنها دو کشور در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با ظرفیت مازاد بلاست و انتظار می رود این دو کشور برای جبران عرضه از دست رفته نفت روسیه و تولید ضعیف سایر کشورهای عضو، اقدامات جبرانی را انجام دهند.


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حاشیه نشست گروه ۷ به جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت که امارات با حداکثر ظرفیت تولید می‌کند و عربستان سعودی می‌تواند تولید خود را تنها ۱۵۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد که بسیار کمتر از ظرفیت مازاد حدود ۲ میلیون بشکه در روز است.


سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی روز دوشنبه گفت که امارات بر اساس سهمیه ۳.۱۶۸ میلیون بشکه در روز بر اساس توافق با اوپک و متحدانش، گروهی موسوم به اوپک پلاس، نزدیک به حداکثر ظرفیت تولید می کند.


تحلیلگران همچنین گفتند که ناآرامی های سیاسی در اکوادور و لیبی می تواند عرضه را بیشتر کاهش دهد.


این عوامل بر کمبودهای بازار تاکید می کند که منجر به بهبودی در این هفته شده است و با رکود اقتصادی که در دو هفته گذشته بر قیمت ها تاثیر گذاشته است، مقابله می کند.


قیمت نفت و طلا در معاملات امروز


به گزارش سنا از سی ان بی سی، قیمت نفت برنت در معاملات امروز، چهارشنبه، در ساعت ۷:۵۰ به وقت تهران، با کاهش ۰.۸۷ درصدی در هر بشکه، ۱۱۶ دلار و ۹۵ سنت معامله شد.


قیمت نفت خام آمریکا (وست تگزاس اینترمدیت) نیز تا لحظه تنظیم گزارش، کاهش ۰.۶۱ درصدی را به ثبت رساند و در هر بشکه، ۱۱۱.۰۸ دلار معامله شد.


طلا نیز تا لحظه تنظیم این گزارش، افزایش ۰.۱ درصدی را تجربه کرد و هر اونس طلا به قیمت یک هزار و ۸۲۲ دلار و ۱۰ سنت معامله شد.


نقره نیز با کاهش ۰.۳۹ درصدی، ۲۰ هزار و ۷۲۵ دلار معامله شد.


مس با کاهش ۱.۰۶ مواجه شد و ۳ هزار و ۷۳۴ دلار قیمت خورد.


محبوبه حاجی زاده

انتهای خبر

0
0