بورس۲۴
1400/07/12
09:32
مزیت آزادسازی قیمت خودرو؛ جلوی افزایش زیان خودروسازان گرفته می شود

حتی در یک بازار انحصاری هم نمی‌توان قیمت تعیین کرد و نرخ را خریداران و فروشندگان تعیین می‌کنند. حداقل حسن آزادسازی قیمت‌ها این است که خودروسازان از این پس با زیان بیشتری مواجه نخواهند شد.

مزیت آزادسازی قیمت خودرو؛ جلوی افزایش زیان خودروسازان گرفته می شود

بورس۲۴ : روز گذشته را می توان روز خبرهای مهم صنعت خودروسازی نامید. ابتدا رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در نامه‌ای به وزیر اقتصاد خواستار بررسی مجدد موضوع قیمت‌گذاری دستوری صنعت خودرو و ساخت قطعات در شورای رقابت و خروج این محصولات از شمول قیمت‌گذاری توسط این شورا شد و سپس شورای رقابت از ثبات قیمت در صنعت خودرو خبر داد. آنچه مسلم است، ظاهرا کفه ترازو تصمیم گیری در دولت، به سمت آزادسازی نرخ ها سنگینی می‌کند و با وجود مخالفت های شورای رقابت، مجموعه حاکمیت و دولت عزم خود را بر حذف قیمت‌گذاری دستوری جزم کرده است.


فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو در خصوص موضوعات روز گذشته در صنعت خودرو و صحبت های شورای رقابت به خبرنگار بورس۲۴ گفت: قیمت خودرو به سمت آزادسازی یا شناورسازی رفته و از حالت دستوری خارج خواهد شد. به همین دلیل روز گذشته سهام خودروسازان با اقبال و صف خرید همراه شد.


وی افزود: با اینکه نظر شورای رقابت آزادسازی قیمت خودرو نبوده، اما تصمیم مجموعه حاکمیت بر حذف قیمت‌گذاری دستوری نرخ خودرو است.


زاوه گفت: نرخ خودرو به زودی تعدیل خواهد شد اما مشکل اصلی در حال حاضر افراد ثبت نامی هستند که تکلیف این اشخاص هنوز مشخص نیست و با تعیین و تکلیف وضعیت آنها موضوع آزادسازی نیز حل و فصل خواهد شد.


آزادسازی یک حسن دارد، بیشتر زیان نمی‌کنیم


وی با اشاره به اینکه با آزاد سازی قیمت ها به کاهش زیاد دهی خودرو سازان کمک می کنیم، گفت: این تصمیم دولت کاملا صحیح است چرا که حتی در یک بازار انحصاری هم نمی‌توان قیمت تعیین کرد و نرخ را خریداران و فروشندگان تعیین می‌کنند. حداقل حسن آزادسازی قیمت‌ها این است که خودروسازان از این پس با زیان بیشتری مواجه نخواهند شد.


وی روند بازار سهام خودرویی را طی چند روز مثبت ارزیابی کرد و گفت: گرچه از نظر مالی این شرکت ها در شرایط مثبتی قرار ندارند، اما با توجه به این اخبار، احتمالا چند روز سهام خودرویی مثبت خواهد بود.


انگیزه سفته بازی از بین می‌رود، اگر...


زاوه با اشاره به اینکه آزادسازی قیمت خودرو انگیزه سفته بازی را از بین می برد، گفت: پس از آزادسازی، قیمت بازار کمی از نرخ های فعلی پایین‌تر خواهد بود، ولی قیمت کارخانه بیشتر خواهد شد و به این صورت فاصله قیمتی این دو بازار به هم نزدیک تر می شود که هم برای مشتری و هم برای بازار مناسب است، چرا که انگیزه سفته بازی را از بازار خواهد گرفت و در نتیجه تولیدکنندگان به اندازه مصرف تولید خواهند کرد.



"بورس ۲۴" دارنده مجوز مشاوره رسمی سرمایه گذاری از "بورس" روزانه ده ها محتوای خبری-تحلیلی را در اختیار شما مخاطب گرامی قرار می دهد ، بخشی از محتوای تولید شده به دلیل اثر گذاری مستقیم بر معاملات شما در بورس شامل پیش بینی جامع بازار ، تحلیل سهم ها ، سیگنال خرید و فروش ، معرفی هفتگی سبد سهام ، اخبار ویژه از شرکت ها ، مشاوره آنلاین و... به صورت ویژه ارائه می شود ، لذا پیشنهاد می گردد برای استفاده کامل از خدمات تحلیلی ، خبری و مشاوره ای این رسانه به خانواده بزرگ مشترکین ویژه بپیوندید.

انتهای خبر

0
0