بورس۲۴
1401/08/28
10:57
مشکل تامین برق چقدر از تولید «فایرا» کم کرد؟

شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران برند جهانی دارد و خلوص محصولات ۹۹.۸۵ درصد است و از لحاظ درآمدی عنوان دومین شرکت استان را به خود اختصاص داده است.

مشکل تامین برق چقدر از تولید «فایرا» کم کرد؟

بورس۲۴ : هفته گذشته بازدید از کارخانه آلومینیوم ایران واقع در شهر اراک انجام شد که در این بازدید، درخصوص وضعیت این شرکت صحبت شد. در جریان این بازدید، مسئولان مختلف شرکت آلومینیوم ایران توضیحاتی درخصوص وضعیت این شرکت ارائه کردند و همچنین محمدرضا میری لواسانی، مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران با خبرنگاران گفت و گو کرد.


جایگاه ایرالکو در صنعت آلومینیوم


با وجود اینکه شرکت آلومینیوم ایران با حضور خود در نمایشگاه های بین المللی به عنوان اولین تولید کننده شمش آلومینیوم در ایران و خاور میانه شناخته می شود و برنامه ای که برای افق ۱۴۰۴ تولید ۱.۵ میلیون تن بود، اما به دلیل عدم تمایل بخش خصوصی در این صنعت در حال حاضر کل تولید آلومینیوم در کشور فرا تر از ۴۵۰ تن نیست.


تولید آلومینیوم به ۲ بخش کلی آلومینیوم اولیه و آلومینیوم ثانویه تقسیم می شود و شرکت آلومینیوم ایران آلومینیوم اولیه را تولید می کند که از پودر سفید رنگی به نام آلومینا که نقطه ذوب آن ۲۰۵۰ درجه است تشکیل می شود. از آنجایی که شرکت های دیگر توان تولید چنین انرژی را ندارند، به تولید آلومینیوم ثانویه می پردازند.


اسکله اختصاصی ایرالکو در بندر امام


شرکت آلومینیوم ایران اسکله ای در بندر امام اجاره کرده است که حدود ۴۰۰ هزار تن واردات مواد اولیه خود را به دلیل متصل بودن به ریل سراسری راه آهن، از این طریق انجام می دهد و اکثر این مواد اولیه وارداتی خود را از این طریق به محل شرکت منتقل می کند.


خلوص تولید شمش آلومینیوم در ایرالکو


شمش آلومینیوم شرکت آلومینیوم ایران برند جهانی دارد و خلوص محصولات ۹۹.۸۵ درصد است و از لحاظ درآمدی عنوان دومین شرکت استان را به خود اختصاص داده است.


اعلام افزایش سرمایه ۲۹۸ درصدی در سامانه کدال


افزایش سرمایه ۲۹۸ درصدی تاییدیه سازمان خصوصی سازی را گرفته و در آینده نزدیک در سامانه کدال اعلام خواهد شد.


کاهش ۵۰ مگاواتی برق و ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش تولید


به واسطه مشکل برق که به عنوان کالای مصرفی شرکت محسوب می شود، به اجبار کاهش مصرف ۵۰ مگاواتی در دستور کار قرار گرفت که به واسطه همین امر ۱۲ دیگ قدیمی و نیز ۱۶ دیگ جدید از مدار تولید خارج شد که موجب شد تا در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ میزان ۵۰۰ میلیارد تومان کاهش تولید ایجاد شود.


احداث نیروگاه برق در استان


با وجود پیگیری های مکرر و آمادگی همه جانبه از سوی شرکت، هنوز جایگاهی برای احداث نیروگاه در استان به مجموعه آلومینیوم ایران اختصاص داده نشده است.


فروش محصولات در رینگ های داخلی و صادراتی بورس کالا


فروش داخلی در بورس کالا و با نرخ ارز نیمایی به فروش می رسد و همچنین فروش صادراتی در رینگ صادراتی بورس کالا انجام می شود و با نرخ ارز نیمایی صورت می گیرد. لازم به ذکر است که هیچ گونه صادراتی به صورت مستقیم از طرف شرکت آلومینیوم ایران انجام نمی شود.


عدم تهاتر در فروش محصولات


آلومینیوم ایران در فروش محصولات خود به شرکت های مختلف تهاتر انجام نمی دهد و بابت فروش محصولات وجه رایج دریافت می کند.


واردات آلومینا از کشور استرالیا


شرکت آلومینیوم ایران در طول سال میزان ۳۶۰ هزار تن آلومینا از طریق کشتی وارد کشور می کند.


محصول آلومینا از کشور هایی مانند چین و هند تهیه می شود که تا پیش از آغاز سال میلادی ۲۰۲۳ واردات از کشور استرالیا که کیفیت محصول آن بسیار بالا تر از کشور های مذکور دیگر است به عنوان کشور جدید وارد کننده آلومینا به شرکت آلومینیوم ایران معرفی می شود.


چرا قیمت سهام «فایرا» افت کرد؟


در خصوص قیمت سهام شرکت آلومینیوم ایران باید گفت که قیمت سهام در اختیار مدیران شرکت نبوده و صرفا در اختیار سرمایه گذاران است که چه سهمی از نظر آنها از جذابیت بیشتری برای سرمایه گذاری برخوردار است.


سود خالص ایرالکو


در ۶ ماه ابتدایی سال سود خالص شرکت ۱.۵۸۰ میلیارد ریال بوده است و با وجود کاهش NAV حدود ۸ درصد افزایش سود ثبت شده است و در همین راستا سود خالص شرکت تا پایان سال، سودی مشابه سال قبل پیش بینی شده است.


راه اندازی خط تولید قدیمی شرکت


تصمیماتی برای راه اندازی خط قدیمی شرکت در جلسات هیئت مدیره اخذ شده است که این تعمیرات و راه اندازی مجدد خط تولید هزینه ای بالغ بر حدود ۶۵۰ میلیارد تومان براورد شده است.


۳۴۰ مگاوات سهم مصرف برق ایرالکو


پیش بینی مصرف برق برای بخش صنعتی استان مرکزی۴۸۰ مگاوات است که ۳۴۰ مگاوات سهم ایرالکو است. شرکت الومینیوم ایران مجبور به کاهش ۱۰۰ مگاوات بوده است که موجب هزینه ۵۰۰ میلیاردی شرکت در راستای تعمیر و نوسازی دستگاه ها شد.


عقد قرارداد نیروگاه مولد برق


مطابق عقد قرارداد در یک یا دو هفته آینده برای ۱۳۲ مگاوات نیروگاه مولد در داخل شرکت بنا خواهد شد که ۵۰ مگاوات آن در تاریخ ۱۴۰۲.۰۳.۱۵ وارد مدار می شود و این نیروگاه ها، نیروگاه هایی هستند که ۱۳۷ مگاوات اسمی هستند و در اوج پیک مصرف برق ۹۰ مگاوات برق به شرکت خواهند رساند.


پروژه آنود سازی


پروژه آنود سازی ۴۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که موجب کاهش ارز بری ۴۰ میلیون دلاری برای کشور می شود.


واردات بوکسیت از کشور گینه


به دلیل نبود منابع بوکسیت در کشور، این ماده مورد استفاده برای تولید آلومینا در شرکت آلومینیوم ایران از کشور گینه وارد می شود.


عوارض یک درصدی آلایندگی


با وجود این که آلایندگی فقط برای سالن آنود سازی است، اما ۱ درصد از عوارض آلایندگی بابت تمام سالن های شرکت است که این مسئله در حال پیگیری و رفع شدن است.

انتهای خبر

0
0