بورس پرس
1402/09/01
00:00
تکذیب عدم معرفی متقاضیان وام به بانک ها و اتهام جدید به ۳ بانک بورسی

مدیرعامل صندوق ملی مسکن، عدم معرفی متقاضیان وام به بانک ها را تکذیب کرد و مدعی شد بانک های خاورمیانه و پاسارگاد و دی تمایلی به پرداخت وام مسکن ندارند!

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدرضا اسماعیلی درباره ابهامات مطروحه سازمان امور مالیاتی برای جریمه ۲۶.۲ تا ۶۳ هزار میلیارد تومانی ۲۵ بانک بورسی و دولتی متخلف در تخصیص وام مسکن و اعلام برخی بانک ها و دبیر کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری خصوصی مبنی بر عدم معرفی متقاضیان وام به بانک‌ها به ابلنا اعلام کرد: مگر در فرایند اجرای سایر تعهداتی که قانون برای بانک‌ها تعیین کرده، دستگاه متولی افراد را برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها معرفی می‌‌کند؟


مگر در بخش‌های دیگر و در سایر حوزه‌های صنعت، تعهداتی که برای بانک‌ها وضع می‌شود، تک تک افراد برای دریافت تسهیلات از سوی وزارت‌خانه‌ها و دستگاه‌های متولی به بانک‌ها معرفی می‌شوند؟


بانک‌ها موظف به مدیریت منابع هستند و قطعا متقاضی برای دریافت تسهیلات مسکن وجود دارد. بنابراین این ادعای بانک‌ها حرف بسیار عجیب و غیرمعقول است که بانک‌ها منابع دارند اما کسی برای دریافت تسهیلات و تامین مالی مراجعه نکرده است. این موضوع فرار رو به جلو و کتمان واقعیت بوده و اصلا قابل دفاع نیست.


اساسا وزارت راه در روند عملیات اعطای وام، نقش تسهیل‌کننده دارد کما اینکه سامانه وزارت راه هم برقرار و معرفی‌ها درحال انجام است اما حجم عظیمی از مردم در صف انتظار هستند. مهمترین اشکال این است که افراد به مدت طولانی در صف انتظار باقی می‌مانند و کارشکنی‌هایی در فرایند تایید صلاحیت متقاضیان صورت می‌گیرد تا متقاضیان در این فرایند پیچیده و زمانبر از دریافت تسهیلات منصرف شوند.


سوال می‌شود چه کسی مسئول این وضعیت و فرآیند است؟ بانک‌ها باید این مسئولیت را برعهده گیرند.


اگر متقاضی وجود ندارد، نهضت ملی مسکن برای چه کسانی ساخته می‌شود؟ این ادعای بانک‌ها مبنی بر اینکه نبود متقاضی بسیار غلط است. اتفاقا متقاضی وجود دارد و به شدت هم عطش این منابع را دارد اما بانک‌ها با این توصیف‌ها فرار رو به جلو می‌کنند. دقیقا مصداق آن وام ازدواج است که در فرایندی بسیار طولانی پرداخت می‌شود.


بانک‌ها صرفه‌های دیگری دارند. چرا که از مجوز تسهیلات‌دهی بانک مرکزی استقبال می‌کنند اما در تسهیلات به مسکن زیان می‌کنند.


در بین بانک‌های دولتی کمترین عملکرد مربوط به بانک رفاه بوده و بانک‌های بورسی هم کمترین وام را داده‌اند و تعدادی از جمله بانک خاورمیانه میزان تسهیلات در حد صفر و کمتر از یک درصد بود.


بانک خاورمیانه با اعلام عدم معرفی هیچ متقاضی برای دریافت وام مسکن، پنهان شده وگرنه همان مجوزها و تعهدات سایر بانک ها را دارد با این تفاوت که سایر بانک‌ها به بخشی از تعهدات عمل می‌کنند اما بانک خاورمیانه در گوشه‌ای مانده و کمترین شعبه و در نتیجه کمترین مواجهه را با مردم دارد و مدعی می‌شود متقاضی ندارد.


واقعیت این است که برای پرداخت تسهیلات ده‌ها راهکار پیش‌بینی شده اما بانک‌ها تمایلی نداشتند و علاوه بر بانک خاورمیانه این مشکل را بانک‌های دی، سامان و پاسارگاد هم دارند.


مطالبه این است که نظام امور مالیاتی براساس همین عملکرد نسبت به برگه تشخیص مالیاتی این بانک‌ها اقدام کند و محاکمه رسیدگی به این موضوع را جلو ببرد تا این مالیات به نفع مردم وصول شود.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0