بورس پرس
1402/12/08
12:27
سه محرک بهبود معاملات بازار سهام و انتقاد از تداوم سکوت سازمان بورس

سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک های متعدد از وضعیت فعلی بازار سهام و تداوم سکوت سازمان بورس انتقاد و سه محرک بهبود معاملات را اعلام کردند.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، سه تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به ریسک های متعدد، وضعیت فعلی و سکوت سازمان بورس را اسفناک دانسته و در گفت و گو با دنیای اقتصاد، سه محرک برای بهبود روند معاملات اعلام کردند.


ایمان رئیسی : کسانی که با وجود شرایط کنونی هنوز در بورس مانده‌اند باید تحسین شوند. این افراد در خط مقدم جنگ اقتصادی هستند اما شرایط به گونه‌ای دیگر رقم خورده و نه‌تنها پاداشی داده نشده بلکه فعالان از تورم و تمامی بازارهای رقیب نیز عقب مانده‌اند.


در شرایطی که کلیت بازار قرمزپوش و ارزش معاملات پایین است، مثبت‌شدن سهام بزرگ و شاخص‌ساز به عصبانیت بیشتر اضافه می‌کند. بارها و بارها در مورد حمایت از بورس صحبت شده اما در عمل به‌جای مشوق‌هایی برای سوق‌دادن سرمایه‌ها به این بازار با اقداماتی نظیر انتشار اوراق ۳۰ درصدی مواجه و باعث شدند بی‌اعتمادی رخ دهد.


نرخ دلار نیمایی همچنان در حال کنترل شدن است. قیمت شمش‌های در حال عرضه با دلار ۵۵ هزار تومانی عرضه می شود اما نرخ دلار نیمایی هنوز پایین نگه داشته شده‌است. از طرفی شاهد نرخ‌گذاری دستوری طی دو سال‌اخیر بلای جان تولیدکننده‌ها شده است. مخصوصا در گروه خودرویی اختلاف نرخ بازار و کارخانه به جیب دلالان می‌رود و مصرف‌کننده واقعی و تولیدکننده متضرر می‌شوند. قیمت طلا و سکه تقریبا در سقف قبلی قرار گرفته و اگر کنترل نشوند، طبیعتا پول هوشمند به سمت آنها می‌رود.


وضعیت اسفبار سهام این روزها قابل چشم‌پوشی نیست. با وجود این شرایط در عمل حمایتی از بورس صورت‌نگرفته است. اقداماتی مثل انتشار اوراق تبعی که سال گذشته برای سبد سهام کمتر از ۱۰۰ میلیون صورت‌گرفت چنانچه مجددا تکرار شود به وضعیت بازار کمک می کند. کاهش فاصله نرخ دلار نیمایی با دلار بازار آزاد و تجدیدنظر در سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری نیز بسیار کمک‌کننده خواهد بود.


ابراهیم سماوی: دیروز حدود ۸۵ درصد از نمادها قرمز بودند. در ماه‌های قبل شاید کمتر تحلیلگری فکر می‌کرد با توجه به اتفاقات و رویدادهای اسفند یعنی انتخابات حمایت‌های واقعی شکل نگیرد اما در هفته‌های اخیر تنها اخبار درمانی رخ داد. در راستای انتشار اوراق ۳۰ درصدی که بانک مرکزی از اوایل بهمن آغاز کرد این پیام به بازار مخابره شد که دولت سیاست انقباضی دارد و همچنان به آن دامن زدند.


هرقدر این نرخ بالاتر برود منجر به کاهش ارزندگی شرکت‌های بورسی می‌شود چون بازارهای رقیب خصوصا بازار پول ارزنده می‌شود. از سمت دیگر با توجه به اینکه شاخص ریزش قیمتی را تجربه کرده و برخی سهم‌ها افت کافی داشتند، سرمایه‌گذارانی که دید میان و بلندمدت دارند، حتما بازدهی بسیار مناسبی با انتشار صورت‌های مالی سالانه که P/E گذشته‌نگر کاهش پیدا می‌کند کسب می‌کنند.


محمد خبری‌زاد: اوضاع بورس اسفناک است و دیروز برخلاف انتظار بازار منفی و پرعرضه شروع شد. نقدینگی و تقاضایی هم وجود ندارد. اثرات دستور العمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که سود را از شرکت‌ها خارج‌کرده کاملا مشخص است و باعث‌شده بازار روز به روز روند کاهشی بیشتری بگیرد و همه ناامید شوند.


بازار از نظر خیلی از نسبت‌ها به کف‌های تاریخی رسیده اما متاسفانه به این دلیل که در ساختار ذهنی تصمیم‌گیران اقتصادی جایگاهی ندارد،کف‌های پایین‌تری را نیز تجربه می‌کند. ارزش معاملات خرد بسیار پایین است و همچنان پول از سهم‌های مختلف و حتی از صندوق‌های درآمد ثابت خارج می شود و موج ناامیدی حتی به این صندوق‌ها هم رسیده‌است.


وضعیت بسیار ناامیدکننده است. به‌نظر می‌رسد متولیان امر حتی در سازمان بورس هم حضور ندارند و سکوت آنها خیلی به مذاق سهامدار خوش نمی‌آید. سهامدار باید بداند کسی که با سیاست گذار و دولت و ارگان‌های دولتی در ارتباط است و با آنها تعامل می‌کند، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. در این شرایط سکوت سازمان بورس بسیار آزاردهنده و و نیاز است صدای اعتراض شفاف و مشخصی نسبت به سیاست‌های اخیر دولت و بانک‌مرکزی به گوش برسد.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0