بورس۲۴
1399/07/16
08:51
سرمایه گذاری در بورس، ارزنده تر از بازار مسکن

عضو هیات مدیره شرکت فرابورس گفت: ارزش بازار سرمایه در مقایسه با بازار مسکن نصف است و سرمایه‌گذاری در آن ارزنده است.

بورس۲۴ : عضو هیات مدیره شرکت فرابورس گفت: ارزش بازار سرمایه در مقایسه با بازار مسکن نصف است و سرمایه‌گذاری در آن ارزنده است.


پویانفر عضو هیات مدیره شرکت فرابورس در برنامه تیتر امشب در خصوص وضعیت بازار سرمایه تصریح کرد: افت شاخصی که طی مدت اخیر در بازار رخ داده، کف مقاومت شاخص است و احتمال اینکه پایین‌تر بیاید کم است.


او ادامه داد: ارزان یا گران بودن سهامی به طور مطلق معنی ندارد ارزش بازار سرمایه باید با توجه به سایر فرصت‌های سرمایه گذاری و مدل‌های ارزیابی دارایی های مالی سنجیده شود.


پویانفر تصریح کرد: الان بازار سرمایه واقعا ارزان است و قیمت برخی سهام ها از کف پیش بینی شده هم پایین‌تر است.


او افزود: رقیب اصلی بازار سرمایه، بازار مسکن است . در حال حاضر بازار سرمایه در مقایسه با بازار مسکن، نصف ارزش خود را دارد و برای سرمایه گذاری ارزنده است.


عضو هیات مدیره شرکت فرابورس بیان کرد: در حال حاضر بخشی از مسیر را اشتباه می‌رویم چراکه به اشخاص نحوه سرمایه گذاری در بازار را یاد می‌دهیم در حالی که باید نهاد‌های نظارتی در بازار سرمایه ،فرهنگ سرمایه گذاری را ترویج کنند.


او ادامه داد: در دنیا ارزش صندوق های سرمایه گذاری ۳۳ درصد کل ارزش بازار سهام است اما در ایران این رقم تنها ۳ درصد است.


او با انتقاد از بانک مرکزی گفت: وقتی ابزار و زیرساخت‌های لازم موجود نیست، توصیه به خرید مستقیم سهام بزرگ و نقد شونده، راه اشتباهی است. بازیگران بزرگ و اصلی بازار سرمایه در کل دنیا بانک‌ها هستند، بازارگردان‌های فعلی بازار سرمایه، سال آینده خودشان معضل می‌شوند.


پویانفر افزود: خود بانک مرکزی مانع رشد صندوق‌های سرمایه گذاری شده است چراکه به شرکت های بانکی مجوز صندوق سرمایه گذاری نمی‌دهد.


او تاکید کرد: از برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان در حوزه بازار سرمایه غافل شده ایم و هر دو هفته یکبار تصمیم گیری‌های کوتاه مدت در این بازار گرفته می‌شود.


بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها بازدهی بالاتری دارد


در ادامه برنامه عشقی‌نژاد،کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تجربه نشان داده بازار سرمایه در مقایسه با سایر بازارها بازدهی بالاتری دارد و باید مردم را با این بازار بیشترآشنا کنیم.


او ادامه داد: با نقدینگی اندک، ورود به بازارهای موازی همچون مسکن امکان پذیر نیست ضمن اینکه بازار مسکن نقدشوندگی کمتری دارد.


این کارشناس بازار سرمایه در خصوص افت بازار سرمایه گفت: در برخی از سهام ها که کمتر پشتوانه داشتند و تنها در فضای مجازی برای آن ها تبلیغ انجام گرفته بود، ریزش رخ داد اما در کل بازار تنها اصلاح صورت گرفت.


او افزود: البته مردم نباید هزینه این اصلاح را هم پرداخت کنند. مردم می توانند از ابزارهایی همچون صندوق های سرمایه گذاری استفاده کنند.


چه سهامی سودده است؟


عشقی‌نژاد تاکید کرد: سرمایه گذاران باید سهام سودآور و بنیادی را به درستی شناسایی کنند و سهام را بر مبنای سیگنال ها و هیجانات بازار انتخاب نکنند.


او افزود: در حال حاضر سهام های زیادی در بازار وجود دارند که به پایین تر از ارزش ذاتی خود رسیده اند و افراد باید این سهام را بخرند. همچنین باید سهام هایی که بازارگردان های فعالی دارند برای سرمایه گذاری انتخاب شود.


او با اشاره به اینکه ما در بازار فقط ۳۳ صندوق بازارگردانی داریم گفت: این میزان کمتر از یک درصد است، اما با دستورالعمل تازه همه بازار ملزم به بازارگردانی شده اند.


این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: در کل سرمایه گذاران صبور بازدهی بیشتری نسبت به سرمایه گذاران عجول دارند.


عشقی‌نژاد بیان کرد: در نوسانات اخیر بازار سرمایه، متوسط ریزش سهم های بزرگ و بنیادی ۲۰ درصد بوده است اما سهام های هیجانی ۷۰ تا ۸۰ درصد ریزش داشته اند.


او افزود: سهام بنیادی به بزرگ بودن شرکت نیست باید سهامی انتخاب شود که برای سرمایه گذاری بلند مدت و بازدهی یک ساله بتوان روی آن حساب کرد.


ریسک در بازار دو سوی مثبت و منفی دارد


در ادامه برنامه خدارحمی کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در ریزش های اخیر مردم به صورت تجربی مفهوم ریسک و ریسک بالا را متوجه شده اند گفت: سرمایه گذاران نباید ریسک بازار سرمایه را تنها از سوی مثبت آن نگاه کنند و ریسک بخش منفی هم دارد.


او در خصوص انتقاد به سیاست گذاری در حوزه بازار سرمایه تصریح کرد: مخاطب برنامه ما، سازمان برنامه و بودجه یا بانک مرکزی و سازمان بورس نیست بلکه میلیون‌ها مردمی هستند که وارد بورس شده اند و می‌خواهند بدانند فردا چه کار باید بکنند تا یک پله در بازار سرمایه جلوتر بروند.


این کارشناس بورس افزود: باید شرایط و موقعیت ویژه کشور را هم در نظر گرفت و بیش از اندازه آرمانگرایی نکرد و نمی‌شود در این شرایط برنامه بلند مدت ریخت.


خدارحمی بیان کرد: مردم در خرید سهام به سابقه سهم و حجم معاملات و روز‌های مثبت و منفی آن نگاه کنند بعد اقدام به خرید کنند. البته همیشه توصیه می شود که مردم از روش سرمایه گذاری غیر مستقیم و از طریق صندوق‌ها و شرکت‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کنند.


صندوق های سرمایه گذاری راهگشای بازار بورس


همچنین در ادامه دلبری دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز با اشاره به اینکه چند سال است که صندوق‌های سرمایه گذاری را محدود کرده ایم گفت: با چند ساعت آموزش دوره آشنایی با بورس نمی‌توان حرفه‌ای شد بلکه باید از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به خرید سهام کرد.


او افزود: در دنیا همان قدر که ورود به بازار سرمایه صورت می گیرد به همان نسبت سرمایه گذاری از طریق صندوق ها انجام می شود اما در کشور ما به ازای هر ۳۵ نفر که به بازار بورس وارد می شوند یک نفر وارد صندوق های سرمایه گذاری می شود.


منبع: باشگاه خبرنگاران


انتهای خبر

0
0