سنا
1400/10/25
11:10
چشمک عوامل مثبت به بازار: توسعه‌یافتگی از دریچه افزایش تراز تجاری و تولید

با بهبود قیمت‌های جهانی و کاهش ریسک‌ها شاهد اتفاقات خوبی در آینده بازار سرمایه خواهیم بود و بدون شک آینده بازار مشابه شرایط فعلی نخواهد بود.

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود برخی موارد در بودجه ۱۴۰۱ روی بازار سرمایه تاثیرگذار است، به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) گفت: نرخ حامل‌های انرژی مهمترین موضوع تاثیرگذار بر بازار سرمایه است. به طور مثال، تغییر قیمت بنزین از یک طرف می‌تواند هزینه شرکت‌ها را افزایش دهد اما از طرف دیگر، این افزایش قیمت می‌تواند برای سرمایه‌گذاران مفید باشد.


احمد اتحادپور در پاسخ به این سوال که در تعیین سود و زیان شرکت‌ها افزایش صادرات اهرم قوی‌تری دارد یا افزایش هزینه‌ها، خاطر نشان کرد: صادرات نقش مهمی در ثبات اقتصادی کشور دارد و در حوزه‌های مختلف کشاورزی، صنعتی و خدماتی موجب تحول چشمگیری می‌شود. همچنین موجب افزایش تراز تجاری و تولید و نیز ایجاد اشتغال می‌شود که از مهم‌ترین پارامترهای توسعه‌یافتگی است.


به گفته این کارشناس؛ هرگاه کشوری بخواهد مراحل پیشرفت را سپری کند، باید به تولید کالا و خدمتی که سبب افزایش صادرات شود، توجه داشته باشد. در واقع تمام کشورهای توسعه یافته، بخش قابل توجهی از تولید ناخالص ملی خود را از محل صادرات تامین می‌کنند یا اینکه یکی از محورهای توسعه آنها تولید کالا و خدمات برای صادرات به شمار می‌رود. بنابراین، صادرات یکی از عوامل مهم ثبات اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که توجه ویژه‌ای به آن دارند.


وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ارز ترجیحی روی دارو چه تاثیری دارد، گفت: شرکت‌های دارویی، از جمله شرکت‌هایی هستند که ارز ۴۲۰۰ تومانی به آنها اختصاص داده شده است. بخشی از شرکت‌های دارویی، ارز خود را به صورت ترجیحی و بخش دیگر را در حال حاضر به صورت آزاد دریافت می‌کنند. تنوع شرکت‌ها نیز در صنعت دارویی، زیاد است و نمی‌توان وضعیت یکسانی را در صورت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی برای آنها درنظر گرفت.


اتحادپور درباره تاثیر احتمالی حذف ارز ترجیحی بر این صنعت گفت: به نظر می‌رسد حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به نفع شرکت‌های دارویی تمام شود، زیرا شرکت های دارویی به طور معمول براساس حاشیه سود، دارو می‌فروشند به این معنا که اگر شرکتی نرخ بهای تمام شده آن هزار تومان باشد با ۱۰۲۰ تومان آن را خواهد فروخت.


به گفته این کارشناس بازار سرمایه؛ اگر نرخ فروش تمام شده بالا رود، آنان با توجه به حاشیه سود ثابتی که دریافت می‌کنند مبلغ فروش هم بالاتر می‌رود و میزان سود آنها هم بالاتر خواهد رفت. بنابراین، به نفع شرکت‌های دارویی است که نرخ ترجیحی از آنان برداشته شود.


اتحادپور درباره انتشار اوراق بدهی در سال آینده نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد با توجه به کسری بودجه موجود، در سال آینده، دولت اقدام به فروش اوراق کند اما در صورت تحقق سایر متغیرهای بخش درآمدی بودجه امیدواریم این عدد به بالای ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نرسد.


وی در ادامه افزود: در طی سال‌های اخیر بازار سرمایه در هدایت مناسب منابع مالی به حوزه‌های مناسب و در نهایت رشد اقتصادی کشور پررنگ ظاهر شده است. این موضوع نشان‌دهنده وجود فرصت‌های مناسب برای توسعه ابزارهای بازار سرمایه و تنوع‌بخشی به این ابزارها است.


اتحادپور در پایان اظهار کرد: اقتصاد هر کشوری ساختار ویژه خود را می‌طلبد و بازار سرمایه در هر کشور نیز متناسب با ساختار اقتصادی آنجا شکل می‌گیرد و نیاز به ابزارها و نهادهای متناسب با خود است اما یکی از مهم‌ترین اهداف، به کارگیری ابزارهای مالی در بورس، کاهش ریسک ناشی از نوسانات است. در این راستا کارشناسان بر این باورند که با شناخت ابزارهای مختلف مالی می‌توان همه افراد جامعه را که تمایل به سرمایه‌گذاری دارند به نحوی به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد.


پروین خدادادی

انتهای خبر

0
0