مبین تحلیل
1400/04/01
22:16
#پیش_بینی_سود 🔸طبق خبرهای چند روز اخیر، ظاهرا قرار است در پیش بینی سود منتشره از خود شرکت ها تغییراتی ایجاد شود. در پیام رفرنس شده، عنوان کردیم ...

#پیش_بینی_سود




🔸طبق خبرهای چند روز اخیر، ظاهرا قرار است در پیش بینی سود منتشره از خود شرکت ها تغییراتی ایجاد شود. در پیام رفرنس شده، عنوان کردیم که سود محقق شده را در کنار سود برآوردی شرکت ها قرار داده و درصد خطا را برای شرکت ها محاسبه خواهیم کرد. در پیام بعدی فایل اکسل مربوط به درصد خطای شرکت ها آورده شده است.



🔸در کانال مذکور عنوان شد که سود برآوردی شرکت ها طبق روال سابق کمکی به بازار نمی کند. خطای برآوردی زیاد است. بعضا بیش از حد و بعضا کمتر از حد سود محقق شدا برآورد می کنند. امیدواریم که این نوع پیش بینی ها تعمدی نباشد( برآورد پایین در جهت عرضه زیاد سهم در بازار و افت قیمت؛ برآورد بالا و غیرمنطقی جهت رشد قیمتی سهم و فروش در قیمت های بالا).



🔸نکته بعدی انتظار بر این است که حتی المقدور شیوه انتشار خبر پیش بینی عادلانه باشد؛ طوری نباشد که همانند چند سال پیش، از دو سه روز قبل خبر پیش بینی سود در بازار منتشر شده بود.



🔸نکته انتهایی نیز انتظار بر این است که شرکت ها در حد امکان دلسوزانه و گزارشات مبتنی بر واقعیت ارایه نمایند. نظر شخصی بر این است پیش بینی سود در کشور ایران خیلی کمک کننده نیست چرا که متغیر ها و مفروضات در برآورد سود، بسیار متغیر بوده، قیمت های دستوری و دخالت در بازار به همین شکل است. به نظر اگر رویه ای فراهم شود که هر از چندگاهی( مثلا فصلی یکبار یا سالی دو بار) از شرکت ها سوالاتی پرسیده شود و شرکت ها به این سوالات پاسخ دهند( همانند کنفرانس های اطلاع رسانی که خیلی مفید بود). در مجموع گزارش پیش بینی سود توسط شرکت ها اطلاعات مناسبی تا بحال نداده است و در مقایسه پیش بینی اجماع تحلیل گران تا حد زیادی بهتر بوده است. به فرض گزارشات تفسیری برای بخش عمده ای از شرکت ها با سنوات اخیر تفاوت چندانی ندارد و کپی پیست می باشد.



➖➖➖➖➖➖➖

انتهای خبر

0
0