بورس نیوز
1402/12/15
15:15
گل گهر بزرگترین تولیدکننده خوراک صنعت فولاد کشور/ که بزرگترین زنجیره کامل فولاد گل گهر در یک منطقه است

معاون شرکت گل گهر گفت: گل گهر بزرگترین تولیدکننده خوراک صنعت فولاد کشور است. ۴۰ درصد از کنسانتره ۱۰ ماهه سال جاری توسط گل گهر بوده است.

به گزارش بورس نیوز ، نبوی، معاون شرکت گل گهر در نشست تخصصی مدیران گل گهر و شرکت‌های زیرمجموعه با نهاد‌های مالی بازار سرمایه اظهار کرد: گل گهر در حال تبدیل شدن به یک هلدینگ اقتصادی است.


وی افزود: ۱۷۳ میلیارد تن ذخیره سنگ آهن در کشور داریم که ۳.۳ شناسایی شده در ایران است و ۳۶ درصد در منطقه گل گهر موجود است. این منطقه در حال حاضر ۶ آنومالی و ۶ توده معدنی دارد که توده شماره یک در اختیار گل گهر است. سال‌های ابتدایی از این توده بهره برداری شده است. گل گهر سعی کرده در هر یک از شرکت‌ها که متولی این توده‌ها هستند، سهامدار باشد. ۴۷ درصد در معدن شماره ۲، ۶۵ درصد در معدن شماره ۶ سهامدار است. در سال‌های گذشته اکتشافات خوبی در گل گهر صورت گرفته است. توده شماره ۷، ۸، ۱۱ و ۱۲ نیز شناسایی شد و سعی کردیم ۲۵ درصد از این ذخایر را به گل گهر اختصاص دهیم.


معاون شرکت گل گهر ادامه داد: هرچند در کشور ۱۷ سال از عمر ذخایر سنگ آهن مانده است، اما باتوجه به دانش همکاران در گل گهر در حوزه معادن زیرزمینی امیدواریم در آینده بحث زیرزمینی را به عنوان موضوع مهم ادامه دهیم تا این کمبود را در آینده جبران کنیم.


نبوی گفت: گل گهر بزرگترین تولیدکننده خوراک صنعت فولاد کشور است. ۴۰ درصد از کنسانتره ۱۰ ماهه سال جاری توسط گل گهر تولید شده است. گل گهر جایگاه نخست در کشور را به خود اختصاص داده است. نیمی از مزیت‌های رقابتی گل گهر این است که بزرگترین زنجیره کامل فولاد در یک منطقه وجود دارد.


وی خاطرنشان کرد: امروز یکی از بزرگترین چالش‌های شرکت‌های فولادی حمل و نقل است. بخش عمده‌ای از محصولات ما در گل گهر توسط نوار نقاله منتقل می‌شود. این، یکی از مزیت‌های رقابتی گل گهر است که کل زنجیره را در یک منطقه داریم. امروز حدود ۲۰ خط تولید در منطقه داریم که ۴۲ میلیون تن ظرفیت دارند. برای ۱۴۱۰ چشم اندازی تدوین کردیم که در زمره ۵۰ شرکت برتر معدنی و فلزی جهان قرار گیریم و بتوانیم درآمدی بالغ بر ۷.۲ میلیارد داشته باشیم.


نبوی بیان کرد: بحث توسعه فعالیت‌های اکتشافی و تامین سنگ، توسعه و تکمیل متوازن زنجیره فولاد، تنوع بخشی به کسب و کار، توسعه فن آوری معدن کاری و توسعه زیرساخت‌های مدیریتی از استراتژی‌های اصلی شرکت است در تحقق این استراتژی‌ها تلاش خواهیم کرد. حدود ۷۰ اقدام و پروژه مهم استراتژیک تعریف شده که اگر این پروژه‌ها محقق شود، ظرفیت سنگ آهن ما از ۳۲ به ۴۳ میلیون تن در ۱۴۰۶، کنسانتره از ۲۱ به ۲۴ میلیون تن، گندله از ۱۵ به ۲۲ میلیون تن، آهن اسفنجی از ۴ به ۱۱ میلیون تن و فولاد خام از یک میلیون به ۷ میلیون تن می‌رسد.


معاون "کگل" توضیح داد: همچنین، موضوع تنوع بخشی به عنوان یکی از اصل‌های شرکت قرار دارد. هرچه جلو‌تر می‌رویم سبد سود گل گهر بین شرکت‌های زیرمجموعه تقسیم می‌شود. مهمترین شرکت‌های ما شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر است که می‌توانیم امروز افتخارآمیزترین پروژه فولاد کشور و بزرگترین پروژه فولادی در گروه "کگل" است. دو واحد مگامدول فعال است. مگامدول سوم نیز امسال تولید شد و اگر محدودیت‌های گاز نباشد امیدواریم در سال آینده بتونیم ۹۰ درصد تولید را داشته باشیم. همچنین، بزرگترین کارخانه شمش ۳ میلیون تنی را که ورق گرم تولید می‌کند در شرکت گل گهر در حال احداث است و امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.


وی گفت: شرکت دیگر، شرکت معدنی و صنعی گهرزمین است که ۲۹ درصد شرکت متعلق به "کگل" است. در حال حاضر ۶ میلیون تن کنسانتره، ۵ میلیون تن گندله ظرفیت تولید شرکت است و امیدواریم در چشم انداز آینده به ۸ میلیون کنسانتره، ۷ میلیون گندله و ۲ تن مگامدول آهن اسفنجی برسد.


وی افزود: شرکت بعدی شرکت جهان فولاد سیرجان است که ۵۱ درصد سهم آن متعلق به گل گهر است. در حال حاضر یک میلیون تن آهن اسفنجی، یک میلیون تن شمش و ۵۰۰ هزار تن میلگرد دارد. امیدواریم در چشم انداز آینده به ۳.۷ آهن اسفنجی، ۲.۵ میلیون تن شمش و ۵۰۰ هزار تن میلگرد برسد. همچنین، ۶۰ هزارتن سیم بکسل نیز در پایان سال به بهره برداری می‌رسد و ما برای سال آینده سیم بکسل را به عنوان محصول تولیدی خواهیم داشت.


نبوی ادامه داد: پروژه احداث مگامدول با ۷۳ درصد پیشرفت فیزیکی، احداث کارخانه احیای شماره ۲، ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در بهار سال آینده این کارخانه به کارخانه‌های اسفنجی کشور اضافه خواهد شد. خط کلاف نیز ۳۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.


معاون شرکت گل گهر بیان کرد: یکی از شرکت‌هایی که کمتر به آن اشاره می‌شود، شرکت کاوند نهان زمین است که ۶۰ درصد سهم آن متعلق به شرکت گل گهر است. علاوه بر اینکه یک مجتمع فولادی را در راور کرمان داریم، یک سرمایه گذاری خارجی در قزاقستان داریم. در قزاقستان زنجیره کامل از معدن تا کنسانتره را داریم که این موضوع را به عنوان یکی از تولیدات خود در راستای تنوع بخشی به محصولات داریم. همچنین، شرکت ستاره سیمین که ۳۵ درصد از سهام آن متعلق به "کگل" است. این شرکت ماموریت تکمیل زنجیره فولاد در خلیج فارس را دارد.


وی در این باره عنوان کرد: شرکت تامین و انتقال آب خلیج فارس یکی از شرکت‌هایی است که موضوع زیرساخت را پوشش می‌دهد. نگاه ما به این شرکت نگاه اقتصادی است و ۴۰ درصد سهام این شرکت متعلق به گل گهر است. ارزش کارشناسی این شرکت حدود ۱۲۰ هزار میلیارد است. سهم گل گهر ۴۰ هزار میلیارد می‌شود. این شرکت زمانی سودآور خواهد بود که ظرفیت شیرین سازی این شرکت به ۹۵ تا ۱۰۰ درصد برسد و ما بتوانیم روی این شرکت به عنوان یک شرکت سودآورحساب کنیم. در حال حاضر آب مورد استفاده شرکت، از آب خلیج فارس است.


نبوی گفت: شرکت بعدی، شرکت گهر انرژی است که وظیفه تامین برق منطقه را بر عهده دارد. ۴۶ درصد سهام این شرکت متعلق به گل گهر است. همچنین، یکی از مهمترین شرکت‌های ما که سال آینده بتوانیم آن را عرضه کنیم شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر است که ۹۵ درصد سهام آن متعلق به گل گهر است. این شرکت ۱۲ شرکت زیرمجموعه دارد.


وی افزود: شرکت زیرمجموعه دیگر گل گهر، شرکت حمل و نقل مواد معدنی گهرترابر با نماد "حگهر" است که حمل محصولات را انجام می‌دهد. همچنین، در راستای بهره برداری از منطقه گل گهر شرکت نظم آوران صنعت و معدن را داریم. افتخار ما این است که بزرگترین پیمانکار بهره بردار کشور، شرکت نظم آوران است که ۴۶ درصد سهام آن متعلق به گل گهر بوده و امیدوارهستیم این شرکت را بتوانیم در سال آینده وارد بازار سرمایه کنیم. شرکت پاریز پیشرو که خدمات پشتیبانی منطقه را انجام می‌دهد. شرکت دیگر، شرکت صنایع فولاد کاویان است که جزو شرکت‌های خوب است. این شرکت ظرفیت تولید یک میلیون تن کنسانتره و ۷۰ هزارتن آهن اسفنجی دارد. همچنین، شرکت توسعه معادن و صنایع مس جانجا نیز در سیستان و بلوچستان واقع است.


وی ادامه داد: باتوجه به اهمیت اکتشافات ما در حال انجام کار‌های اکتشافی در ۱۰ هستیم. ۱۰ دستگاه حفاری به ناوگان حفاری شرکت اضافه کردیم. علاوه بر افزایش بهبود کیفیت کارخانه‌های گندله شماره یک و دو، بهبود کیفیت مهم است که باعث افزایش قیمت نیز می‌شود.


نبوی بیان کرد: شرکت گل گهر علاوه بر تنوع محصول و حفظ محیط زیست، درجهت حفظ سلامت پرسنل سولفورزدایی را مدنظر قرار داده که سال آینده این کارخانه به بهره برداری می‌رسد. ۳۰۰ هزار تن کودشیمیایی به سبد محصولات ما اضافه می‌شود که هم صادراتی بوده و نیز نیاز کشور نیز است. افزایش ظرفیت کنسانتره خط ۵ و ۶ و ۷ را نیز مدنظر داریم.


معاون "کگل" با اشاره به چالش شرکت‌های معدنی گفت: امروزه چالش اکثر شرکت‌های معدنی ماشین آلات است. اما با پروژه‌های تعریف شده، ۱۰۰ دامپتراک ۱۳۰ تنی را در برنامه داریم که وارد شرکت شده است. به این ترتیب ناوگان شرکت نیز در حال نوسازی است. در موضوع پدافند و تکمیل زنجیره انتقال پروژه خط دوم گاز را انجام دادیم که در آستانه بهره برداری است. پیش بینی ما این است که در سال ۱۴۰۳، ۳۰ هزار سود، ۱۴۰۴، ۴۱ هزار سود و ۱۴۰۵، ۶۵ هزار سود داشته باشیم.


انتهای خبر

0
0