بورس پرس
1400/03/02
11:29
تحلیل نقش و آینده فین تک ها با کمترین ریسک و بیشترین بازدهی

نقش فین تک ها به عنوان یکی از مطمئن ترین حوزه های سرمایه گذاری و با کمترین ریسک، توسط مدیر عامل سرمایه گذاری تمدن، دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری و معاون سازمان بورس بررسی شد .

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، رویداد تخصصی حوزه فین تک با بررسی مانع زدایی رگولاتوری و سرمایه گذاری در استارتاپ های فین تک ، عصر دیروز در پارک علم وفناوری دانشگاه شهید بهشتی ، برگزار شد .


در این همایش محمود رضا خواجه نصیری مدیرعامل سرمایه گذاری تمدن با اعلام نقش بازار سرمایه در توسعه پایدار گفت: هر گونه توسعه ای که بدون حضور در بازار سرمایه انجام گیرد پایدار نخواهد بود. بازار سرمایه به دلیل داشتن ابزارهای مهم و اهرمی و همچنین در اختیار داشتن حجم متنوعی از ابزارهای تامین مالی همیشه فرصت های بسیاری را در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد. همچنین اعتقاد بر آن است که فین تک یکی از مطمئن ترین حوزه ها برای سرمایه گذاری خواهد بود که با هزینه پایین سرمایه گذاری و کمترین ریسک دارای بازدهی بالایی است .


علیرضا دلیری دستیار معاون علمی فناوری ریاست جمهوری هم با اعلام نقش فین تک و دانش بنیان در ارتقای جایگاه اقتصاد در جهان توضیح داد :ایران نیروی انسانی برجسته و قابل قبولی دارد اما با وجود داشتن توانایی علمی ، در تبدیل علم به محصول و فن آوری جایگاه صد و بیستمین در جهان داشتیم . اما با فعالیت و تشکیل ۵۸۰۰ شرکت دانش بنیان توانستیم جایگاه ایران را به پنجاهمین کشور ارتقا دهیم . اگر قشر دانشگاهی و شرکتهای دانش بنیان نبودند در پاندومی کرونا در شرایط تحریمی فاجعه رخ می داد . همچنین فین تک ها به عنوان یکی از مهمترین شرکتهای دانش بنیان می تواند تحول عظیمی در اقتصاد ایجاد کند


مصطفی بهشتی سرشت معاون اجرایی و عضو هیات مدیره سازمان بورس نیز در این رویداد با اعلام اهمیت فین تک ها در اقتصاد توضیح داد : صنعت فین تک در طی ۸ سال رشد صد برابری داشته است و همچنان نوید بخش رشد مضاعفی خواهد بود . فین تک ها در سه حوزه پول ، بورس و بیمه قابلیت استفاده دارند و از این میان حوزه بورس مستعد بیشترین رشد را دارد .


وی با اشاره به جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد افزود : سال ۹۹ نشان داد که چه ظرفیتی در بازار سرمایه کشور برای سرمایه گذاری و مشارکت مردم وجود دارد . از سال ۸۵ تا حالا ۷۰۰ نماد را در بازار سرمایه پذیرفتیم و بیش از ۳۰۰ درخواست تاسیس نهاد مالی داریم که در حال بررسی و پذیرش است .


وی اعلام نقش دخالت دولت در حوزه اقتصاد ، توضیح داد : هر وقت دولت ها با نقش تنظیم گر در جامعه کنترل می کند و خطا ها را می گیرد فضای کسب و کار و فین تک ها محدود می شوند و هر وقت مقررات زدایی می کند مبدل به آنارشیسمی اقتصادی می شود و بحران های اقتصادی شکل می گیرد .پیدا کردن نقطه بهینه در این طیف از اهمیت بسزایی در اقتصاد و امنیت جامعه برخوردار است .


در پایان این رویداد از شتابدهنده صحرا رونمایی شد. این شتابدهنده برای توسعه بازار های مالی ، اکوسیستمی فراهم آورده تا استارت‌آپ‌ها، منتورها و مشاوران، شرکت‌های بزرگ و تخصصی و سرمایه‌گذاران گردهم آیند تا با هم‌افزایی و مشارکت در این اکوسیستم، فضای مناسبی برای رشد و توسعه کسب و کار استارت‌آپ‌ها فراهم کنند . تامین مالی استارتاپ‌ها، مستقیما توسط شتاب‌دهنده صورت می‌گیرد و با استفاده از شبکه بزرگ سرمایه گذاران به دیگران معرفی می شود .


بهره گیری از فناوری های نوین برای بهبود خدمات در بخش های مالی یعنی فین تک ها، منجر به بهبود کیفیت این نوع خدمات در کشورهای مختلف شده است. این فناوری ها می توانند نقش بسیار مهمی در بازارهای مالی ایفا کنند . فین تک ها در حوزه های مختلفی چون وام دادن، بانک داری، مشاوره مالی، امور بیمه، سرمایه گذاری، خدمات پرداخت، تسهیل معاملات در بازار سرمایه، انتقال پول و ارزهای رمزگذاری شده کاربرد دارند.


حوزه های توسعه فین تک وابسته به جغرافیا بوده و در هر کشور بر اساس قوانین و مقررات متفاوت است. در ایران حوزه فناوری های نوین مالی هم مانند سایر حوزه های خدماتی نیازمند توجه است. چرا که عدم توسعه این بخش تبعات گسترده ای برای توسعه سایر کسب و کارها دارد. بهبود خدمات مالی در حقیقت عامل ارتقای خدمات سایر کسب و کارها است لذا بهره مندی از فین تک ها نه تنها برای خود صنعت مالی مفید است بلکه باعث هم افزایی سایر صنایع با دنیای مجازی خواهد بود .


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0