بورس۲۴
1401/05/11
08:27
ظرفیت پالایشی کشور ۶۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد

معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌های ساخت دو پتروپالایشگاه، ظرفیت پالایشی کشور ۶۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.

ظرفیت پالایشی کشور ۶۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد

بورس۲۴ : معاون برنامه ریزی وزارت نفت گفت: با امضای تفاهم‌نامه‌های ساخت دو پتروپالایشگاه، ظرفیت پالایشی کشور ۶۰۰ هزار بشکه افزایش می‌یابد.


فلاحتیان معاون برنامه ریزی وزارت نفت در بخش خبری ۲۱ درباره قرارداد اخیر ساخت دو پتروپالایشگاه به سوالات زیر پاسخ داد:


* درباره جزئیات ساخت دو پتروپالایشگاه توضیح دهید.


امروز در مراسمی با حضور رئیس جمهور تفاهم نامه‌های درباره مشارکت و تامین مالی دو پتروپالایشگاه بزرگ که هر یک به ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز امضا شد.


تکمیل زنجیره ارزش نفت و تبدیل نفت خام به انواع فرآورده‌های نفتی برای تامین نیاز‌های داخلی و صادرات و همچنین تولید محصولات پتروشیمی با ارزش افزوده بیشتر برای کشور اهمیت دارد. این اقدام شرایطی را فراهم می‌کند که ایران را از کشور‌های خارجی بی نیاز کند.


علی رغم شدت تحریم‌ها هیچ مشکلی در صادرات محصولات فرآورده‌های نفتی وجود ندارد.


بنابراین با تاکید رهبر انقلاب و رئیس جمهور مبنی بر پیشگیری از خام فروشی در احداث پتروپالایش‌ها تسریع شده و وزارت نفت مصمم شد در کوتاه‌ترین زمان نسبت به افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها با استفاده از ظرفیت‌های داخلی اقدام کند.


این اقدام استفاده موثری از سرمایه مردمی در تولید ثروت ملی خوا‌هد بود و منجر به بهبود کسب وکار و کاهش تورم و تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور و مردم می‌شود.


* ظرفیت این پتروپالایشگاه‌ها چقدر است؟


احداث دو پتروپالایشگاه با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه یکی در بندر عباس و منطقه جاسک در دستور کار قرار گرقته که ظرفیت این دو پتروپالایشگاه ۶۰۰ هزار بشکه است و ظرفیت کنونی ۲ میلیون و۲۰۰ هزار بشکه ای به ۲ میلیون و۸۰۰ هزار بشکه می‌رسد.


* ارزش این تفاهم نامه چقدر است؟


ارزش این تفاهم ۱۸ میلیارد دلار است که توسط هلدینگ‌های بزرگ کشور تامین می‌شود. با احتساب ۱۷ میلیارد دلار برای بالادست نفت و گاز اخیر مبادله شد در ۸ ماه گذشته بالغ بر ۳۶ میلیون دلار بین سرمایه گذاران داخلی وشرکت‌های تابعه نفت و قالب تفاهم نامه تامین مالی شده و در ۵سال آینده این طرح‌ها اجرا می‌شود.


تمام این پالایشگاه‌ها توسط مهندسان داخلی ساخته شده است.

انتهای خبر

0
0