بورس پرس
1399/11/24
19:55
نیاز اصلی بورس برای رشد پایدار : رفع ابهامات و پایان رفتارهای محافظه کارانه

کارشناس بازارسرمایه ، اثر اعمال تغییر دامنه نوسان از فردا را مقطعی دانست و اعلام کرد بورس برای رشد منطقی و پایدار به رفع ابهامات اصلی و پایان رفتارهای محافظه کارانه دارد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمدابراهیم سماوی مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر در پاسخ به این سوال که آیا تغییر دامنه نوسان ( منفی ۲ تا مثبت ۶ که از فردا اعمال می شود ) منجر به تعادل کوتاه مدت بورس و رشد و رونق در میان مدت و بلند مدت خواهد شد به سنا اعلام کرد: تغییر دامنه نوسان از چند منظر قابل بررسی است. این تغییر در وهله اول، منجر به اعتماد سازی مجدد می شود و بی اعتمادی ها را کمرنگ می کند . از طرفی سرعت و شیب ریزش را کند کرده و ترمزی برای ریزش بازار خواهد بود و به لحاظ روانی اثر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت.


همچنین این موضوع، تلنگری به سرمایه گذاران است که بازار در حالت حباب منفی قرار دارد و قیمت بسیاری از سهم ها در حال حاضر پایین تر از ارزش ذاتی آنها است. از منظر ادبیات مالی ، هرگاه قیمت از ارزش ذاتی فاصله گیرد، گفته می شود بازار دچار عدم تعادل شده است . زمانی که قیمت ها بالاتر از ارزش ذاتی باشد بازار دچار حباب مثبت شده و هرگاه قیمت ها کمتر از ارزش ذاتی باشد بازار حباب منفی دارد .


از اوایل تا اواسط تابستان در اکثر سهم ها ، عدم تعادل قیمتی مثبت وجود داشت که یکی از عوامل آن افزایش ضریب نفوذ در بازار سرمایه بود و بسیاری از افراد عادی بی محابا سرمایه گذاری کرده و فعال بودند و شیرینی سودهای چند ده درصدی و بعضا چند صد درصدی را چشیده بودند اما با وجود توصیه ها در آن زمان، بسیاری از افراد دارایی های اصلی مثل خانه، املاک و مستغلات و پس اندازهای ضروری را در بورس سرمایه گذاری کردند.


از لحاظ مبانی اقتصادی و مالی، رشد مداوم و قیمت های بالا، هیچ گاه ادامه نخواهد یافت و نهایتا قیمت ها به تعادل خواهند رسید. بنابراین از اواسط مرداد، اختلاف دیدگاه برخی دولتمردان در خصوص پالایش یکم، تلنگری بود که اعتمادها به بازار را کم رنگ کرد و منجر به ریزش شد. علاوه بر این P/E تاریخی بازار هم به محدوده ۳۰ رسیده بود که نشاندهنده حباب مثبت قیمتی بود.


علاوه براین قول ها و وعده وعیدهای حقوقی ها و برخی ارکان در خصوص حمایت از بازار ، باعث شد عمده سهم ها بیش از ۵۰ درصد اصلاح قیمتی داشته باشند. با برگشت قیمت ها به ارزش ذاتی، انتظار می رفت بازار رنگ و بوی متعادلی گیرد اما از آن طرف ، بیش واکنشی ها درباره انتخابات ریاست جمهوری امریکا و انتظار کاهش دلار، باعث شد مدار رشد ادامه دار نباشد و در حال حاضر حباب منفی در بسیاری از نمادها باشد .


با ادامه روند سراشیبی قیمت ها، شورای عالی بورس تصمیم گرفت با افزایش بازارگردان ها ، انتشار اوراق تبعی و انتشار EPS ( بعد از سه سال حذف ) به تحلیل شرکت ها و بهبود بازار کمک کند اما با توجه به نبود چشم انداز روشن در رابطه با گشایش های اقتصادی و کاهش قیمت دلار این موضوع می تواند در کوتاه مدت بازار را متعادل کند.


در بلند مدت باید عوامل مهم تری را مدنظر قرار داد. چون تغییرات مربوط به ریزساختارها ، چندان تعیین کننده نیستند و تا بعضی ابهامات به ویژه در خصوص وضعیت بودجه ، روشن نشود، تکلیف بسیاری از متغیرهای کلان اقتصادی و در ادامه جهت روند کلی بازار روشن نخواهد بود.


در این میان تحولات سیاسی و بین المللی و آخرین وضعیت برجام و بازگشت امریکا در میان مدت به مذاکرات نشان می دهد چشم اندازی برای ریزش شدید دلار نمی توان متصور بود و تا زمانی که ابهامات اصلی در مورد متغیرهای کلان اقتصادی برطرف نشود، نمی توان انتظار داشت بازار رشد منطقی را باز یابد. لذا انتظار می رود بسیاری از سرمایه گذاران همچنان محافظه کارانه عمل می کنند.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام


انتهای خبر

0
0