بااقتصاد
1400/03/05
11:57
«وپست» با جهش بیش از ۵۰۰ درصدی سال ۹۹ را به پایان برد/ تراز درآمدی پست بانک در تمامی ماه‌های سال گذشته مثبت بود

پست بانک که با نماد معاملاتی "وپست" در بازار دوم بورس ایران فعال است، در ۱۲ماهه سال ۹۹ وضعیت رو به رشدی را پشت سر گذاشت؛ تراز درآمدی مثبت در تمامی ۱۲ ماه گذشته و هم‌چنین جهش قابل توجه سود خالص در صورت مالی تلفیقی ۱۲ ماهه به خوبی بیانگر وضعیت بسیار خوب پست بانک در سال گذشته است.

به گزارش پایگاه خبری بااقتصاد، پست بانک ایران با مالکیت ۵۱ درصدی وزارت اقتصاد یک بانک نیمه خصوصی به شمار می‌رود که درصد شناوری سهام آن در بورس اوراق بهادار ۲۱ درصد است.


سهام وپست پس از روزهای منفی که در زمستان گذشته همانند تمامی نمادهای بازار پشت سر گذاشت، ماه‌های ابتدایی امسال را نیز هم‌چون سایر نمادها با افت قیمت آغاز کرد اما از روزهای پایانی اردیبهشت شاهد نوسانات مثبتی در نماد هستیم تا جایی که وپست هم‌اکنون از جمله نمادهای مثبت گروه بانکی به شمار می‌رود که توانسته در این روزها مجددا کانال ۲ هزار تومانی خود را پس بگیرد.


در ادامه نگاهی به آخرین صورت مالی که مربوط به دوره ۱۲ ماهه سال ۹۹ است و به صورت تلفیقی (همراه با شرکت‌های زیرمجموعه) منتشر شده، می‌اندازیم.


خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات صورت مالی ۱۲ ماهه


در صورت مالی ۱۲ ماهه تلفیقی منتهی به انتهای زمستان که به صورت حسابرسی نشده منتشر شده، پست بانک با سرمایه ۳۲۳ میلیارد و ۳۴۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی به سود خالص قابل توجه ۷۱۲.۶ میلیارد تومانی رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته جهش ۵۴۴ درصدی را نشان داده است.


بررسی درآمد مشاع


در صورت‌های مالی مورد بررسی مجموع درآمدهای مشاع با افزایش ۳۲ درصدی نسبت به پارسال ۱۶۵۶.۴ میلیارد تومان و سهم بانک از درآمدهای مشاع ۲۳۱۹.۷ میلیارد تومان گزارش شده که افزایش ۳۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ داشته است.


1

بررسی درآمد غیرمشاع


افزایش چشمگیر درآمد حاصل از کارمزد، نتیجه مبادلات ارزی و سایر درآمدها در دوره ۱۲ ماهه سبب شده تا مجموع درآمدهای غیرمشاع افزایش ۸۷ درصدی را پشت سر بگذارد و برابر ۸۷۳.۸ میلیارد تومان ثبت شود.


2

نتیجه افزایش در درآمدهای مشاع و غیرمشاع سود خالص را با جهش ۵۴۴ درصدی همراه کرده و به ۷۱۲.۶ میلیارد تومان رسانده است. بدین ترتیب در سال ۹۹ سود خالص ۲۲۰.۴ تومانی برای هر سهم محقق شده که رقمی قابل توجه نسبت به ۳۴.۲ تومان سال ۹۸ است.


یکی از مهم‌ترین ریسک‌هایی که بانکداری کشور ما را در سال‌های اخیر تهدید می‌کند مباحث مربوط به تحریم‌ها و مخاطرات ناشی از آن است. این مخاطرات سبب کاهش قدرت بازپرداخت مشتریان می‌شود و می‌تواند اثرات مالی وابسته به آن به کاهش درآمد منجر شود. اما آنگونه که از صورت‌های مالی پست بانک در دوره ۱۲ ماهه پیداست، این بانک به خوبی توانسته است ریسک بیان شده را پوشش دهد تا ما شاهد افزایش درآمدها باشیم.


اثرات سو افزایش سود بانکی توسط برخی از بانک‌ها و تدبیرات پست بانک


موضوع افزایش رقابت در صنعت بانکداری موجب شده است تا برخی از بانک‌ها و موسسات اعتباری نرخ‌های نامتعارف برای سود ارائه کنند. این موضوع یکی از ریسک‌های مهم برای بانک‌های به نام به شمار می‌رود که می‌تواند به کاهش سودآوری منجر می‌شود. اثرات مالی وابسته به این ریسک علاوه بر افزایش فشار بر حاشیه سود بانک، بر روی EPS هم تاثیر منفی خواهد گذاشت. پست بانک جهت جبران کاهش سودآوری، با تمرکز بر درآمدهای غیرمشاع تلاش کرده تا خدمات کارمزدمحور ، که در تمام دنیا بر خدمات سودمحور اولویت دارد، را افزایش دهد و زمینه‌های افزایش درآمد غیرمشاع را فراهم کند.


کرونا اثر مثبت برای پست بانک داشت!


همانطور که در صورت‌های مالی ۱۲ماهه مشاهده می‌شود سود خالص در دوره مورد بررسی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. این موضوع نشان می‌دهد فراگیری ویروس کرونا در سال ۹۹ نه تنها فعالیت‌های عملیاتی و در نتیجه کسب سود برای این بانک با محدودیت مواجه نکرده بلکه بانک توانسته با انجام عملیات در شرایط فعلی عملکرد مناسبی داشته باشد و حداکثر سود را برای سهامداران خود به ارمغان آورد.


تراز مثبت "وپست" در ۱۲ ماه سال ۹۹


بررسی گزارش فعالیت پست بانک در ۱۲ ماه سال ۹۹ نشان می‌دهد، تراز این بانک همواره مثبت بوده است.


مثبت‌ترین تراز درآمدی برای پست بانک با افزایش قابل توجه نسبت به سایر ماه‌ها در اسفند رقم خورده و تراز این بانک به مثبت ۱۲۹.۹ میلیارد تومان رسیده است.



مجموع تراز درآمدی بانک در سال ۹۹ مثبت ۶۸۱.۴ میلیارد تومان بوده است.


3
انتهای خبر

0
0