بورس پرس
1402/06/13
00:01
سهم ۳۰.۱ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات و خطری که گذشت

دبیر انجمن صنعت پتروشیمی با اعلام سهم ۳۰.۱ درصدی صنعت پتروشیمی از صادرات غیرنفتی، گفت: تعیین قیمت ۷ و ۴ هزار تومانی برای خوراک و سوخت، سرمایه گذاری را زیر سوال می برد.

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، احمد مهدوی باشاره به افزایش رشد اقتصادی و تولید ناخالص داخلی درصورت رفع موانع تولید، اعلام کرد: برای رشد تولید ابتدا باید به دنبال مزیت ها رفت که مزیت ایران انرژی بخصوص در شرایط تحریم است. صنعت پتروشیمی، لوکوموتیو حرکت اقتصادی است و باید از آن حمایت کرد.


سال گذشته ۵۳ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی صورت گرفت که ۱۶.۲۶ میلیون دلار معادل ۳۰.۱ درصد سهم پتروشیمی بود. اگر زنجیره ارزش را نیز در نظر گرفت این سهم به ۴۵ تا ۵۰ درصد خواهد رسید. علاوه بر آن بخشی نیز به صنایع داخلی داده شد که نهایتا تبدیل به کالای با ارزش افزوده بالاتر جهت صادرات خواهد شد.


تعیین قیمت ۷ و ۴ هزار تومانی برای خوراک و سوخت از سوی دولت که طی ۳ ماه گذشته تلاش شد تغییر کند، سرمایه گذاری را زیر سوال می برد. وقتی قیمت ها ثابت باشد توجیه سرمایه گذاری از بین می رود. محصولات صادرات محور باید در متغیرهایی که در اقتصاد پتروشیمی اثر می گذارد، لحاظ شود. نرخ خوراک باید طبق قانون باعث رقابت پذیری و جذب سرمایه گذاری شود.


سال گذشته شرکت های پتروشیمی ۱۶ میلیارد دلار صادرات داشتند و ۱۳.۸ میلیون دلار به نیما عرضه کردند و بقیه نیز برای پرداخت اقساط فاینانس و واردات کاتالیست مصرف شد. طی ۱۷ ماه اخیر ۱۷.۷ میلیارد دلار یعنی ماهانه یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار ارز به نیما عرضه شد.


در ۵ ماه سال قبل ۱.۶ میلیون تن کالا در بورس کالا فروخته شد و سال جاری با ۲۵ درصد رشد به ۲.۲ میلیون تن رسید. برای تامین بازار داخلی صادرات ۳۷ میلیون دلار کاهش پیدا کرد اما با رشد ۳۵ درصدی صادرات صنایع پایین دست این کاهش صادرات پتروشیمی ها جبران شود.


در اختیار قرار دادن ریفرمیت تولیدی پتروشیمی ها به منظور تولید بنزین منجر به کاهش ۲ میلیارد دلاری ارزآوری این صنایع در سال شده است.


تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir


انتهای پیام



انتهای خبر

0
0