بااقتصاد
1401/07/11
08:00
تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان و جاماندگان به نیمه دوم سال موکول شد/ تعلل سازمان خصوصی‌سازی در پرداخت دو مرحله‌ای سود سهام عدالت

دستگاه‌های دولتی و نهاد قوه قضاییه از ابتدای امسال اعلام کرده بودند که سهام عدالت متوفیان تا پایان شهریورماه تعیین تکلیف می‌شود، همچنین جاماندگان سهام عدالت هم تا پاییز به جرگه سهامداران می‌پیوندند، اما حالا وزیر اقتصاد خبر از موکول شدن این وعده‌ها تا پایان امسال می‌دهد. طبق اظهارات مسئولان سازمان بورس، قرار بود سود سهام عدالت نیز دو مرحله‌ای شود و بخش اول آن تا پایان تابستان در حساب سجام سهامداران بنشیند که هنوز خبری از آن نیست!

یکشنبه دهم مهرماه، احسان خاندوزی، باز هم از تخصیص سهام عدالت به جاماندگان تا پایان امسال خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این بخش از احکام قانون بودجه ۱۴۰۱ سریع‌تر به مرحله اجرا برسد. به گفته وی، وزارت اقتصاد پیش‌نویس مصوبه تخصیص سهام عدالت به جاماندگان را آماده کرده است.


از گفته‌های وزیر اقتصاد می‌توان استنباط کرد که نحوه تخصیص سهام عدالت به افراد جامانده مشخص شده است اما گویا سازمان‌های مربوط مانند سازمان خصوصی‌سازی در این زمینه تعلل می‌کند.


همچنین شنیده‌ها حاکی است که در بخش تعیین تکلیف سهام عدالت متوفیان و انتقال آن به وراث که طبق اظهارات مسئولان مربوط باید تا آخر تابستان گذشته انجام می‌شد، قوه قضاییه هنوز نتوانسته است اطلاعات مربوط به متوفیان سهام عدالت و احکام انحصار وراثت آنها را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی (سمات) ارایه دهد. هرچند قرار بود که این کار به صورت الکترونیک و تا نیمه نخست امسال انجام شود! البته سازمان بورس در این زمینه نشست‌هایی را با مسئولان قوه قضاییه و شرکت سپرده‌گذاری برگزار کرده و مکاتباتی را انجام داده است که نتیجه‌ای دربر نداشت.


در زمینه پرداخت دو مرحله‌ای سود سهام عدالت که پیمان حدادی، دستیار ویژه رییس سازمان بورس، ماه گذشته خبر از اجرای آن در شهریورماه امسال داده بود، گویا سازمان خصوصی‌سازی اقدامات لازم را انجام نداده است، بنابراین پرداخت دو مرحله‌ای سود سهام عدالت هم به سال آینده موکول خواهد شد.


با نگاهی به موارد فوق، می‌توان اوج دوگانگی و ناهماهنگی در تصمیم‌گیری میان سازمان‌های دولتی، نهاد قوه قضاییه و همچنین سازمان بورس اوراق بهادار را در بخش سهام عدالت مشاهده کرد. از آن‌جایی‌که موضوع سهام عدالت و آزادسازی آن یک حکم حکومتی است و قانون نیز در اجرای آن تصریح دارد، اما با گذشت دو و نیم سال از ابلاغ این حکم، نه‌تنها آزادسازی سهام عدالت به‌درستی انجام نشده است بلکه نمادهای استانی آن در تابلو بورس تهران از اسفندماه گذشته تاکنون به دلایل مختلفی مانند برگزاری مجامع و انتخاب هیات‌مدیره شرکت‌های استانی، متوقف شده است.


با این تفاسیر، به نظر می‌رسد توقف نمادهای سهام عدالت و همچنین تعیین تکلیف سهام متوفیان و تخصیص جاماندگان به سال آینده موکول شود. البته سهامداران عدالت مانند سال گذشته می‌توانند به دریافت سود سهام‌شان در پایان سال امیدوار باشند.


مولود غلامی- روزنامه‌نگار بازار سرمایه



انتهای خبر

0
0